Management flota si masiniTransport si distributie

Repartizare marfa in camion

In acest articol am sa incerc sa iti arat cat de important este modul in care se incarca un camion. Daca o sa citesti pana la capat articolul o sa vezi urmatoarele:

  • de ce e important cum se incarca marfa in camion
  • de ce ar trebui sa tii seama cand incarci un camion

De ce e important cum se incarca marfa in camion

In primul rand sunt niste reglementari legislative in toate tarile europene. Aceste reglementari legislative iti spun:

-care e greutatea maxima admisa a camionului (data de rezistenta drumului si de securitatea transportului);

-care e repartitia greutatilor in interiorul camionului (data de siguranta transportului);

De asemenea legislatia iti mai precizeaza ca marfa trebuie ancorata si ca nu trebuie sa depaseasca un anumit regim de inaltime. Cele care depasesc reglemantarile legislative se cheama transporturi agabaritice si se fac cu un camion in conditii speciale.

Nu despre asta vreau sa va vorbesc in acest articol. Vreau sa va arat, printr-un film ce se poate intampla daca nu se respecta legislatia privind incarcarea camioanelor. 

Ca si principiu de baza marfa trebuie asezata in camion astfel incat mai mult de jumatate din greutatea totala sa fie dispusa pe jumatatea din fata a semiremorcii. Nu o sa va dau valori pentru ca le gasiti pe internet.

Insa, va rog sa va uitati la acest film sa vedeti ce se intampla cand o remorca (e valabil si pentru semiremorca camion) e incarcata gresit: 

Semiremorca de la camion functioneaza pe acelasi principiu ca remorca din film, adica are un singur punct de legatura cu camionul.

De ce ar trebui sa tii cont cand incarci masina

Asa cum vezi din film repartitia maselor este esentiala in pastrarea stabilitatii ansamblului. Deci, masele ar trebui dispuse astfel incat centrul de greutate al remorcii sa fie cat mai in fata.

De asemenea, pentru siguranta la curbe ar trebui ca centrul de greutate al marfurilor sa fie cat mai jos. Un centru de greutate cat mai sus pe verticala faca ca stabilitatea camionului sa fie compromisa in curba. Asta se intampla mai ales cand curbele se iau cu viteze neadecvate. 

Deci, cu cat centrul de greutate al marfurilor este mai sus (de exemplu daca ai paleti suprapusi) cu atat curbele trebuie luate cu viteza mai mica. 

De asemenea, ancorarea marfurilor in camion este foarte importanta. Asta este important atat din punct de vedere al stabilitatii ansamblului pe timpul transportului cat si al integritatii marfurilor. 

Fortele care actioneaza asupra marfurilor pe timpul transportului sunt:

  • longituninale, adica paralele cu directia de deplasare a camionului. Aceste forte sunt date de franare si accelerare. Trebuie sa tii cont ca fortele de franare sunt imprevizibile si mai putin controlabile decat cele de accelerare. Fotele de accelerare sunt controlate de sofer prin pedala. Fortele de franare sunt controlate de sofer, dar sunt influentate mult de conditiile de trafic si franarile de urgenta (soferii nu controleaza asta ci doar reactioneaza).
  • transversale, adica perpendiculare pe directia de deplasare. Aceste forte sunt forte centrifuge date de viraje. 

Fortele longitudinale date de franare sunt cele mai dese, mai mari si mai necontrolabile. Asta daca exceptam faptul unui sofer nebun care intra in curba cu 100 km/h cu un camion plin. De aceea paletul trebuie sa aiba o baza cat mai mare de sustinere la sol pe directia fortelor preponderente. De aceea este de preferat ca paletii sa se aseze cu latura de 1200 mm paralel cu directia de deplasare.

Fotografia atasat acestui articol iti arata cum ar trebui sa fie incarcat un camion pe lungime si inaltime.

Daca ti-a placut articolul te incit sa-l citesti si pe acesta: De ce sa nu te joci pe telefon cand conduci

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *