TCO – total cost of ownership

total-cost-of-ownership
total-cost-of-ownership

Conceptul din titlu (TCO- total cost of ownership) se refera in principiu la cat te costa sa detii ceva, orice ar fi acel ceva: telefon mobil, laptop, depozit, masina, etc.

Este destul de important in zona logistica, dar din pacate, este foarte putin utilizat la nivelu ladmnistratorilor de flota sau managerilor de firme. Un exemplu concret ar fi in cazul flotelor de masini, sau mai simplu, a unei masini in parte, iar daca se intelege rationamentul se poate aplica aproape la orice.

 

Sa presupunem ca vrei sa achizitionezi o masina si ai mai multe oferte de analizat. Aplici un astfel de concept la o decizie de cumparare? Probabil ca, in mod cert, te va interesa pretul de achizitie al masinilor si, poate, si costurile generate pe durata de viata si probabil ca o sa te opresti aici si vei face compararea ofertelor.

E suficient? Pentru unii da, pentru altii nu.

Va intrebati care este motivul pentru care oamenii cumpara masini germane in defavoarea celor japoneze care sunt mai fiabile si mai durabile? In primul rand statutul si mai e un aspect important: valoarea de reavanzare. E foarte bine cunoscut faptul ca o masina germana are cea mai mare valoare de ravanzare comparata cu orice alte modele de pe piata. Asta se traduce foarte simplu in suma de bani pe care o pierzi din utilizarea masinii.

Te intereseaza acest aspect atunci cand cumperi masini de flota? Ar trebui pentru ca atunci cand compari 2 oferte s-ar putea sa fie elementul care iti trebuie ca sa iei decizia corecta.

Elemente care intra in TCO – total cost of ownership

Deci, ce ar putea intra in TCO – total cost of ownership:

– valoarea de achizitie;

– taxele pe durata de viata;

– asigurarile pe durata de viata;

– costurile asociate exploatarii pe durata de viata a masinii;

– valoarea de revanzare;

– devalorizarea monedei;

Devalorizarea monedei este foarte importanta si este un alt element pe care nu il iau in calcul multi proprietari de flota. 1 leu de azi nu va avea aceiasi putere de cumparare cu 1 leu de peste 5 ani; exista niste formule matematice care va pot da o prospectie asupra devalorizarii monedei, iar daca il intrebati pe directorul vostru financiar ar trebui sa stie sa va faca un astfel de calcul si sa va poata ajuta.

Ideea acestui articol mi-a venit cand discutam cu un fost coleg de facultate acum 2 zile despre subiectul asta si despre faptul ca bravii nostri administratori de flota sunt total pe langa un astfel de subiect si atunci am zis sa-i ajut.:)

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Un comentariu la „TCO – total cost of ownership

  • ianuarie 9, 2014 la 7:25 am
    Permalink

    Denumirea conceptului suna bine, are o rezonanta buna ,mai ales ca este in limba engleza, iar cele citeva criterii. sunt si ele valabile. insa. cred ca analiza este ceva mai ampla.
    Subestimarea ‘bravilor administratori ‘de flota, nu cred ca nu este un argument al unei discutii , mai ales ca ‘mersul pe jos’ a. aparut cu mult timp in urm,a cind facultatlle produceau , de regula, specialisti.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *