Pachetul de mobilitate pentru transportatori

Daca nu ai auzit de pachetul de mobilitate pentru transportatori e bine sa citesti acest articol. Asta pentru ca vreau sa-ti explic ce inseamna si cum te va afecta si pe tine. Da, pachetul asta de mobilitate ne va afecta pe toti nu numai pe transportatori. Trasportatorii vor fi afectati doar in prima faza, in fazele urmatoarea aest pachet de mobilitate va avea efect asupra noastra a tuturor.

Daca vei citi acest articol pana la final vei afla urmatoarele:

  • ce inseamana cest pachet de mobilitate petru transportatori – explicatii detaliate
  • ce prevederi contine
  • cum te va afecta asta pe tine pe viitor

Faza initiala afecteaza doar transportatorii care vor intra in faliment. Ulterior vom fi afectati toti prin marirea preturilor de transport care se vor reflecta in preturile tuturor produselor.

Ce inseamna pachetul de mobilitate pentru transportatori

Nu o sa te introduc in termeni foarte tehnici ci am sa-ti explic ca sa poti intelege. Simplu discutand, acest pachet de mobilitate presupune niste restrictii si reguli pentru transportatori UE. Aceste restrictii si reguli care sunt inpachetate frumos in “protejarea soferilor, a marfurilor si siguranta traficului”. De fapt aceste reguli si restrictii impachetate frumos nu fac altceva decat sa restrictioneze accesul la piata UE a transportatorilor din estul Europei.

Transportatorii din Vestul Europei nu pot tine pasul cu preturile oferite de transportatorii din est. Cauza este datorata, in principal, salariilor oferite soferilor. Mai sunt si alti factori care contribuie, dar asta e principalul factor de cost. Si, in loc sa lupte corect, transportatorii din vest au impus acest pachet de mobilitate care impun restrictii si reguli supliementare. Si se aplica la toti transportatorii cu scopul de a-i aduce pe transportatorii din est la nivelul de cost al celor din vest.

Un pic mai pe larg despre pachetul de mobilitate pentru transportatori

Pachetul de mobilitate are 2 prevederi importate:

  • aducerea soferilor in tara la maxim 4 saptamani. Transportatorii lucreaza in felul urmator: au cumparat masina, au luat licente si tot ce trebuie si apoi o trimit la munca pe Europa. Europa inseamna transporturi intre tari din Europe fara ca masina sa mai ajunga in tara.

Masina ajunge in tara 1 data pe an. De obicei, cand i se fac reparatii si alte chestii importante pentru masina. Deci, masina ramane in UE tot anul, dar soferii se schimba. Inainte de asta se schimbau la 6, 8 saptamani depinzand de companie. Adica, soferul pleca sa lucreze si stat 6 sau 8 spatamani pe masina dupa care se reintoarce acasa si sta 2 sau 3 saptamani. Dupa care pleaca din nou la munca si cicclul se reia. Cam asta era regula. Acum UE ii obliga sa se intoarca la maxim 4 saptamani.

Alte explicatii

Drumurile soferilor din UE spre casa si duspre casa spre masina erau platite de transportator. In functie de transportator deplasarea se face cu masini, cu avionul sau cu curse regulate organizate de transportator. Totul pe cheltuiala transportatorului. Reducerea acestui timp va face ca transportatorul sa aiba costuri mai mari. Asta e prima etapa a pachetului de mobilitate si va fi obligatorie pentru toti transportatorii de anul asta. In prealabil au mai fost niste reguli si anume ca pauza saptamanala a soferilor sa nu mai poata fi facuta in camion ci la hotel. Cei care nu stiu un camion e dotat cu tot ce ii trebuie pentru a putea locui acolo pe perioade lungi de timp. Astea au fost implementate incepand cu 2016 de diverse tari in functie de tara.

  • Incepand din 2021 tranportatorii sunt obligati sa aduca si mainile odata la 4 saptamani in tara. Nu doar soferii ci si masina. Asta implica costuri si mai mari pentru ca trebuie sa ai marfa sa te intorci si marfa sa pleci din Ro. Asta inseamna ca foarte multe masini vor circula pe gol sau la tarife foarte mici pe km pentru a nu merge pe gol. Si daca costurile cu soferii au putut fi suportate (cu greu) astea cu maisnile ii vor pune in cap pe multi transportatori.
  • un alt aspect este cel al salariului soferilor. Se doreste ca daca soferul lucreaza preponderent in tari din UE si nu in RO salariul lui minim sa fie ajutat la nivelul trilor UE in care el lucreaza. Adica un sofer sa nu fie platit la salariul din Ro ci la minim salariul minim din tara unde el sofeaza. Chiar daca e angajat in RO si forma are sediul in Romania.

Cu ce te va afecta asta pe tine?

Intial acest pachet de mobilitate a fost “vandut” ca fiind benefic soferilor. Asta pentru ca le ofera conditii de munca mai bune. Adica dormit la hotel, salarii mai mari etc. Si asa si este! Problema care apare e ca firmele vor da faliment si soferii nu vor mai avea locuri de munca. Si ceea ce s-a vandut initial a fi bine nu va mai fi bine.

Pe langa asta masinile care se intorc goale in RO vor face kilometri mai multi decat acum. Asta inseamna poluare mai mare. UE vrea sa reduca poluarea si tipa tare pe tema asta, dar pe de alta parte adopta masuri care duc la cresterea poluarii.

Poate o sa crezi ca nu te va afecta pentru ca tu nu lucrezi in transport si nu are de-a face asta cu tine. Gresit! Pretul transporturlui la momentul acutal este undeva la 0.9 euro pe km. Asta datorita transportatorilor din est care tin piata jos. Dupa ce acesti transportatori vor disparea din piata si vor lua tot mai multa piata cei din vest. In felul asta pretul pe km va creste la 1.3-1.5 euro pe km. Pretul asta se va reflecta in toate produsele din piata. Asta pentru ca toate produsele au o componenta mai mare sau mai mica de transport rutier.

Concluzii

Pe termen mediu si lung pretul transportului va exploda. Din 2015 pana acum pretul transportului nu a fluctuat a fost cam pe la valoarea de 0.85-0.9 euro pe km. Asta e pretul UE-UE. Pretul pentur UE – Ro sau Ro-UE e pe la 0.6-0.7 euro pe km. In conditiile in care se impune aducerea masinii acasa la 4 saptamani pretul asta va scadea mult pentru ca nu exista atat marfa de adus in Ro si de plecat din Ro spre UE.

Sper ca dupa ce ai citi acest articol ai inteles despre ce e vorba cu pachetul de mobilitate si de ce se agita toata umea pe tema asta.

Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Procedura reparatii masini

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

One thought on “Pachetul de mobilitate pentru transportatori

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *