Simulari in logistica si management
De foarte multe ori ca manager ai nevoie de a lua decizii, iar aceste decizii ar trebui sa le iei in baza unor simulri in logistica si management, adica sa le iei pe baza datelor. Foarte multi oameni care activeaza in domeniu iau astfel de decizii, dar foarte putini dintre ei pot fundamenta aceste decizii. De cele mai multe ori fundamentarea vine fara niste date concrete si bazata doar pe niste experiente subiective care nu pot fi facute credibile usor.
Decizii luata fara simulari, gen manager de IT.
De foarte multe ori cand lucram in comanii mari, managerii de sub mine veneau si imi motivau deciziile lor cu o singura expresie: “Stiu eu ca e asa ca am mai facut asta!”. Si poate in anumite cazuri aveau dreptate, dar eu, cel care trebuia sa aprob imi era greu sa imi asum raspunderea pe baza faptului ca “stie subalternul meu ce zice”. Din fericire in astfel de cazuri am evitat “sa iau decizii ca managerul de IT”, si am sa va explic ce inseamna asta.
Daca o sa discutati cu manageri de IT si o sa-i intrebati de ce aleg Windows in loc de Linux pe sistemele care le folosesc probabil ca nu o sa va dea un raspuns direct, dar raspunsul direct este unul singur: daca sistemul pica si el nu il poate repune in functiune la timp, atunci pune mina pe telefon si suna la Microsoft si asteapta o solutie, iar daca solutia nu vine se duce la seful lui si ii zice:”problema e atat de nasoala ca nici aia de la Microsoft nu au inca o solutie pentru ea” si paseaza responsabilitatea. In cazul sistemelor Linux aceasta pasare a responsabilitatii nu mai poate fi facuta in mod credibil deoarece Linux nu prea are suport, dar este mult, mult mai stabil si mai sigur decat Windows. La fel se intimpla si in cazul computerelor carora le pica sistemul, raspunsul este inevitabil: “trebuie sa reinstalam!”.
Deci, am evitat intotdeauna ca dupa ce am luat o decizie la aparitia unei probleme sa imi pregatesc terenul pentru a da vina pe altii.
Cum ar tebui sa se ia deciziile cu ajutorul simularilor in logistica si management?
Am incercat sa evit o astfel de atitudine in structurile de management pe care le coordonam si am incercat ca si oamenii cu care lucram sa nu faca asta. Desigur, ca pentru a putea fundamenta o decizie trebuie sa ai date, trebuie sa ai date valide. De ex: e bine sa faci distributie pe o raza de 250 de km in jurul punctului de lucru sau e bine sa ai 2 puncte de lucru si sa faci distributie pe o raza de 100 de km in jurul punctului de lucru.
O astfel de decizie inseamna sa alegi daca ai un singur punct de lucru sau doau, daca ai un numar mai mare sau mai mic de masini, daca e o decizie pe termen lung sau pe termen scurt (asta duce la anumite actiuni etc). Daca vei vorbi cu 3 oameni din organizatie probabil ca fiecare dintre ei va avea o alta varianta si va fi dificil de luat o decizie.
In astel de cazuri recomand sa simulati cele 2 situatii luand in calcul toate variantele care pot aparea, un astfel de exercitiu oferidu-va o perspectiva mai documentata pe baza careia va puteti fundamenta decizia (la asta va ajuta o astfel de simulare in logistica si management).
Cum puteti face aceste simulari in logistica si management?
Cei mai multi folosesc niste fisiere excel, custom made, in care schimba varibilele si ele calculeaza automat avand eventual si niste grafice pe langa cifre. Exista si softuri specializate care faca asta, dar care sunt destul de piperate la pret.
Orice fel de solutie ati folosi recomandarea mea este sa aveti 3 scenarii pe care sa le analizati: o varianta optimista, o varianta mediu optimista si o varianta pesimista. Toate aceste variante trebuiesc sustinute de masuri de corectie: la varianta optimista trebuiesc masuri de sustinere a acestei variante pe termen mediu sau lung, la varianta mediu optimista trebuiesc masuri care sa gfaca trecerea catre varianta optimista, iar la varianta pesimista la fel.
Calculele de resurse se fac luand in considerare varianta optimista iar calculele de venituri se fac luand in considerare varianta pesimista. Asta inseamna ca trebuie sa va pregatiti cu resurse pentru a ajunge la varianta optimista, dar de asemenea sa fiti pregatiti pentru a suporta o perioada varianta pesimista.
Iti place articolul? Da-l mai departe partenerilor si prietenilor tai.
As mai avea de adaugat faptul ca deciziile difera functie de nivelul de management. Cu cat esti mai aproape de resursele de care efectiv dispui (de exemplu la nivel de supervizare) cu atat este recomandat sa se realizeze o singura varianta pentru fiecare dintre cele 2 scenarii – varianta bazata pe date valide, asa cum ai mentionat si tu.
Daca se doreste stabilirea unei strategii, in prima faza un brainstorming este recomandat pentru determinarea scenariilor posibile. Ulterior, cred ca scenariile trebuie abordate din apoape in aproape, functie de nivelul de management. Implicand persoanele care pot furniza datele “cele” mai apropiate de realitate, cred ca top managementul ar lua deciziile favorabile tuturor.
Suferinta provocata de MUST-ul de a aplica unele decizii OBLIGAT m-a determinat sa am o mica adaugare relativ la subiectul abordat de tine.
Andreea