Statie de combustibil in curte

De foarte multe ori, cand lucram in companii, am cochetat cu ideea de a avea o statie de combustibil in curte. De foarte putine ori, insa, am avut ocazia sa am una. Motivele pentru care nu s-a intimplat asta nu au fost de vointa a conducerii cmpaniilor pentru care lucram ci, mai mult, din cauza conditiilor oferite prin contract de astfel de furnizori.

La momentul actual sunt destul de multi furnizori care ofera astfel de servicii, unii din ei fiind chiar dedicati unui astfel de serviciu, acest lucru insemnand faptul ca ei au numai statii de combustibil pe care le plaseaza in curtea firmei care doreste alimentarea.

Asa cum va spuneam mai devreme nu prea am reusit niciodata sa cad de comun acord cu acesti furnizori, astfel incat la final sa rezulte faptul ca e mai 0ptim pentru mine in a avea o statie de combustibil decat sa fac clasica alimentare de la pompa (am avut astfel de negocieri care au durat si 5 luni fara sa ajungem la un consens). Acum multi ani (vreo 8 cred) am reusit sa semnez un contract cu un astfel de furnizor care, insa dupa 3 luni a venit si mi-a zis ca trebuie sa isi ia statia de la noi ca iese in pierdere si ca nu mai vrea sa continue.

Lucrurile, cu toate ca par simple sunt complicate de fapt, iar oamenii care incheie astfel de contracte nu preau experienta si se lasa usor “dusi de nas”.

As incepe cu conditiile comerciale: ATENTIE!, furnizorii de astfel de statii vor factura intotdeauna catre dumneavoatsra kg de combustibil si nu litri, adica, pe factura va aparea o masa (kg de combustibil in general), asociata cu un pret. Tot acolo va aparea si transformarea masei respective in volum. Aici incepe distractia, deoarece, in functie de temperatura de incarcare si descarcare volumul combustibilului difera. Ei incarca tot timpul la temeperatura controlata (+15 grade celsius) si descarca la temepratura ambientala. Temperatura amientala difera de la -25 de grade iarna la +38 de grade vara, iar in functie de asta va diferi si volumul combustibilului descarcat la dumneavoastra in rezervoare, astfel: vara se va descarca un volum mai mare si iarna mai mic. ATENTIE! cereti intotdeauna ca masina care vine sa descarce sa aiba corector de temperatura (desi mai toti au acum astfel de masini), iar din cand in cand cereti verificarea metrologica a dispozitivului de corectie a temperaturii. De asemnea va sfatuiesc sa faceti din cand in cand teste de verificare a pompei de alimentare atasata de rezervoare, verificare care trebuie sa certifice faptul ca daca pompa arata ca 30 de litri de combustibil au fost introdusi in rezervor in mod real au fost introdusi tot 30 de litri de combustibil. Pentru asta exista niste cilindri gradati omologati.

Tinand cont ca dumneavoastra vreti sa comparati pretul litrului de combustibil la furnizorul din curte cu cel de la care alimentati traditional, va trebuie sa aveti o referinta. Aici lucrurile sunt din nou delicate deoarece ar trebui contractual sa stabiliti care este referinta. Referinta ar trebui sa fie o statie sau un pret care este public, neinfluentabil de catre ei si usor de aflat in orice moment. Atentie mare la ce referinta alegeti, deoarece preturile la pompa difera in functie de regiunea unde este amplasata poma, inclusiv in Bucuresti veti gasi preturi diferite la pompa la aceasi retea de benzinarii. Unii dintre furnizori vor vrea sa aveti ca referinta un pret de tranzactionare al lor, altii vor pune ca referinta un pret al unei benzinarii publice (gen Petrom). Eu nu as accepta niciodata ca referinta un pret al lor de tranzactionare, iar in cazul alegerii unei retele de benzinarii as specifica in mod clar care este statia de referinta.

Mai sunt si alte aspecte legate de autorizarea statiei, plasarea ei, lucrarile de amenajare, incheierea contractului etc, lucruri foarte importatnte de care trebuie sa tineti seama. De exemplu la incheierea contractului, in rezervoare va ramane o anumita cantitate de combustibil care nu poate fi trasa de catre pompa si nu o puteti scoate de acolo. A cui este cantitatea respectiva de combustibil? Furnizorul va zice ca a dumneavoatsra, pentru ca ati platiti-o, dar nu o puteti scoate de acolo si nu va puteti folosi de ea, deci cum sa o folositi? Probabil ca o sa ziceti ca e o cantitate mica si nu trebuie sa va faceti probleme. Oare asa sa fie? Combustibilul ala ramas pe fundul rezervorului, de obicei nu prea mai este folosibil din condsiderente de calitate.

Tebuie sa luati in calcul faptul ca masinile dumneavoastra nu vor putea alimenta exclusiv de la acea statie si ca veti avea la final de luna 2 raportari: una de la statia din curte, una de la furnizorul de carduri (asta in cazul in care cei 2 nu sunt acelasi furnizor), iar cele 2 raportari vor trebui unificate, lucru care e mai greoi si va ingreuna verificarea consumului de combustibil. Statia respectiva va trebui administrata de un om si locul va trebui securizat (eventual camere video care sa a asigure ca soferul introduce toata cantitatea de combustibil in rezervor si nu in sticle sau canistre), etc. Toate astea costa si e bine sa va faceti calculele corect inainte de a lua o astfel de decizie pentru a nu ajunge sa platiti mai mult decat la furnizorii traditionali si sa aveti si batati de cap suplimentare.

Dintr-un astfel de contract se iese greu, asa ca e bine sa fiti precauti de la inceput si macar daca nu ati putut lua tote masurile de siguranta faceti in asa fel incat sa iesiti repede din contract si fara probleme.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *