Reduceri de costuri prin unificare de servicii
Cand vrei sa faci reduceri de costuri cauti orice alternativa viabila. Una dintre aceste alternative este unificarea serviciilor, partial, in anumite zone sau pe anumite tronsoane cu unii din concurentii tai.
Probabil ca multi dintre voi veti spune ca e o idee tampita, ca poata sa vada concurentul cata marfa ai tu si la ce clienti te duci etc. Poate ca asa e, ca acel concurent poate vedea asta, si ce daca? La fel de bine poti vedea si tu ce are el. De unde atat secretomanie? Concurenta ta, oricum stie ce ai tu. Cum a aflat? A chemat la interviul agentul tau de pe zona pe care vrea sa afle informatiile si le afla foarte simplu. Deci, de ce atata secretomanie?
Cum poti face reduceri de costuri?
Un 3 PL poate face asta, unificarea unor servicii pe anumite tronsoane, iar in unele cazuri chiar o fac. Din pacate in prea putine cazuri, deoarece sunt prea putini care accepta sa mearga marfa lui cu marfa concurentului in aceiasi masina.
De curand vorbeam cu un manager de 3PL si imi spunea ca a propus asta unor clienti de ai lui mari si nu au acceptat sa faca asa ceva in Romania, cu toate ca in Franta faceau asta in mod curent. Sa fie de vina si mentalitatea noastra, a romanilor?
Si nu e vorba de a face asta pe tronsoanele delicate de distributie (cu toate ca acolo sunt costurile cele mai mari si acolo ar fi buna o astfel de solutie), ci, poate pentru inceput, se poate face asta pe distributia primara, pe transportul de la depozit la depozit unde pericolele de a afla ce marfa duci tu si cui sunt mai mici sau pe reverse logistics unde costurile sunt mari si unificarea a 2 sau 3 jucatori ar reduce substantial aceste costuri pentru fiecare dintre cei 3.
Apropo, stiati ca in Romania nu exista firma care sa faca preponderent servicii de reverse logistic? E o piate imensa pe reverse logistic si totusi nu o face nimeni, toti se feresc de un astfel de serviciu.
Sa fie asta motivul pentru care se feresc? Cred ca e unul din principalele motive.
Cum poti face reduceri de costuri in transport?
Am incercat o astfel de varinta cand lucram la un distribuitor din Ploiesti, iar cursele Ploiesti Bucuresti le plateam dus intors cu toate ca doar ma duceam la Bucuresti si nu ma ma intorceam cu marfa de acolo.
Asa imi cerea transportatorul si nu accepta alta varianta. Pentru a vedea daca el chiar nu are cursa de intoarcere si se intoarce gol de citeva ori am incarcat de la Ploiesti catre Bucuresti si cand a ajuns la Bucuresti i-am zis sa se duca sa ia marfa de la un client de al meu si sa se intoarca cu ea in Ploiesti.
Ce credeti ca s-a intimplat? Mi-a zis ca nu poate face asta ca are alta cursa. Serios? Pai eu te platesc si pe intoarcere, deci daca iti dau bani trebuie sa vii inapoi cand iti spun eu, altfel taxeaza-ma doar one way.
Nu a fost chip sa ma inteleg cu transportatorii cu toate ca le-am taiat cursele alea pe care nu le-au executat, dar nu puteam aplica strategia asta de fiecare data, asa ca am aplicat alta. Le-am spus dispecerilor sa-mi gaseasca firme care se intorc in Bucuresti si sa le platim doar pe un sens, adica firme care au deja livrare in Ploiesti si vin din Bucuresti pentru livrare. Uimirea lor a fost maxima, in primul rand cum sa gaseasca astfel de firme, in al doilea rand erau siguri ca nu vor accepta o astfel de propunere. Nu vor accepta in mod sigur daca vorbeam direct cu ei, dar nu asa trebuia procedat ci trebuia vorbit cu clientul lui, cel care l-a trimis la Ploiesti. Uimire si mai mare, cum sa-l gasim pe acel client?
Aveam deci 2 probleme: 1. sa gasim acei transprtatori si 2, sa gasim clientii transportatorilor care i-au trimis la Ploiesti la livrare. Dispecerul era bulversat pentru ca i se parea o problema pe care nu putea sa o rezolve, i se parea foarte greu si nu stia de unde sa o apuce. Solutia era simpla: o jumatate de zi de stat in parcare la Kaufland si isi nota toate firmele care livrau marfa acolo si care puteau cara si marfa mea. S-a luminat cand i-am zis asta.:)
Ramanea problema: odata gasit transportatorul cum sa-l gaseasca pe cel care l-a trimis acolo. Si asta avea o rezolvare: ii spui transportatorului ca vrei sa lucrezi cu el, ca ai curse sa-i dai etc, dar ca vrei recomandari de la clientii lui, vrei sa vorbesti cu citiva dintre clientii lui ca sa vezi cat de bine isi face treaba, si, stiind ca livrarile la Kaufland sunt problematice ai vrea sa vorbesti cu acel client care l-a trimis acolo.
Luand legatura cu clientul lui si propunandu-i varianta de a plati doar one way restul de cursa sa mi-l factureze mie, am facut afacerea in 5 minute cu clientul transportatorului, iar transportatorul si-a dat seama mult mai tarziu, dupa primele 3 curse in ce joc intrase, dar nu mai avea ce face.
Deci, solutii pentru reducerea costurilor prin unificarea serviciilor exista si citeodata, chiar daca par imposibile sunt usor de realizat si fara prea mare efort.
teoria asta a fost expusa de catalin oltean de la fm logistica la conferinta din mai a revistei tranzit….in alte tari merge, in romania inca exista reticenta…dar acum sincer de ce ar trebui sa stie clientul in ce masina a mers marfa lui? 🙂