Cum sa incep un business in transport
Cum sa incep un business in transport sau logistica e intrebarea pe care mi-au adresat-o mai multi oameni anul asta.
Am un service auto si vreau sa incep un business in transport
Un caz a fost cand persoane care se ocupau de un service auto au venit sa ma intrebe ce masina sa-si cumpere pentru ca vor sa inceapa un business in transport.
Mi-au povestit ca au un client mai vechi al lor la service care a inceput cu o dubita si ca acum are 10 masini si ca s-au gandit si ei sa inceapa un business in transport. Statusera de vorba cu acea persoana, dar simteau ei ca nu le spune tot ce ar trebui despre business, asa ca au dat de mine si au zis sa ma intrebe.
Cum sunt un baiat bun si nu iau bani pe astfel de chestii ne-am vazut la o bere. Intrebarea era ce masina sa-si cumpere pentru ca vroiau sa inceapa doar cu una si nu ma intrebau de marca ci, ma intrebau daca sa fie de 3.5 sau 6.5 tone sau frigo.
Ce masina am nevoie sa incep un business in transport
Raspunsul a fost simplu: cea de care au nevoie clientii vostri.
Pai care clienti?
eu: Pai aia pentru care vreti sa transportati.
Pai nu ii avem o sa-i avem dupa.
eu: Aha, zic, interesant, pai in cazul asta orice masina e buna daca vreti sa o tineti in curte si sa va uitati la ea.
Pai de ce sa o luam sa ne uitam la ea ca daca e asa mai bine nu o luam.
eu: Pai daca nu aveti clienti ce sa faceti cu ea?
Pai o sa avem clienti, dar sa luam masina cum sa ne ducem la clienti daca noi nu avem masina, cum sa facem transport?
eu: Aha, zic, dar nu ar fi mai bine intai sa aveti clienti si dupa sa luati masina?
Ba da, zic ei.
Peu: ai inchiriati una cand gasiti clientul si ati rezolvat problema.
Dupa citeva schimburi de priviri, doamna (era o doamna si un domn) zice ca asa o sa faca: se duc sa caute clienti.
Cam asa ar trabui sa functioneze treaba.
Al doilea caz care vrea sa inceapa un business in …logistica , de data asta
Alt caz cu un domn care vroia sa construiasca un centru logistic de citeva zeci de milioane de euro, unul mare de zeci de mii de metri patrati intr-o zona cam problematica a Romaniei, sub impresia ca nu exista inca un astfel de centru in acea zona.
Da asa e, dar eu, anul asta, am vazut inca un posibil proiect acolo si mai auzisem de inca unul care urma sa se construiasca. Intrebarile erau 2:
1.Unde sa fie in locatia: A sau B
2.Ce parere am eu despre proiect in sine;
eu: Ce parere sa am? Buna, zic. Super.
eu: Da de ce acolo si de ce asa mare?
Pai, acolo avem pamant, dar nu pamantul e problema ca putem cumpara si in locatia B.
eu: Aha, dar clienti?
Pai avem un studiu aici, uite potentiali : Carrefour, Auchan, Billa, Metro, Real etc.
eu: Aha, buna treaba. Da doar astia? – zic.
Pai da.
Cu astia mari la inceput de businees in logistica e greu sa lucrezi
eu: Pai, zic, cu astia nu prea o sa lucrati niciodata.
Da ba ca avem intrari, poate ne mai ajutati si dumneavoastra.
eu: Aha, da tot o sa fie extrem de greu sa lucrati cu astia.
Pai de ce?
eu: Pai eu stiu firme mari care nu au intrat. Ii explic ca atunci cand zic mari zic firme care fac logistica de 30 de ani, care au cifre de afaceri de citeva miliarde de euro pe an. Iar astia deja lucreaza cu firmele astea in alte tari si cu toate astea incearca de cel putin 4 ani sa lucreze cu retailerii din Romania si nu prea le iese.
Pai da aia nu au intrari?
eu :Ba cam au, si la nivel de grup, pe langa intrarile din Romania, da iese greu.
eu: Da cu preturile cum o sa stati?
Pai bine, suntem cu 20% sub piata si imi da un pret pe metrul patrat.
Din ce stiam eu ala era un pret dinainte de criza, preturile de acum sunt ceva mai mici.
Plus ca, imi povesteste domnul, ca au discutat cu niste transportatori si ca se cara marfa in zona aia acolo.
Premize gresite….totul e un castel din carti de joc
Ok. Vreau sa va spun ca chiar daca pare un pic neprofesionala pe zona asta proiectul era profesional facut, cu cifre si analize pertinente.
Ce vreau sa subliniez este urmatorul lucru: orice masina sau orice depozit e bun in orice configuratie daca il faceti sa il tineti gol.
Abordarea e un pic grasita, din punctul meu de vedere, iar abordarea corecta este urmatoarea:
-hai sa gasim intii clientii si apoi sa bagam niste bani, pentru ca altfel s-ar putea sa bagam bani si sa nu vina clientii.
Da cum vindem clientilor fara sa avem produsul (depozitul sau masina in cazul asta)?
eu: Simplu, inchiriati pentru o perioada, va costa ceva bani, dar mult, mult mai putin decat sumele astea..
Si apropo, nu ii credeti pe consultantii atotstiutori sau pe cei care au lucrat la firma X, concurenta, si care stiu ei ca aia vor clientul. De obicei vorbele nu costa bani si nici nu inseamna responsabilitate.
O alta poveste despre noi si despre…altii
Acum ceva timp eram la o conferinta despre web (cei care nu stiau e un hobby de al meu)
si ne povestea un domn care fusese prin Silicon Valey. Atunci cand a ajuns acolo le povestea americanilor ideile lui.
Aia ascultau si ziceau: “Wow, you are great, you are a genius. Wow, it is a great idea”. A stat omul de vorba cu 2-3 din aia de acolo si toti la fel. Incepuse sa se simta suspect de geniu si se gandea cum mama draq a stat el in Romania asta pina acum cu asemenea idei bune.
A mai facut treaba asta cu vreo 2 idei si alti oameni (oamenii astia cu care discuta erau din astia grei din domeniu) si la fel suspect de geniu. Intr-un final si-a dat seama ca pe oamenii aia nu ii costa nimic sa spuna ca e genial si inteligent. L-ar fi urat instant pe unul care i-ar fi zis: ce idee de cacat ai, dute frate cu ideile astea in Romania la tine.
Dar ei nu, esti genial, esti super, esti cel mai tare.
Cum sa ii faci sa zica adevarul?
A vrut sa gaseasca o solutie sa ii faca sa isi dea arama pe fatza si a gasit-o: dupa ce le povestea idea si terminau cu laudele ii intreba daca nu vor sa bage si ei 100 de dolari in afacere.
E, aici se termina geniul si inteligenta, suntem draguti, dar pina la bani. Si atunci incepeau scuzele si retragerile politicoase. Atunci isi dadea seama ca idea nu e chiar asa buna si el nu e chiar noul Steve Jobs sau Bill Gates.
Concluzii la cum sa incep un business in transport
Cam asta si cu Business-ul in logistica: Nu ne costa nimic sa spunem vorbe, problema e sa gasesti o metoda sa vezi tu pe pielea ta, daca vorbele au sustinere. Stiu firme care au venit in Romania in baza unor analize de marketing facute de firme grele. Au fost foarte dezamagiti dupa ce au bagat 20 milioane de euro in fabrici si nu le-a mers.
Dupa ce au inceput sa ruleze business-ul, cifrele nu prea bateau nici macar la 80% cu alea din studiul greilor.
Eu sfatuiesc pe oricine vrea sa bage sume de astea intr-un business sa face asa cum ne zicea noua seful cand eram in armata: “Confrunta tot timpul harta cu taranul.”
Daca ti-a placut articolul o s avrei sa=l citesti si pe acesta (in aceiasi tematica): Transport – model de business
Buna Seara Dmn Stanciulescu,v-am citit mai multe articole si vroiam sa va cer o parere si un sfat. as dori sa initiez un business in logistica cu o duba de 3.5 t. am gasit si clientul care mi-ar furniza cursele cu un contract pe timp nedeterminat si plata la 60 de zile. Acesta plateste 0.39 e/km si garanteaza 18000 km/luna. problema ar fi alta,nu detin fonduri necesare pentru a cumpara o duba cash,as dori sa va intreb cui sa ma adresez si mai ales daca unei firme nou infiintata cineva ar oferi un leasing. Si pe langa acesta mi-ar ajunge 5000e pentru inceput sa ma sustin 60 de zile pana la incasari? Am varsta de 23 de ani si nu am cui sa cer pareri din pacate nu am avut tutori. Doresc sa ma ajutati sa imi fac un plan si sa incep sa realizez ceva,deoarece la noi in tara,non valorile sunt recunoscute…in fine
Multumesc anticipat.
Cu Stima si Respect Pop Alexandru
Alexandru, ne putem auzi la un telefon, ai numarul meu pe site la sectiunea contact.