Strategiile de distributie – aprovizionarea de la furnizori

strategiile de distributie
strategiile de distributie

In mod cert daca esti distribuitor trebuie sa te aprovizionezi cu produsele pe care le pui pe piata si sa iti creezi strategiile de distributie.

Si daca esti producator trebuie sa te aprovizionezi cu materie prima, deci oricum ar fi de aprovizionarea de la furnizori nu poti scapa. In piata sunt mai multe metode de a face transportul produselor de la furnizor:

Modalitatea de transport: fluviala, rutiera, maritima, CFR sau aerian. Fiecare dintre aceste metode are avantaje si dezavantaje, de aceea trebuiesc folosite corelate cu mai multi factori.

Cum afecteaza strategiile de distributie distanta fata de furnizor?

Daca veti aduce marfa din Asia in mod cert ve-ti  avea o singura modalitate viabila la dispozitie: maritim.  Asta inseamna ca va trebuie sa aduceti volum relativ mare si va ajunge la dumneavoastra intr-un timp relativ mare (ar trebui sa va luati in calcul un maxim de 60 de zile de la emiterea comenzii catre furnizor).

Marfurile trebuiesc aduse in container, deci trebuie sa aveti suficienta marfa pentru a face optim acest tip de transport. Mai exista si posibilitatea de a inchiria spatiu intr-un container, dar nu e o varianta pe care eu as recomanda-o. Daca aveti posibilitatea de alege firma de transport maritim va sfatuiesc sa alegeti o firma cu puternice legaturi in tara din care se incarca, asta pentru a evita problemele la incarcare, mai ales pe China unde a ramine cu marfa jos pentru ca nu s-a dat o spaga e un lucru firesc.

Marfa adusa din europa-strategiile de distributie se schimba

Daca aduceti marfa din europa aveti mai multe modalitati: fluvial, rutier sau CFR. Recomand folosirea tuturor acestor modalitati daca exista infrastructura care sa o poata folosi furnizorul dumneavoastra.

CFR-ul are cel mai mic cost pe unitate, daca aveti un volum mare si este si foarte rapid pina intra in Romania. Dupa ce intra in Romania devine foarte lent sau chiar suparator de lent si asta datorita SNCFR care fara spaga nu se misca si are foarte mari intirzieri.

Pentru asta trebuie sa ai si tu si furnizorul infrastructura sau sa ai acces la o infrastructura de transbordare. Fluvial este o alta modalitate de transport care poate fi folosita atunci cand furnizorul are acces la infrastructura de transbordare, ieftin pe unitatea de volum, dar mai incet decat cel terestru. Transportul terestru este rapid, dar mai scump pe unitatea de volum decat celelalte doua.

Transportul aerian este scump, dar este foarte rapid si este folosit in mod normal de firmele de curierat datorita rapiditatii. Totusi ep volume mici si foarte mici este de preferat datorita pretului acceptabil si datorita rapiditatii.

Strategiile de distributie – modalitati de a lucra cu furnizorii

Exista de asemenea 2 modalitati de a lucra cu furnizorii: prima modalitate este acea in care ei platesc acest transport si ei contracteaza firmele de transport. In acest caz pentru dumneavoastra e mai convenabil pentur ca aveti mai putina bataie de cap, dar exista dezavantajul ca acest transport este inclus in linia de credit pentru produse diminuind in acest fel cantitiatea de produse care poate fi cumparata, si ca acest transport este mai scump decat daca ati incerca sa-l faceti voi intr-o maniera mai organizata si cu transportatori romanai sau bulgari.

A doua modalitate este sa organizati dumneavoastra acest transport in acest caz avand o mai mare batatie de cap, dar costuri, in foarte multe din cazuri, mai mici si disponibilitatea intregii linii de credit doar pentru produse.

Transport – parte din strategiile de distributie

De obicei de acest transport se ocupa oamenii din achizitii cu rezultate acceptabile, dar de fiecare data cand acest transport a fost trecut in responsabilitatea departamentului de transport al companiei rezultatele au fost mai bune.

Asta se explica datorita in primul rand posibilitatilor mai mari de negociere pe mai multe rute si tronsoane de transport, datorita optimizarii rutelor si organizarea impreuna cu transportatorii pentru a face cat mai putine curse pe gol si nu in ultimul rand datorita focusului, oamenii de la transport fiind focusati doar pe transport si pe reducerea costurilor transportului.

Pentru reducerea costurilor si rapiditate unii importatori prefera crearea unor puncte de consolidare in anumite zone din europa si de acolo organizarea curse regulate catre Romania. De obicei aceste curse regulate ar trebui facute cu masini cat mai mari si cu transportatori inchiriati pentru a fi platiti doar pe un singur sens.

Transportul e o activitate care costa mult in companii si care daca nu e optimizat va poate duce la pierderi nejustificate de fonduri.

Iti place? Da mai departe prietenilor si colegilor tai.

Poate ar fi bine sa citesti acest articol, care pastreaza aceiasi tema ca si acesta: Strategii de distributie – relocare depozit

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

3 comentarii la „Strategiile de distributie – aprovizionarea de la furnizori

  • februarie 25, 2011 la 11:29 am
    Permalink

    cateva comentarii:
    – “Daca veti aduce marfa din Asia in mod cert ve-ti avea o singura modalitate viabila la dispozitie: maritim.” DE CE SINGURA?!?!?!- contrazice chiar propozitia anterioara, si anume: trebuiesc corelati mai multi factori. Exista peste tot in lume (aproape peste tot in lume) varianta transportului aerian, iar in China este chiar dezvoltat foarte bine. Fiind posibila varianta direct pe Otopeni, sau printr-un aeroport din europa.
    – Varianta “inchirierii spatiului in container”, cunoscuta ca LCL – nu exista nici o justificare de ce nu este recomandata, desi are numeroase beneficii, are o prezenta generoasa de servicii directe din China si este folosita pe larg.
    – Referirea la o mica spaga e hilara.

    Răspunde
  • februarie 25, 2011 la 2:48 pm
    Permalink

    Multumesc pentu comentariu! Varianta transportului aerian este foarte buna pentru produse de valoare mare cu greutate mica si daca acumperi in cantitati mici, sau daca cumperi produse a caror marja iti permite sa iesi in piata folosind transport aerian. Presiune pe pret va exista mai devreme sau mai tarziu, iar in timp vei fi nevoit sa renunti la varianta transport avion si sa te reorientezi catre furnizori europeni sau transport maritim. Desigur ca e o solutie, dar nu d elunga durata, din punctul meu de vedere.. Varianta LCL este buna atata timp cat ai un furnizor bun de servcicii, altfel platesti pentru 1/4 de container cat pentru 3/4 de container. in plus e foarte posibil sa ai probleme de marfuri deteriorate si/sau pierdute. Din experienta mea nu o recomand. Eu vorbeam de acest tip de transport ca o strategie pe termen lung, fiecare din cele 2 propuse d tine in mod clar nu pot fi adoptate ca strategie pe termen lung in 90% din cazuri. In 10% din cazuri, pentru diamante, aur si alte produse cu valoare mare si greutate volumetrica mica e posibil sa fie o solutie strategica asta.
    Referinta la o mica spaga nu e deloc hilara mie intimplandumi-se de 2 ori in decurs de 6 luni. De obicei se intimpla in perioadele aglomerate. Tot asa cum s-a intimplat pentru cateva luni sa ma coste transportul unui container din China mai putin decat transportul aceluiasi container de la constanta la Bucuresti.

    Răspunde
  • februarie 25, 2011 la 11:16 pm
    Permalink

    Salut Robert!
    gandesti prea “academic” in cazul in care spui ca LCL si aerian nu pot fi o strategie pe termen lung. din experienta proprie iti spun ca si produse ceva mai neatragatoare decat diamantele (spre exemplu tesatura in cazul meu), se preteaza perfect pentru aceste moduri de transport si asta pe termen lung; cand alegi modul de trasnport trebuie sa consideri pe langa valaoarea platita pe trasnport si impactul asupra lantului logistic, in unele industrii (in productie in general) nu mereu poti astepta marfa suficienta pt un FCL si nici nu mereu ai nevoie de atata marfa, in acest caz fie alegi un furnizor european, fie apelezi la LCL sau Aerian. ca sa nu zic ca sunt si optiuni sea-air. ce vroiam sa spun ca a debutat prin a spune ca trebuiesc corelate multe si ai continuat prin a ingusta foarte mult optiunile fara o justificare valabila.

    noroc bun!

    dan

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *