LogisticaManagementTransport si distributie

Cat o sa mai folosim kilometri tarifari

Cei care lucreaza in transport stiu ca in Romania se folosesc kilometri tarifiari si nu kilometri fizici atunci cand se plateste o cursa de transport. Pentru cei care nu stiu ce sunt kilometri tarifari o sa va explic pe scurt: kilometri tarifiari reprezinta kilometri fizici (adica de pe Google Maps de exemplu) ajustati cu un coeficient. In medie, la nivel de tara acel coeficient era la un moment dat, de 1.2 (acum e posibil sa se fi modificat). Adica kilometri tarifari sunt, in medie cu 20% mai multi decat kilometri fizici. La nivel de tara, fac inca odata precizarea asta. Pe anumite rute e posibil sa fie mai mari sau mai mici de 20%.

Kilometri tarifari exista si se folosesc pentru ca transportul se face prin afara oraselor si nu prin orase asa cum ne da o harta grn Google Maps. Asta inseamna ca un camion care va ocoli orasul, pe centura, va face mai multi kilometri decat cei fizici indicati de harta. Asta este motivul pentru care in Romania se folosesc kilometri tarifari in loc de kilometri fizici. Doar in Romania se folosesc, din ce stiu eu. Nu prea se mai folosesc in alte tari din UE. La vestici daca le spui asa ceva se uita crucis la tine si nu inteleg despre ce e vorba. De ce? Pentru ca ei au autostrazi si noi nu avem prea multe. Dar incepem sa avem si noi.

Cat timp o sa mai folosim kilometri tarifari?

Daca ma intrebati pe mine sunt niste rute unde kilometri tarifari nu ar mai trebui folositi. Sau ar trebui ajustati pe acele rute, dar, din ce am remarcat eu, nu prea se intampla asta. De ce ar trebui sa se intample asta? Pentru ca pe unele rute se merge pe autostrada sau drumuri expres, deci existente kilometrilor tarifari nu mai e justificata. De exemplu: Sibiu – Timisoara- Arad. O portiune foarte mica nu mai e autostrada pe ruta asta. Restul e autostrada. La fel si Bucuresti Timisoara sau Bucuresti Arad, sau Bucuresti Cluj. Pe rutele astea exista autostrazi si kilometri tarificari pe acele portiuni nu se mai justifica.

Alte rute sunt Bucuresti Craiova, Bucuresti Pitesti sau Bucuresti Ploiesti. La fel Bucuresti Constanta. Sunt rute pe care exista autostrazi sau drumuri expres, iar kilometri tarifari nu ar mai trebui folositi. Pentru ca acele autostrazi sau drumuri expres nu mai trec prin localitati.

Daca o sa dati pe Bursa Transport Bucuresti Est Constanta Sud o sa va iasa 230 de km. Pe Google Maps tot pe autostrada o sa va dea 215 km. Pe Bursa Transport Km tarficari sunt aceiasi cu cei fizici pe ruta asta, dar nu sunt aceiasi cu cei de la Google Maps. Deci, practic, Bursa Transport ia in considerare niste kilometri suplimentari in calcul pe aceasta cursa.

Inscrie-te la cursul de logistica din luna mai de la Brasov: Cursuri logistica si transport

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *