Mic ghid de recutare pentru HR-isti

Asta e un articol altfel pentru blogul asta al meu. Trebuia sa va spun de la inceput ca eu nu sunt om de HR dar am facut ceva recrutari la viata mea. Asta ca sa va explicati cum de imi permit sa dau sfaturi. Ideea mi-a venit de la o posatre pe linkedin a unui tip care zicea ca a dat 400 de euro pe anunturi pe un site de recrutare. Si, in final, lipsa candidati la interviu. Adica, a cam aruncat 400 de euro pe fereastra. Daca citesti pana la final o sa afli niste chestii interesante despre:

  • de ce dracu nu vin candidatii si ce ii influenteaza pe ei
  • cum sa faci tu, om de hr, sa-ti aduci mai multi candidati la interviu

De ce dracu nu vin candidatii si ce ii influenteaza pe ei

Asta e o intrebare idioata pentru ca raspunsul simplu ar putea fi: astia sunt oamenii de acum neseriosi. Sau daca te intreba CEO-ul ii poti spune ca nu vin, tu ce dracu sa faci?

Asta e raspunsul care, daca eu as fi CEO si mi l–ai servi mie te-as trimite sa faci hartii de salarii si nu recrutare (poate ca faci si asta acum, iar recrutarea e un fel de chestie extra neplatita :)).

Hai sa o luam cu inceputul: Daca tu, azi, in 2019 cand exista linkedin si facebook mai dai bani pe anunturi la siteurile de recrutare esti un pic…..batran (ca sa fiu elegant). E ca acum 20 de ani cand existau anunturile de angajare din ziare si aparuse primul site de recrutare in Romania. Vorba unui client de al meu: aia fac gratare pe luna si noi tot cu pixul si hartia?

Nu am nimic cu site-urile de recrutare, dar nu prea mai dau rezultate pe anumite pozitii de ceva ani.

Hai sa o luam sistematic si sa vedem procesul, in stilul meu :)).

Pasul 1 caut candidat si ma apuc sa fac anuntul

Aici e prima greseala: anuntul. Nu stiu sa-l fac si o sa copiez unul de la altii si il modific sau unul care il am de ceva ani. In lumea asta actuala super conecatta si bombardata de informatie daca vii cu un cliseu nu mai atragi pe nimeni. Oamenii din ziua de azi vor sa le atragi atentia cu ceva si de acolo sa ii duci intr-o zona confortabila lor unde sa vada ca nu esti scortos si plictisitor.

Trebuie sa te gandesti ca omul are are si le prieteni si el ar vrea sa se laude la prietenii lui cu jobul lui cool (apropo, pozele de la party-ul din decembrie si de la teambuilding-ul in care toata lumea s-a distrat sunt cool sa stii. Aaaaaa, pai care party si care teambuilding?). Daca tu ca si companie nu esti cool, fa macar jobul sa arate cool. Ce inseamna cool? Cauta pe google. Daca ai dat sa cauti pe google e grav sa stii…..

Pe un site de jjoburi un om care intra acolo deja aplica mecanic, se uita la titlul postului crede ca e pentru el si aplica. Altii mai si citesc ce e acolo in descriere si daca e prea lunga trec mai departe. Daca mai ai si intrebari suplimentare sau il directionezi in site-ul tau de companie unde trebuie sa se inregistreze, sa-si completeze cv-ul la tine pe site…….deja nu mai esti cool. Cum sa ma pui acum cand aia fac gratare pe luna sa stau 2 ore sa completez cv-ul la tine pe site?

Ca sa ai posibili candidati trebuie sa iesi din tipare, trebuie sa te duci in locul unde oamenii aia sunt si unde petrec mult timp si le place sa stea acolo. Oamenii nu le place sa stea pe site-urile de joburi si sa citeasca acelasi descrieri plictisitoare.

Deci, anunturi cool, scurte si de preferat acolo unde sunt oamenii prezenti si le place sa stea.

Pasul 2 cum il fac sa aplice.

Daca ii place anuntul si mai si stie niste lucruri cool despre companie dinainte o sa vrea macar sa stea de vorba si sa vina sa vada cum e. Am asistat la un moment dat la o discutie intre 2 tineri in care unul din ei avea un job cool si celalalt vroia si el jobul ala cool, iar asta cu jobul necool il intreba pe astalalt: ca skiluri imi trebuie ca sa pot avea si eu jobul asta?

Asta spune al dracului de mult! Deci, ei nu cauta sa vada descrierea joburilor ci mai degraba vor sa vada niste abilitati si cunostiinte care le trebuie pentru ca sa poata evalua rapid daca au sanse sau nu si sa aplice.

Chiar daca vi se pare ca ei habar nu au pe ce lume traiesc ei se gandesc in viitor. Se gandesc ce perspectiva le ofera compania aia, in ce postura ii pune pe ei jobul ala si care e statutul pe care il vor avea in gasca lor daca iau jobul ala. Daca gasca zice ca esti cool banii conteaza mai putin, cel putin penntru o perioada. Asta nu inseamna ca il poti plati mai putin decat in piata.

Sansele de aplicare cresc in momentul in care au mai interactionat cu compania inainte, in momentul in care stiu despre companie, stiu produse etc. Unde sa interactioneze? Pe retele sociale ar fi bine pentru ca ai acolo vad chestiile misto. Aici am ajuns in zona nasoala pentru ca multe companii nu exista pe retelele sociale, multe companii isi blocheaza angajatii sa acceseze retelele sociale la job, pentru ca au treaba, nu pot sta pe facebook. Prietenul celui care lucreaza la o astfel de companie o sa zica pe messenger: vroiam sa vb cu tine dar acum mi-am dat seama ca esti la job si…… Cat de cool e asta? El stie ca daca va veni acolo nu va mai putea vorbi pe facebook. Asta e chiar atractiv pentru el!

Pasul 3 il suni sa-l chemi la interviu

Cand suni tu raspunde la telefon si habar nu are de la ce companie esti, nici nu mai stie ca a aplicat, asta e senzatia pe care ti-o lasa si e realitatea cruda in 99% din cazuri. Tu mergi mai departe si ii pui scriptul: am vrea sa te invitam joi la ora 15 la interviu. Poti sa vii?

Da, vin. Nu ma doare gura sa zic ca vin. Si tu iti blochezi 30-60 de minute in calendat pentru el. Tu recruiter faci asta. El ….nimic, nici nu stie ce e ala calendar si cum e sa faci o programare in calendar. In mod cert va uita daca nu il mai suni in ziua aia.

Asta pentru ca a aplicat mecanic, la gramada, la 50 de firme in aceiasi zi a stat si a dat 100 de clikuri in 1,5 ore pe site-ul de joburi. Totul e impersonal, nu are o relatie personala cu tine, nu te stie, nu esti in cercul lui de prieteni de pe facebook sau linkedin. Nu iti datoreaza nimic, nici macar respect si daca nu vine nu e nici o problema. Sigur ca daca nu vine e o prooblema pentru tine, dar nu pentru el. Oare daca ai fi prieten cu el pe o retea sociala si ati interactionat inainte si ati creat o legatura nu va avea mai multe sanse sa vina? Oare daca a vazut pe linkedin niste postari de ale tale, niste postari destepte si ar vrea sa vina sa te cunoasca si personal la o cafea, nu ar schimba lucrurile? Poate ca da, dar nu vei sti asta daca stai in umbra pe linkedin si facebook si nu zici nimic, nici tu nici compania.

Cum sa pierzi sau sa nu pierzi batalia

Si daca nu il chemi la interviu ci la o discutie amicala afara din birou la cafeneau cool de langa birou cum ar fi? Desigur, ca trebuie sa plateasca cineva cafeaua si pentru tine si pentru el, dar in mod cert 15 cafele nu vor costa 400 de euro. Nu spun ca merge asta 100% dar sigur vei avea alte sanse. Iar asta are si alte avantaje: e relaxat, poti afla alte lucruri interesante dintr-o discutie informala, la sfarist il poti invita in companie sa-i arati cam cum e pe acolo daca vezi ca intra pe lista scurta si vezi cum reactioneaza si cum pune problema, ce intrebari pune cand face vizita asta etc…….

Trebuie sa mai retii un lucru: oamenii acum vor informatii si daca tu esti ascuns (ma refer aici la tine si la compania pe care o reprezinti) si ei nu gasesc rapid informatii despre tine sigur nu vor veni la inteviu. Search-ul asta al lor se desfasoara simplu: ia sa vad frate cine sunt astia? Dupa ce a terminat de vorbit la telefon ii un google dupa numele companiei. Ba, da cum dracu ii chema pe astia? Daca numele companie nu i-a ramas in minte ca sa caute informatii despre ea batalia asta cu recrutare e pierduta. Daca totusi i-a ramas in minte numele companiei dar nu o gaseste pe google iarasi ai pierdut batalia. Ai pierdut batalia si daca gaseste un site anost, naspa prafuit si uitat in timp.

Toate astea conteaza si sunt importante daca vrei ca omul sa faca efortul sa vina la interviu oentru ca tu sa poti sa discuti cu el. Sunt multe, iar unele dintre chestiile de mai sus nu se rezolva peste noapte si e foarte posibil sa fi iesit din joc de mult timp, dar abia acum sa afli asta.

Sper sa te fi ajutat articolul asta despre recrutare si sa intri sa mai citesti si altul pe care ti-l recomand: Career path-evolutia in cariera

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *