Inainte de lua decizii invata sa masori corect

In business, inainte de a lua decizii e bine sa inveti sa masori corect. A masura corect pare o sarcina simpla, dar e la fel de dificila ca orice alt proces. Si, masuratul asta e un proces care ia timp.

E foarte posinbil ca inainte sa incepi procesul de implementare a masuratorilor in procesele companiei sa ti se para un proces simplu. Pe masura ce vei incepe asta vei vedea ca e greu si complicat si ca implementarea nu va decurge asa simplu.

De ce e greu sa masori corect

Cu cat compania e mai mare cu atat e mai greu sa masori corect. Complicatia nu vine din a masura procese simple ci din a masura procesele complexe si a stabili care sunt indicatorii de performanta relevanti pentru proces. De asemene,a va fi destul de complicat in a corela datele din diverse departamente si a alinia indicatorii de performanta. Cu cat de apuci mai repede de implementat sisteme de masurare a afacerii cu atat e mai bine pentru ca te va ajuta in vremurile grele. Atunci cand deciziile chiar conteaza.

Finalmente la nivel de organizatie trebuie sa ai niste indicatori de performanta sintetici (dashboard) care sa iti arate imaginea de ansamblu. Indicatorii astia trebuie creati astfel incat sa te ajute sa iei decizii pe baza lor. De asemenea, trebuiesc creati astfel incat daca vrei sa afli mai multe detalii despre unul sa poti detalia suficient de mult intrand in indicatorul acela. Problema care apare este ca nu toate procesele sunt prinse in softul ERP. Asta inseamna ca nu toate vor putea fi masurate din soft. Sau daca sunt prinse in soft sunt prinse superficial, iar datele oferite nu iti ofera suficiente informatii.

O sa-ti dau un exemplu ca sa intelegi: logistica. De obicei softurile ERP sunt insuficient dezvoltate pe aceasta zona (de asta iti recomand sa implementezi WebWMS – softul gratuit WMS). Asta este motivul pentru care masurarea proceselor de logstica si corelarea lor cu restul de business este complicata. Acolo unde nu exista un WMS procesele din logistica se masoara greu sau deloc.

Ce e de facut?

Sunt cateva sfaturi pe care sa le urmezi:

  • Primul sfat este sa aveti un departament de raportare. In felul asta va asigurati ca datele raportarilor sunt independente de departament, adica pot fi “cosmetizate” mai greu.
  • Al doilea sfat este sa masurati orice proces, chiar daca masuratoarea este “primitiva” (orice e mai bine decat nimic). pe masura ce avansati aceste masuratori vor fi imbunatatite.
  • A treilea sfat este sa corelezi datele intre ele astfel incat datele din vanzari sa aiba la baza (sau complementar) date de costuri din logistica. Iar cele doua tipuri de date (din vazari si logistica, de exemplu) ar fi bine sa fie corelate. Daca raportezi vanzarile la bucata si profitul la fel si costurile logistice trebuiesc raportate la bucata si nu la cost pe palet saueep kilometru. Altfel nu vei putea face legatura intre ele.
  • E bine sa incepi procesul de masurare inainte de crize pentru ca e un proces care ia timp.

Cam astea sunt reglile daca vrei sa masori corect si sa poti lua decizii corecte pe baza datelor. Asa cum iti spuneam si la inceput, a invata sa masori corect in business este esential. Daca nu reusesti sa faci asta eu sunt specialist pe astfel de probleme si te pot ajuta. Ai datele mele de contact in partea de sus a paginii.

Daca ti-a platu articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: De ce e bine sa faci optimizari de procese in criza

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *