DepoziteLogistica

Viteaza de circulare prin depozit

In articolul acesta am sa va vorbesc despre viteza de circulare prin depozit cu stivuitoarele. Daca ai sa citesti pana la final ai sa intelegi urmatoarele:

  • de ce e bine sa limitezi viteza de circulatie prin depozit a stivuitoarelor
  • cat de mult poate fi limitata si care sunt constrangerile

De ce e bine sa limitezi viteza de circulatie prin depozit a stivuitoarelor

In primul rand asta e o chestiune de siguranta, asta este principalul motiv pentru care se limiteaza viteza de circulare prin depozit a stivuitoarelor.

Pentru a intelege asta va rog sa va uitati la fotografia de mai jos:

Asa dupa cum remarcati centrul de greutate al stivuitorului neincarcat este in centrul stivuitorului. Stivuitorul este o masina contrabalansata, asta insemnand ca partea din spate a stivuitorului contrabalanseaza greutatea din fata. Greutatea din fata e cea transporatata pe lame.

Cum cat greutatea transportata pe lame e mai mare cu atat stivuitorul trebuie sa fie mai greu.

Un stivuitor mai greu inseamna o masa mai mare, iar o masa mai mare se franeaza mai greu. 

Ca regula generala stivuitorul se deplaseaza tot timpul cand are marfa cu lamele jos, asta din considerenta de echilibrare a maselor. 

Dupa cum vedeti in poza centrul de greutate al unui stivuitor incarcat la maxim se deplaseaza catre axa rotilor din fata. Asa e calculat pentru a avea stabilitate in manevrare. Depasirea masei maxime de transportat va face ca centrul de greutate sa se deplasese inaintea axei rotilor fata.

Ce riscuri am cand transport sau manipulez o masa mai mare sau cu viteza mai mare

Asa cum ziceam mai sus atat la masa mai mare cat si la franare centrul de grretate se muta in fata axei rotilor fata. Cu cat masa transportata e mai grea si mai inalta cu atat centrul de greutate se deplaseaza mai in fata si mai sus pe verticala si riscam dezechilibrarea stivuitorului.

Deplasarea cu viteza mare face ca la franare fortele care actioneaza asupra stivuitorului sa duca la deplasarea centrului de greutate. Asta se intampla chiar daca nu depasim sarcina maxima autorizata pe lame. 

Tot din considerente de deplasare a centrului de greutate deplasarea stivuitorului cu marfa trebuie sa se faca cu lamele inclinate catre inapoi. 

A doua problema care apare este a fortelor laterale la viraje. Aceste forte laterale centrifuge duc, de asemenea, la deplasarea centrului de greutate al stivuitorului. Mutarea centrului de greutate in afara amprentei stivuitorului duce la rasturnarea lui. Riscurile mai mari sunt atunci cand masa are greutate mare si e inalta. In cazul marfurilor inalte centrul de greutate se deplaseaza pe verticala. De aceea stivuitoarele care transporta greutati mari au rotile din fata dublate. 

Cat de mult poate fi limitata viteza si care sunt constrangerile

Am vazut ca sunt constrangeri de siguranta date de stabilitatea in operare a utiliajului. 

Exista un alt tip de constrangeri legate de productivitatea in depozit a utilajului. Aceste constringeri tind sa mareasca viteza de circulatie prin depozit a stivuitoarelor.

Ce trebuie sa retineti este ca trebuie sa faceti un balans intre productivitate si siguranta. Niciodata nu e bine sa depasiti valorile specificate in specificatia tehnica a utilajului si e recomandat sa mentineti utilajul in stare buna de functionare. Asta inseamna ca sistemele sa functioneze in parametri. 

Stivuitoarele moderne incep sa aiba asistenta electronica care sa ajuta omul. De exemplu asistenta la virare prin limitarea vitezei pentru a evita destabilizarea utilajului. 

Ca idee generala distanta medie de franare a unui stivuitor care circula cu o viteza de 20 de km/h este intre 10 si 15 m, la 6 km/h aceasta distanta scade la aproximativ 3 metri. De aceea, in foarte multe depozite viteza e limitata la 5 km/h. Viteza medie masurata de mine in depozite este undeva intre 15 si 25 km/h in functie de depozit si configuratia lui. 

Daca ti-a placut articolul te rog sa-l trimiti si colegilor sau partenrilor tai si sigur o sa-ti placa si urmatorul: Logistica de productie

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *