Reverse logistics sau logistica inversa
Reverse logistics inseamna logistica inversa pentru cine nu stia inca.:)
Logistica inversa (reverse logistics) este considerata logistica care are ca punct de plecare clientul si ca punct final furnizorul. In aceasta sectiune pot fi incluse documente , retur de marfa, retur de ambalaje sau paleti etc. In general in companii problema este tratata ceva de genul “vedem noi cum facem” si toata lumea ii diminueaza importanta cu toate ca genereaza costuri foarte mari daca nu e gestionata corect, iar in putine cazuri poate fi gestionata corect.
De ce reverse logistics (logistica inversa) nu poate fi gestionata corect?
Pentru ca marea majoritate a clientilor nu folosesc softuri de logistica, care i-ar ajuta in aceast caz ci, folosesc doar ceea ce le ofara ERP-ul. Majoritatea ERP-urilor cu care am lucrat isi incheie fluxul de logistica in momentul in care este emisa factura sau avizul si considera ca marfa este livrata atunci cand a fost emisa factura sau avizul.
Gresit! Marfa este livrata atunci cand a receptionat-o clientul si cand ai operat in sistem documentul care dovedeste receptia clientului.
Ce faci cu marfa de retur (refuzata sau deteriorata) ?
Cat te costa sa gestionezi aceasta marfa?
Ai un sistem clar definit pentru a gestiona acest flux?
Cand ai informatia referitoare la retururi, cand se intimpla sau cand nu-ti plateste clientul?
Cum gestionezi paletii si laditele?
Ai raspunsuri la toate aceste intrebari?
Eu pot sa-ti spun doar atat ca pe paleti, ladite etc se castiga si se pierd foarte multi bani.
Tu de care parte esti?
De partea care castigi bani sau de partea care ii pierzi?
Ai un om/departament care repara paletii si laditele intoarse defecte?
Tii evidenta calitatii paletilor care pleca de la tine si se intorc la tine?
Cele mai multe firme nu faca asta datorita lipsei de cunoastere si lipsei de control eficient al costurilor.
Ai asa ceva la tine in companie? Sigur ca ai, trebuie doar sa te uiti pe costuri si sa vezi de unde mai poti reduce.
Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Ce inseamna LTL si FTL in transport