Tu cumperi cat trebuie (suprastoc)?
In companii am remarcat ca exista mai tot timpul tendinta de a face suprastoc (over stock), adica se cmpara mai multa marfa decat e nevoie. Tendinta aceasta se manifesta datorita faptului ca oamenii incearca sa evite ruperea de stoc (out of stoc) prin suprastoc. Ruperea de stoc se vede mai repede decat un suprastoc. motivul simplu e ca nu vor fi onorate comenzile clientilor (la out of stock) si toata lumea va incepe sa se agite.
Un exemplu concret ca sa intelegeti de ce apare suprastoc
Un alt motiv de suprastoc il reprezinta achizitiile necorespunzatoare de marfa. Sa fiu un pic mai explicit:
– vrei sa faci o achizitie de produsul X, iar furnizorul iti va trimite o oferta pe 3 niveluri astfel:
produsul X 1000 buc 100 ron/buc
produsul X 950 buc 1107 ron.buc
produsul x 900 buc 110 ron/buc
Furnizorul are interesul de a vinde cat mai mult catre tine si de accea iti va face si oferte suplimentare. Chiar daca tu ceri o cantitate exacta, reducand pretul pentru a te incuraja sa cumperi mai mult iti va aface aceste oferte suplimentare.
Care din cele 3 variate propuse o vei achizitiona?
Cei de la vanzari, daca sunt intrebati vor alege intotdeauna varianta cu pretul cel mai mic. Aleg asta putea avea marja mai mare si, in opinia lor a obtine performante mai mari. Oamenii de la achizitii ar trebui sa propuna sa se achizitioneze varianta cea mai optima pentru companie. Aceasta varianta nu inseamna intotdeauna cantitatea cea mai mare la pretul cel mai mic.
Cum vezi care e cantitatea optima pentru companie? Ideea este ca la sfarsitul perioadei de vanzare sa nu genera pierdere ci sa genereze un profit maxim.
Cum si cand calculezi daca o achizitie a fost profitabila sau nu?
Cum vezi daca atunci cand decizi achitia vei intra in suprastoc sau nu?
Sunt multe intrebari care, de cele mai multe ori, nu au raspuns in companii.
Cum afli raspunsul la ele?
Vii la sesiunea de training Supply Chain Summer Camp 2013 unde vei afla raspunsul la aceste intrebari si la multe altele.