Management flota si masini

Original sau after market?

original
original

Deschid din nou o discutie despre masini si flote, service-uri auto si piese auto. Vad si aud in jurul meu tot felul de metode de lucru, tot felul de modalitati de a lua decizii legate de masina sau flota, despre achizitia de piese auto pe original sau nu.

In principal, cand discutam despre masini si flote sunt cam 2 tipuri de oameni:

1. cei conservatori,

retinuti si nedispusi sa-si asume responsabilitati. Acest tip de oameni prefera sa lucreze cu reprezentantele in repararea masinilor si sa cumpere tot timpul piese originale. Ei fac asta pentru ca se simt in siguranta lucrand asa si stiu ca nu prea pot fi trasi la raspundere de eventualele probleme ale masinilor deoarece, in viziunea lor, reprezentantele si piesele originale sunt cam tot ce e mai bun pe pamant. Acesti oameni uita de obicei de costuri si cand ii intrebi de asta merg pe sloganul: “dau un ban dar stau in fata!”. De obicei nu e banul lor si de aceea sunt mai putini interesati de asta, iar atunci cand se va deschide discutia despre costuri vor afirma sus si tare ca, de obicei, calitatea se plateste si ca e mai ok sa accepti costuri mari dar sa ai o calitate buna a lucrarilor si a pieselor.

2. ceilalti.

De obicei acesti tipi de oameni au curajul de a incerca si altceva in afara de original si reprezentanta , se uita la costuri, incearca sa se uite si la calitate si aleg pe baza unor criterii proprii ceea ce considera ei ca e mai bun pentru companie. De obicei, datorita faptului ca nu prea obisnuiesc sa-si documenteze pe baze stiintifice alegerile, aleg aproape intotdeauna calea de mijloc, calea care le  ofera un cost rezonabil si o calitate buna dupa criteriile proprii de alegere.

Poveste cu talc despre piese originale si after market

Dupa cum vedeti i-am cam desfiintat pe amandoi in ceea ce am scris mai sus si probabil ca va intrebati in ce categorie e bine sa fiti. O sa va spun o poveste scurta inainte de a raspunde la intrebare:

Toata  lumea stie ca piesele originale sunt scumpe si ca reprezentantele au preturi mari de manopera. Asta este o afirmatie adevarata pentru ca atunci cand compari preturile lor de manopera cu ale altui service si preturile pieselor originale cu cele after market asa se intimpla intotdeauna.

Preturile astea mai mari inseamna insa si costuri mai mari?

Asta e o intrebare la care ar trebui sa medidati inainte de a da raspunsul. Nu vreau sa va fac sa credeti ca reprezentantele si piesele originale genereaza costuri mai mici dar……….: eu am una din masini un Smart si acum 1 an a trebuit sa schimb termostatul.

Dupa telefoane pe la mai multe firme, inclusiv reprezentanta am ales sa cumpar un termostat after market si sa-l montez la un service de “colt de strada” (termenul nu il folosesc in sens rau deoarece oamenii si-au facut treaba bine).

Mi-am dat seama ca piesa era defecta deoarece se incalzea greu masina, adica termostatul ramasese blocat pe deschis. Acum, dupa un an intr-una din zile mi s-a defectat termostatul, cel schimbat acum un an, a ramas blocat, dar de aceasta data pe inchis.

Asta a insemnat o supraincalzire a masini si am ramas cu ea in drum. De fapt nu eu ci sotia,  adica mai grav :). Nici nu vreau sa vorbesc de bani la termostatul asta vreau doar sa vedeti ceea ce inseamna piasa originala vs after market.

Piesa originala – diferenta

Acolo unde am schimbat termostatul oamenii aveau niste smarturi si aveau aceiasi problema cu termostatul original s-a blocat, dar pe deschis. Diferenta mare este ca termostatul original se blocheaza pe deschis cel after market pe inchis, modul de defectare al celor 2 facand diferenta intre a mai putea circula cu masina sau a ramane cu ea in drum, in cazul piesei originale defectiunea neblocand masina.

E o diferenta extrem de importanta din punctul meu de vedere, diferenta care genereaza costuri suplimentare mai mari decat diferenta de pret dintre cele 2 piese.

Despre manopera cam acelasi lucru as putea spune, am avut suficient de multe cazuri despre manopera la service de colt de strada egala cu manopera de reprezentanta chiar daca pretul pe ora de manopera la service-ul de colt de strada fiind jumatate din pretul reprezentantei, dar compensa cu numarul de ore de manopera necesare pentru efectuarea reparatiei. Am mai discutat subiectul asta cu alte ocazii.

Cum poti sa stii

De unde ai putea sa stii de chestia cu termostatul? Nici eu nu am stiut de ea si am suficient de multa experienta cu piese si service-uri. Raspunsul e ca la inceput nu ai de unde, dar, in momentul cand te-ai lovit de problema si ai luat prima teapa ai deja informatiile.

De obicei toate aceste informatii trebuiesc stranse intr-o baza de date, baza de date care sa te ajute sa iei decizii. In unele companii existe astfel de baze de date in excel, dar au un mare dezavantaj: se pot face extrem de greu sau deloc prelucrari pe ele pentru a putea scoate informatii relevante din ele.

Daca tot te apuci sa strangi astfel de informatii sau daca ceri asta oamenilor din subordine asigura-te ca formatul in care face asta te poate ajuta sa faci rapoarte, rapoarte care te pot ajuta sa iei decizii astfel incat sa poti optimiza costurile.

Daca tot te decizi sa iei piese after market macar ia de la acelasi producator care face piesa de prim montaj pe masina ta in acest fel calitatea i modul de constructie al piesei este foarte apropiat de cel original.

 

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

3 comentarii la „Original sau after market?

  • Salut,

    Am citit 98% dintre postarile tale de aici si pot spune ca ai facut o treaba excelenta in acest domeniu, comparativ cu un curs plictisitor de facultate in care profesorul nu intuieste toate chichitele pentru a le preda studentilor (furturile soferilor, etc)

    Acum vin sa desfiintez ultimul paragraf din articol 🙂
    Acum cativa ani, lucram ca receptioner service intr-un service reprezentanta Renault.
    Intr-o iarna, unui client cu un Scenic i s-a defectat rezistenta ce varia turatia ventilatorului, prin urmare nu mai functiona ventilatorul si implicit nu mai avea incalzire si nici dezaburire. Implicit, nu mai putea fi folosita masina. A adus-o omul la service, am identificat problema (nu era primul caz) dar, din pacate, piesa originala nu era pe stoc in tara, ci disponibila in cca 2 saptamani. Clientul avea nevoie de masina, prin urmare s-a apucat sa caute piesa si a gasit-o. A venit cu ea in mana, era o piesa Valeo in ambalaj Valeo, identica si la fel cu ce venea pe original, originalul insa venea in ambalaj Renault galben cu gri. Daca as fi avut si o piesa originala alaturi, m-ar fi legat cineva la ochi si ar fi jucat alba-neagra cu piesele, nu as mai fi stiut care e originala si care era cea aftermarket. Diferenta de pret era de cca 50 de lei, nu era mare, sa zicem 400 de lei originala si 350 aftermarket.
    In fine, am demontat bordul, am schimbat rezistenta, totul mergea, clientul multumit.
    Dupa 2 zile, revine clientul cu aceeasi problema: rezistenta nu mai mergea.
    Dam noi bordul jos, ii punem omului piesa in mana alaturi de un certificat de control care atesta ca e defecta, sa se duca la garantie cu ea. Revine cu alta piesa, o montam, punem bordul la loc, totul functiona, clientul multumit. Piesa asta a fost mai buna: a tinut 3 zile. Iar dat bordul jos, iar certificat de control ca piesa e defecta, iar revenit clientul cu o alta piesa. Aceasta a 3-a piesa nu s-a mai defectat apoi.
    Ce vreau sa spun e ca, chiar in cazul pieselor facute de acelasi producator, identice si la fel, exista diferente de calitate intre piesele OEM si cele AM, chiar daca la exterior nu sunt diferente vizibile. Cat am vandut piese OEM, pot numara pe degetele de la o mana cazurile in care au picat in garantie.
    Exceptie faceau insa bieletele de directie de la Renault Megane 2 2004-2006, la care originala costa la inceput 700 de lei si apoi 350 de lei si capatau joc dupa doar 30 de mii de km. Cele aftermarket costau 150 de lei (erau si mai ieftine, dar nu aveam incredere) si tineau si peste 100 de mii de km.

    Oricum, din experienta, confirm si eu ca nu exista solutia perfecta OEM vs AM ci, mai degraba trebuie aplicat un mix intre acestea in functie de situatie, daca masina mai e in garantie sau nu, rulajul ei (la autovehiculele VAG, in functie de rulaj, functioneaza si sistemul de culanta comerciala dupa garantie daca faci reviziile in retea), daca vehiculul urmeaza sa fie instrainat, daca e piesa ce tine de siguranta, si multe altele.

    Răspunde
    • Salut,
      Multumesc pentru comentariu. Ai mare dreptate in ceea ce spui. Ar trebui sa existe o regula: cumpar OEM, dau mai mult, dar am garantia ca tine. Regula asta in schimb nu exista pentru ca si producatorul masinii vrea sa faca reduceri de costuri si atunci, in anumite situatii (din ce mai multe in ultima vreme), renunta la calitate, renuntarea asta la calitate e pe banii clientului, din pacate. Din pacate nu iti poate spune nimeni ce piesa e buna si ce piesa nu e buna, singurele date de incredere sunt datele pe care le ai tu, iar pentur asta ca exploatator a masinii e bine sa ai si sa colectezi date. Cu cat mai multe cu atat mai bune pentru a putea lua o decizie si optimiza costurile. Daca esti persoana fizica si ai o masina acest lucru este foarte greu de facut si mergi de foarte multe ori la “ghici”, si faci asta pe banii, nervii si timpul tau. Sunt cuios pentru clientul tau cu rezistenta de la ventilator cine i-a platit manopera de desfacut si montat de 3 ori acelais produs. Banuiesc ca voi l-ati taxat de 3 ori ca nu aveati alta varianta. Sunt convins ca el a platit e 3 ori manopera, a pierdut timpul si a dat banii pe drum pentru ca furnizorul de piese i-a dat cu flit.

      Răspunde
      • Intr-adevar, am fost nevoiti sa-i facturam de mai multe ori manopera, insa i-am acordat si ceva discount, fiind client fidel. Normal insa, nu era vina noastra, iar electricianul tot trebuia sa munceasca. Clientul ar fi fost dispus sa cumpere piesa de la noi din prima daca o puteam aduce in timp util, nu costul era problema. Daca se intampla acest lucru cu piesa facturata de noi, el ar fi pierdut doar timp, nu si bani.
        Ca persoana fizica, la o singura masina, eu zic ca e mai simplu sa afli ce piese sunt bune sau nu, intreband pur si simplu la service (dar nu o face nimeni). La un service monomarca, de exemplu, stii ce piese pica pe modelele marcii in functie de anul model, de lot, motorizare, etc. Stii ca la Clio 3 de dupa 2009 se consuma mai repede discurile de frana decat la modelul 2006, Stii ca la Loganele benzinare 2004-2006 obligatoriu iti va trebui pompa de apa la prima distributie (nu mai e cazul acum, dau doar exemplu), si multe altele.
        Insa, atunci cand ai flota mare, cat de cat variata si, mai ales cu masini noi despre care nu stii istoricul, e mai dificil. In primul rand, la un model nou, nici service-ul nu stie ce va pica in timp. Apoi, nu ai timpul necesar sa te documentezi pentru fiecare model. Pentru marcile de volum scazut (gen Subaru), nici nu merita. De-abia la modele de volum mare (VW Golf, Passat, Skoda Octavia), poti sa-ti faci o idee despre ce va pica de-a lungul timpului si poti decide daca mergi pe original sau pe aftermarket.
        In cazul in care satisfactia utilizatorilor tai conteaza (inchiriere de masini), este preferabil totusi sa se mearga totusi pe original; in cazul in care apare o problema, te poti scuza in fata lui ca ti-ai facut datoria. In acest caz, eficientizarea costurilor trebuie facuta in alta parte.

        Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *