Reparatii masini si … dealeri

reparatii masini
reparatii

In articolul asta o sa va povestesc despre reparatii masini si despre problemele cu dealerii.

Acum ceva timp eram angajatul unei companii de distributie si aveam si citeva camioane de 20 T. Aruncand un ochi peste reparatii la masini remarc ceva facturi de valori mari pentru reparatia camioanelor. Il chem pe seful de parc, care imi explica ca e vorba de faptul ca se fisureaza sasiul masinii si ca la 5 din 8 masini s-a intimplat asta si ca au trebuit reparate.

Curios era faptul ca masina era inca in garantie, iar asta a generat setul de intrebari normale legate de faptul ca de ce nu a reparat dealerul pe garantie aceste masini. Raspunsul a venit scurt- ca aceste reparatii nu fac obietul garantiei deoarece daca drumurile ar fi bune nu s-ar fisura sasiul. Da, ok, dar ce vina am eu ca si exploatator?

Este de genul de problema in care sunt implicate 3 parti, iar una din parti, care este practic responsabila de cauza, da vina pe a treia parte, a treia parte care nu este direct implicata, ci, doar pune la dispozitie o infrastructura. In cazul de fata noi ca exploatatori, dealerul ca reprezentant al fabricantului si CNAIR ca si parte care pune la dispozitie infrastructura, CNAIR nefiind implicat sub nici o forma in relatiile contractuale ale celorlalti 2.

Nefiind multumit de raspunsul primit m-am dus eu la dealer sa discut. Imtimplator, acolo era si reprezentantul importatorului, omul care se ocupa de garantii.

A fost o pura intamplare. Dupa ce a ascultat cuminte problemele mele mi-a argument cu foarte mare usurinta ca problema se datoreaza drumurilor proaste din Romania si ca din aceasta cauza nu se acorda garantie pe fisura de sasiu. Probabil ca era povestea pe care o inghiteau cei mai multi si fara sa aiba replica.

Surpriza! Eu aveam replica!. Dupa ce am ascultat cuminte poevestea spusa cu punct si virgula, l-am intrebat pe domnul daca care sigur e problema de la drumuri si daca nu e problema de proiectare pentru ca de obicei, cand un produs intra pe o piata, caietul de sarcini in care se prevad si conditiile tehnice in care va evolua produsul trebuia adaptat la conditiile existente in acea piata; adica producatorul sa tina cont de faptul ca in Romania drumurile sunt proaste si sa nu aduca o masina proiectata pentru drumurile din Germania sau Italia sa ruleze in Romania. Bineinteles ca, mia zis ca nu asta e problema, Deoarece riscam sa intram intr-o polemica foarte serioasa, iar eu nu-mi doream asta, l-am rugat ca ceea ce am discutat verbal sa-mi dea si oficial pe mailp entru ca vreau sa-i dau in judecata pe cei de la AND in baza celor spuse de ei si, de asemenea, l-am rugat sa facem un experiment prin care sa verificam asta: pe ruta Ploiesti-Bacau pe care masinile mele o faceau zilnic sa-mi recomande ei un drum pe care sa merg si masina va merge pe acelasi drum zilnic, iar daca dupa 6 luni nu se fisureaza sasiul o sa ii cred ca problema este din cauza drumurilor proaste (eram dispus sa-mi asum aceste costuri).

Ce credeti ca s-a intimplat? Dupa 3 saptamini nu primisem nici un mail de la respectiva persoana, iar la telefon se dadea lovit si nu raspundea.  Intr-un final dupa multe insistente, in a 4-a saptamina de la discutie am primit un mail. Era clar ca modul in care pusesem problema il facea sa nu stie sa gestioneze aceasta situatie, deoarece iesea din procedurile multinationalei la care lucra :). Am primit un mail foarte evaziv in care mi se spunea ca e posibil ca fisurarea sasiului sa fie produsa de modul in care soferul conduce masina si ca nu-mi pot recomanda pe ce ruta sa merg intre Ploiesti si Bacau deoarece ei nu se ocupa de astfel de lucruri. E na? Pai, parca acum o luna discutaseram altceva si parca domnul era foarte convins de povestea cu drumurile proaste. Acum o dam cotita si dam raspunsuri evazive?

A fost semnalul care m-a facut sa nu renunt, oricum nu renuntam usor, dar acum, acest raspuns, mi-a intarit convingerea ca era ceva la limita si ca ei se foloseau de faptul ca noi astialalti suntem prosti si inghitim tot ce ne spun ei.

L-am rugat sa fie mai putin evaziv si sa-mi dea totusi un raspuns mai clar la solicitarile mele foarte clare. Bineinteles ca nu a raspuns, dar saptaminal ii dadeam cite un reminder, pe care, bineinteles, nu il baga in seama. La telefoane nu raspundea, de asemenea.

Rabdarea te ajuta in astfel de cazuri

N-am cedat! Dupa 2 luni de reminduri am facut rost de contactul sefului lui si de contactele unor manageri din firma producatoare. I-am scris un mail sefului lui in care ii spuneam ca daca nu-mi raspunde am sa scriu mai departe producatorului si am sa-i prezint problema , am sa le trimit mailurile saptaminale cu reminder etc.

Stiti ce s-a intimplat? La nici 10 minute dupa ce am trimis mailul ma suna domnul ocupat care nu raspundea la mailuri si nici nu raspundea la telefon. Si stiti ce a mai fost frumos? Ca era cu telefonul pe speaker si seful lui era langa el, auzind tot ce vorbeam (mi-am dat seama de asta pentru ca intervenea din cand in cand in discutie). Dupa acea convorbire cred ca i-a parut rau ca nu m-a raspuns la telefon si ca nu mi-a raspuns la mailuri, pentru a iesit foarte sifonat din ea si cred ca si-a luat-o tare de tot.

In urmatoarea ora am primit un email in care imi propunea o solutie de rezolvare a problemei: sa impartim costuri in 3 – 33,3% firma pe care o reprezentam; 33,3% dealerul si 33,3% importatorul pe toate reparatiile facute pe defectiunea respectiva retroactiv.  Am acceptat instant, datorita faptului ca obtinusem mai mult decat mi-as fi dorit si ca si soferii mei aveau o vina in toata povestea.

Nu e primul caz in care modul de a pune problema m-a ajutat sa rezolv lucrurile.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

2 comentarii la „Reparatii masini si … dealeri

  • noiembrie 21, 2013 la 9:54 am
    Permalink

    Perseverenta ne poate ajuta sa rezolvam o problema aparuta. Multumesc pentru articol.

    Răspunde
    • noiembrie 22, 2013 la 6:01 pm
      Permalink

      Da, ai mare dreptate. Multumesc pentru comentariu.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *