Stivuitor – cum cumpar

stivuitor
stivuitor

A cumpara un stivuitor ar putea parea simplu pentru unii si de fapt chair asa poate sa si fie. Exista 2 metode prin care poti achizitiona un stivuitor:

1. Metoda clasica romaneasca.

Nu luati denumirea asta ca fiind ceva rau sau bun, pur si simplu asa am denumit-o eu fara sa fac vreo aluzie. Metoda e simpla: vreau sa cumpar un stivuitor, intreb citiva baieti stivuitoristi sau un director de logistica ce imi recomanda sa iau si iau ce imi recomanda ei. Fara analize, fara nimic ci doar pe baza unor recomandari.

2. Metoda 2 de a cumpara un stivuitor

Este metoda bazata pe analize si este metoda care nu prea se aplica in Romania contemporana.

Am fost de curand la un targ de echipamente pentru depozit “Stivex”. Multi importatori si furnizori de echipamente pentru depozite, inclusiv de stivuitoare, transpalete, order -picker etc pe acolo. Echipamente noi si frumoase, cu diverse gadgeturi tehnologice pe ele si in trend cu moda, adica au vazut oamenii ca e un buzz in domeniul masinilor cu smecheria asta cu Hibrid si au creat si stivuitoare Hibrid. Curand o sa avem si stivuitoare care folosesc tehnologia Start and Stop.

Totul bine si frumos pina aici. Problema aparea insa, cand le adresam intrebarea mea favorita: “De ce sa cumpar de la tine?”. Adica, cu alte cuvinte de ce produsul tau e mai bun ca al concurentei, si cand zic mai bun zic mai bun din punct de vedere client nu vanzator.

Elemente de care sa tii cont cand cumperi un stivuitor

Pe mine ca si posibil client de stivuitoare ma intereseaza 3 lucruri la un stivuitor:

1. costul pe ora de exploatare;

2. productivitatea lui;

3. spatiul de manevra necesar;

Desigur ca pot fi si alte aspecte care te pot interesa la un stiivuitor:

-rigiditatea catargului pentru cele care lucreaza la inaltimi mari, dar asta pina la urma te duce tot la productivitate, deoarece un catarg mai putin rigid va trebui sa aiba o viteza de lucru mai mica si asta inseamna productivitate mai mica.

-fiabilitatea stivuitorului si duratata lui de viata, dar astea 2 duc pina la urma in costul pe ora de exploatare.

Din cele 3 enumerate, prima este cea mai tangibila dintre ele si poate fi cuntificata. A doua, productivitatea este o chestiune care depinde  mult si de alti factori in afara de masina si anume: pregatirea stivuitoristului, depozitul are WMS sau nu, tipul de rafturi folosite, lungime randului de raft, configuratia depozitului, tipul de marfa, starea podelei, tipul de rampa etc.

Ultima enumerata – ‘spatiul de manevra necesar’ este importanta datorita posibilitati de marire a gradului de folosire a spatiului depozitului. Daca ai un depozit deja construti si un sitem de rafturi acestea nu pot fi modificate foarte usor, insa acest parametru devine important atunci cand construiesti un depozit nou (si am sa vorbesc de asta intr-un alt post).

Parametri,,,care nu au valori

Cu toate ca acesti parametri ma interesau pe mine, si le-am spus vanzatorilor asta, niciunul din ei nu a fost in masura sa-mi dea o valoare cat mai exacta pentru primul parametru, iar pentru al doilea parametru mi-au dat o valoare citiva din ei, dar fara sa poata sa o garanteze intr-un fel, deci am tras concluzia ca e doar o valoare teoretica si, foarte posibil, supraevaluata.

Nicunul din vanzatorii cu care am discutat nu mi-au vorbit despre consumul de energia sau combustibil al echipamentul, cu toate ca acest cost reprezinta intre 50-75% dn costul total de exploatare al unui astfel de utilaj.

Am incercat de asemenea sa intreb daca pot garanta un cost pe ora de exploatare pentru utilaj si au fost foarte reticenti in a face asta. Cu alte cuvinte: noi iti dam masina, asta e, e frumoasa si noua, da banu’ la noi si dupa vezi tu ce se intimpla cu ea.

Desigur ca, a garanta un cost pe ora de functionare pare ceva SF pentru multi, dar nu e chair atata de greu.

Multi spun ca e foarte greu pentru ca depinde foarte mult de stivuitorist. Foarte adevarat, dar exista acum echipamente care sa poata monitoriza modul de exploatare al stivuitorului sau echipamentului, asta insemnand depasirea frecventa a turatiei nominale, viteze de deplasare mari, depasirea sarcii maxime admise etc.

Cat costa un astfel de echipament de monitorizare stivuitor?

Probabil citveva sute de euro, iar unele dintre stivuitoare deja au asa ceva pe ele. Deci, in conditiile astea de ce nu poti garanta un cost orar de functionare? Raspunsul e simplu: pentru ca nu o face nimeniin piata, iar chiar daca ar face-o cineva nu stiu daca ar fi un puternic argument de vanzare dintr-un singur motiv: daca mergem acum la 10 firme care au stivuitoare pot sa pun pariu pe salariul meu pe o luna ca 8 din ele nu au date despre costul orar de funtionare al stivuitoarelor pe care le exploateaza.

Deci, degeaba vine un producator/dealer si zice ca exploatarea stivuitorului lui te costa 10 ron pe ora (e doar o cifra scoasa din burta) pentru ca oricum cel care cumpara nu are date de comparatie, iar fara asta o astfel de cifra este fara valoare, chiar si garantata.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

2 comentarii la „Stivuitor – cum cumpar

  • aprilie 11, 2014 la 3:23 pm
    Permalink

    aici a intervenit diferenta dintre manual si practica.

    in practica fierul este fier, cad ele navele spatiile, dar niste utilaje exploatate vai de mama lor.

    eu nu am fost la stivex – insa lucrez in domeniu de pe vremea lui ceausescu.

    consumul se da in grame de combustibil pe kilowatt , diferenta intre a ridica maximul de sarcina la maximum de inaltime ( evident cu motorul turat ) si a te plimba cu un palet rezonabil prin parcare, eventul sa stai la relanti ca un stivutorist beat in parcare implica un consum de 10 ori mai mare.

    unghiul de lucru tine cont de un palet standar si o marfa care nu iese in afara lui – de cate ai vazut tu chestia asta in practica?

    cost pe ora de exploatare …. ma faci sa rad – adica tu nu distingi intre conditiile de exploatare si tipul de sofer. vrei sa-mi spui ca daca mercedes iti da la masina consum 6l iese 6l? depinde daca faci reviziile, daca esti potolit sau agresiv, de solul pe care mergi ( drept/ denivelat ), de calitatea combustibilului( daca baga soferul motorina de locomotiva in utilaj) etc nici macar 2 masini noi identice nu consuma la fel, cu tot cu 7 calculatoare pe ele.

    ce raspuns sa-ti dea?

    raspunsul nu ti-l poti calcula decat tu daca stai inginereste si pazesti un utilaj la lucru, in intreprindere, dupa care trasezi un grafic pe care toti soferii si toate tipurile de marfa sa-l respecte ca pe biblie.

    realitatea este ca vei avea nu variatii de 10% , ci de 2-300 %si asa. dar ca sa ajungi la concluzia asta ar trebui sa muncesti cu scula nu sa faci teorii de pe scaun.

    tine cont ca nu am interes sa-mi apar concurenta – doar ca mi s-a intamplat si mie sa dau de meseriasii de birou care stiu fix cat trebuie sa consume un motor la lucru.

    Răspunde
  • aprilie 16, 2014 la 11:35 am
    Permalink

    O astfel de mentalitate o vad deseori prin companii: cum ca nu se poate calcula consumul la masini si la stivuitoare si ca de aia nu se tine evidenta. Te anunt ca se poate calcula consumul si e chiar foarte simlu de facut atat la masini cat si la stivuitoare, le arata asta firmelor cu care lucrez in fiecare zi, si dupa ce aplica ce ii invat incep sa obtina si rezultate. Consumul ala in grame pe kilowatt sau consumul dat de producatorul masinii in catrea de exploatare are de putine ori relevanta in realitate. Eu vorbesc din practica si nu din teorie.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *