Strategii de distributie logistica – relocare depozit

strategii de distributie logistica
strategii de distributie logistica

In construirea unor strategii de distributie logistica foarte important este pozitionarea depozitelor regionale. Nu totdeauna socoteala de acasa se potriveste cu cea din targ si atunci, cateodata, unele din depozitele regionale trebuies relocate au trebuiesc inchise.

Asta se poate imtimpla din mai multe motive: incercarea de a reduce cheltuielile, nevoia de spatiu mai mare, nevoia de a fi mai aproape de clienti etc.

Unde pozitionezi noul depozit ca parte a unei strategii de distributie logistica?

Intr-un oras mare sau intr-un oras mic? Daca il pozitionezi intr-un oras mare vei avea preturi mai mari la chirie, si cost mai mare cu forta de munca, dar vei avea forta de munca mai specializata si conditii de depozitare mai bune, vei gasi transport inchiriat mai facil, dar vei avea un pret ceva mai mare la acest transport.

Pe de alta parte intr-un oras mai mic vei avea cost de chirie mai mic, dar conditii mai slabe de depozitare (ma refer aici la conditia fizica a depozitului, finisaje, hala, utilitati care de obicei sunt vechi si fac probleme etc), vei avea un cost mai mic cu forta de munca, dar va fi mai slab calificata si vei avea probleme in a gasi transport inchiriat. Ca de ex: pui depozitul in Bacau sau in Roman.

Cum faci distributie ca parte a unei strategii de distributie logistica?

Probabil ca ai luat decizia de relocare a depozitului in idea de a reduce chetuielile pe toate planurile.  De asemenea, ai, probabil, o zona in care clientii tai sunt mai concentrati (adica o densitate mare de clienti pe suprafata geografica) si zone unde clientii sunt au o densitate foarte mica raportat la suprafata geografica.

Unde te duci? Mai aproape de zona densa de clienti sau te pozitionezi in zona cu clienti mai putini? Grea decizie.

Pozitionand depozitul mai aproape de clientii actuali vei reusi sa-i servesti cu costuri de operare mai mici, dar vei avea costuri de operara foarte mari pe clientii din zonele cu densitate de clienti mai mica (de obicei acesti clienti comanda cantitati mici, valori mici si daca se poate cat mai des).

Daca te pozitionezi in zona cu clienti cu densitate mica iti vei opera zonele cu densitate mare la costuri cave mai mari, dar este dovedit faptul ca pozitionearea unui depozit al unui distribuitor intr-o zona va atrage clienti din zona respectiva. Deci vei putea dezvolta zona acea.

Ce faci cu concurenta ca parte a unei strategii de distributie logistica?

Te pozitionezi cu depozitul in zona in care concurenta are depozit sau te duci cu depozitul in zona in care concurenta are o extindere mai slaba?

Pozitionarea depozitului foarte aproape de depozitul concurentei va duce la o presiune pe costuri si la o presiune pe calitatea serviciilor, pozitionarea depozitului in zona pe care concurenta o deserveste mai greu va duce la acapararea unor clienti datorita proximitatii si la evitarea presiunii pe costuri si calitatea serviciilor.

Ce faci cu vanzarile ca parte a unei strategii de distributie logistica?

Departamentul tau de vanzari este cel mai important client al tau (tu ca si logistica). In mod cert va trebui sa ia parte la aceasta decizie.

Dupa cum vedeti este o decizie complexa si importanta si care poate tine cont de multi parametri, fiecare dintre ei cantarind destul de mult intr-o astfel de decizie.

O astfel de decizie ar trebui corelata, dupa parerea mea, cu masuri comerciale care sa ajute la eficientizarea distributiei. De ex: oriunde ai pune depozitul vor ramane clienti care comanda putii si care sunt foarte departati de depozit, iar la un calcul sumar iti pierzi cam toata marja pe acei clienti. La astfel de clienti se pot impune cantitati minime de comanda sau se poate reduce frecvecta distributiei coreland cat mai multi clienti pe aceiasi ruta.

De asemenea, pozitionarea depozitului intr-o zona in incercarea de a atrage clienti trebuie corelata cu strategia de dezvoltare comerciala. De asemenea, dupa parerea mea, pozitionarea ar trebui facuta intr-o zona cu potential mare, nu neaparat in zona in care deja ai clienti ci intr-o zona apropiata dar care are mare potential de dezvoltare.

Tu cum iei decizia de relocare sau desfiintare a depozitului si de ce parametri tii seama?

Poate ar fi bine sa citesti si acest articol: Distributie-cum reducem?

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *