Transport – cum reducem? Partea II

transport cum reducem
transport cum reducem

Continui articolul anterior (daca nu l-ai citit te rog sa-l citesti aici). L-am separat in doua parti pentru ca este un subiect destul de mare si nu am vrut sa va plictisesc citindu-l o singura data.

Sfatul 5 transport cum reducere: Nu cumpara propriiele tale camioane.

Daca nu ai ca business principal transportul este o greseala sa cumperi propriile tale camione, vei ajunge in timp la concluzia ca te vor costa mai mult decat daca vei inchiria transportatori, deaorece vei platit tot timpul dus intors si va trebui sa gasesti marfa pentru cursa de intors iar asta nu e o chestie tocmai usoara. Daca totusi le ai cumparate pune 2 soferi pe masina pentru ca roata sa se invarta chiar daca unul din soferi nu are timp de condus; si foloseste camioanele tale pe rutele scurte unde transportatorii iti cer oricum tarif pe 2 sensuri.

Sfatul 6 transport: Negociaza in permanenta cu transportatorii.

Transportatorii au 2 tarife: pe un singur sens, care e mai mare si pe doua sensuri, care e mai mic. Desigur ca, pentru a beneficia de tariful mic, trebuie sa contractezi ambele sensuri, dar se justifica in foarte putine din cazuri: de ex ai de adus ambalaje sau retur de marfa.

Cum poti face altfel? O ideee: pentru cursele scurte unde transporatorii imi luau bani pe ambele sensuri incercam sa gasesc un partener care sa aiba marfa de transportat inapoi si sa-l pun in legatura cu transportatorul.

Atentie ca, transportatorul va ia bani pe cursa dus intors chiar daca el si-a gasit marfa pentru cursa de intoarcere, deci va incasa pe 2 curse de 3 ori banii. Tot pentru aceste curse stabileam cu ei un program de genul: 2 luni iti platesc dus intors, in perioada asta tu iti gasesti marfa conform programului meu pe ruta de intoarcere. Pentru a putea intra la celalalt posibil client dupa 2 luni il plateam doar cursa de dus si 60% din cursa de intors. Dupa alte 2 luni il plateam cursa de dus si 40% din cursa de intors, iar dupa alta luna cursa de dus si 15-20% din cursa de intors. In acest fel toata lumea era multumita: eu plateam mai putin decat inainte, clientul transportatorului din capatul celalalt platea cu 15-20% mai putin decat pretul pietei, iar transportatorul isi incasa banii cas i cum ar fi platit de mine dus-intors.

Sfatul 7 transport:Fii atent la returul de documente.

Soferii transportaorilor au probleme cu returul de documente, iar in toate companiile asta este o problema foarte sensibila. Conditioneaza acceptarea la plata a facturii transportatorilor de predarea tuturor documentelor si pune pe cineva sa verifice asta. Un alt aspect important este sa treceti in contract ca termenul scadent de plata al facturii curge de la primirea facturii si nu de le emiterea ei.

Sfatul 8 transport : Ochii atintiti pe paleti si ambalaje.

Paletii sunt o marfa foarte cautata, mai ales de catre soferi. Stiu soferi care si-au facut casa din traficul cu paleti. Lucram la un distribuitor si iscasem o mare valva cu paletii pentru ca transportatorul nu mii aducea la timp si eu eram nevoit sa cumpar again and again.

Problema si disensiunile au ajuns la proprietarul firmei la care lucram, iar intr-o zi ma cheama la el si imi zice ca nu e cazul sa fac atata valva cu niste amariti de paleti si pot sa-i zic lui cat costa un palet si imi da el banii pe ei. Si i-am zis ca un palet costa intre 3 si 10 euro depinde de care e, si dau sa ies pe usa biroului. Cand sa ies ma intreaba citi paleti folosim pe an si ii zic ca sunt cam 20000-25000, dupa care zice: “adica 100.000 de euro pe an in medie?”. Ii confirm si dupa imi zice sa continui valva. :))

Atentie mare pe paleti, lazi, cuti etc, orice folositi in procesul de transport si distributie. Cei mari din industrie stiu asta si incerca sa-si rezolve problemele, iar unii dintrei ei chiar reusesc, dar nu toti.

Sfatul 9 transport: Asigura-te ca procesul de predare primire intre depozit si soferi este procedurat corect si se respecta.

Daca vrei sa ai o posibilitate de a recupera din daunele produse voit sau involuntar de soferi, asigurate ca ai documente intocmite corect si complet, altfel va fi foarte greu de urmarit si va fi foarte greu de tras cineva la raspundere.

Ai si tu asa ceva la tine in companie? Sigur ai, trebuie doar sa gasesti metode eficiente de control.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *