Management flota si masini

Masina electrica sau cu motor termic – calcule

Masina electrica sau cu motor termic? In articolul asta o sa demontez un mit: acela ca masina electrica are costuri mai mici decat cea cu motor termic. Totul prin calcule! Daca o sa citesti acest articol pana la final o sa afli urmatoarele:

  • care e metoda de calcul comparatie costuri masina electrica vs cea cu motor termic
  • calculele efective de cost pe km pentru fiecare

Care e metoda de calcul comparatie costuri masina electrica vs cea cu motor termic

Pentru a fi corecti voi compara 2 masini din aceiasi clasa : Renault Clio cu Renault Zoe, de exemplu. Masina cu motor termic va fi pe benzina cu un motor de oras, adica de cilindree mica.

Vom lua in calcul la cost urmatoarele elemente:

  • pretul de achzitie;
  • consumul de combustibil / energie si vom calcula costul
  • costurile vor fi raportate la o durata de functionare de 150.000 de km (7-8 ani pentru un utilizator mediu care face 80 km pe zi, asta inseamna 20.000 de km pe an in medie).
  • Vom estima pretul de revanzare al masinii dupa aceasta perioada

Voi lua in calcul costurile de mentenanata estimate deoarece nu le stiu exact la masina electrica. Daca credeti ca nu exista va spun ca exista pentru ca are filtru de habitaclu care trebuie si el inlocuit si se fac verificari periodice la baterie.

Dupa ce insiram toate aceste costuri o sa calculam un paramaetru comun care se cheama cost pe km. Vom compara apoi costul pe km obtinut in fiecare dintre cazuri.

Calcule efective de cost pe km pentru fiecare

O sa incepem cu masina cu motor termic. O sa incepem cu un Renault Clio varianta Zen cu pret mediu de 12.500 de euro cu tot cu TVA. Masina are un motor de 0.9 litri cu 75 de cai si consuma 5-5.2% mixt si 6-6.5& in oras. O sa facem pe un consum de 6 litri la 100 de km, adica cineva care merge mixt cu mai mult oras.

Pret de achizitie 12.500 euro cu tot cu tva.

Durata de utilizare; 150.000 de km;

Cost revizie medie: 150 de euro *10 revizii=1500 Euro

Combustibil: 5l/100Km inseamna pe 150.000 km 9000 de litri. Cost: 10.800 Euro

Cost total: 24.800 Euro;

Pret de revanzare :4000 Euro

Suma totala pe 150.000 de km : 20.800 euro. Este suma obtinuta dupa ce scadem din costurile totale suma de revanzare. Suma asta va fi raportata la 150.000 de km si obtinem un cost pe km de 0.14 Euro/km. Fiecare kilometru parcurs cu aceasta masina va costa 0.14 euro.

Masina electrica

Masina electrica este un Renaul Zeo care e din aceiasi clasa cu Renault Clio. Masina cu o baterie de 41 KW care ofera o autonomie reala undeva pe la 160 de km. Asta inseamna 1 incarcare la 2 zile. Pe o perioada de 1 luna masina are nevoie in medie de 15 incarcari. Nr de incarcari sunt importante deoarece bateriile Li-Ion au unnumar limitat de cicluri de incarcare descarcare. Numarul asta e undeva pe la 1000 de cicluri la bateriile bune. Asta inseamna ca bateria va trebui sa fie schimbata dupa 66 de luni, ceea ce inseamna 5 ani si jumatate, dar pentru echivalenta cu cea cu motor temic o sa zicem ca bateria tine 8 ani. Asta inseamna, de asemenea, 150.000 de km, dupa care va trebui schimbata.

3Pret de achizitie (varianta ZEN): 32.250 euro. din asta scadem 10.000 prima de la stat si obtinem 22.250 euro;

Cost revizie: 20 euro *10 revizii=200 euro pe durata de viata

Energie: 0.11Euro kw*41kw*15incarcri/luna*96luni=6494 euro pe durata de viata

Inlocuire baterie: 60 euro/kw*41kw=2460 Euro.

Pret de revanzare 4000 euro (dupa ce i-am schimbat bateria, vanzarea inainte de schimbarea bateriei va fi problematica). Pretul de revanzare dupa 8 ani a unei astfel de masini va fi o problema din cauza evolutiei tehnologiei si aparitiei masinilor cu hidrogen.

Total cost: 31.404 Euro;

Suma total pe 150.000 de km (scadem pretul de revanzare): 27.404 euro. Suma asta va fi raportata la un parcurs de 150.000 de km ca la masina cu motor termic si obtinem un cost pe km de 0.18 euro/km.

Concluzie

Dupa cum vedeti din calcule masina electrica are un cost pe km mai mare decat cea cu motor termic. Asta vine si se suprapune peste alte dezavantaje:

  • ca familie nu poti avea o singura masina din asta pentru ca nu poti pleca cu ea la drum lung, deci mai e necesara inca una. Asta daca nu-ti permiti una care sa aiba autonomie de cel putin 500km.
  • incarcarea dureaza mult la o statie normala (adica 7-9kwh).
  • daca stai la bloc va fi dificil sa o incarci;

Pentru cei mai carcotasi care zic ca am luat in calcul schimbarea bateriei si nu e cazul chiar daca nu as fi facut asta pretul de revanzare ar fi fost mult, mult mai mic. Asta pentru ca cel care cumpara masina electrica stie ca trebuie sa-ii schimbe bateria.

Trebuie sa tineti cont ca Renault Zoe este cea mai ieftina masina electrica de pe piata. Daca doriti o alta mai scumpa diferentele de cost vor fi si mai mari.

La masina electrica nu am luat in calcul costul manoperei de inlocuire acumulator. Tinand cont ca e montat in podea e foarte posibil ca acest cost sa fie intre 500 si 1000 de euro.

Daca ti-a placut articolul asta te invit sa-l citesti si pe urmatorul: De ce flotele au o problema cu masinile electrice

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

8 comentarii la „Masina electrica sau cu motor termic – calcule

  • Verifica pretul kwh. Tu cumperi pe langa kwh tot felul de taxe de transport inalta tensiune, medie tensiune, certificate verzi, asa ca la un contract negociat ajungi la 0.7 lei/kwh, adica 0,15E/kwh, in total vreo 2500EUR!!!

    Răspunde
    • MUltumesc pentru sugestie! E doar un exemplu de calcul acolo, la 0.15 fata de 0.11 cum am pus eu acolo costul ala creste de la 6400 la aproximativ 8800 de euro. Deci se adanceste diferenta dintre electrica si motor termic. Ideea e ca preturile vor fluctua in timp si e bine sa retineti din articol modul de calcul, in rest puteti ajusta voi valorilede fiecare daca.

      Răspunde
  • “O sa facem pe un consum de 6 litri la 100 de km, adica cineva care merge mixt cu mai mult oras.”

    -mai jos te răzgândești ca nu mai ies calculele în favoarea articolului tau:

    “Combustibil: 5l/100Km inseamna pe 150.000 km 9000 de litri. Cost: 10.800 Euro”

    foarte slab articolul tău… nici măcar nu ai scris consumul mediu în kw/100km pt masina electrică, ai făcut tu asa o estimare din capul tău…

    Răspunde
    • Dupa cum vezi parcursul mediu luat in calul de mine e de 80 km pe zi. Daca circuli preponderent in oras nu poti face atatia km nici macar in Bucuresti (ca persoana fizica care te duci de acas ala job si inapoi).Eu scriu articole pentru companii preponderent nu pentru persoane fizice. In cazul persoanelor fizice problema sta altfel pentru ca numarul de km efectuati sunt mult mai mici.
      O sa mai scriu articole din astea slabe clitativ si te astept sa vii sa comentezi si la alea. pana atunci multumesc pentur comentariu.

      Răspunde
  • sa fim corecti la calcule zic: la masina electrica ai pus 15 incarcari/luna * 96 luni ceea ce nu reflecta neaparat realitatea. sa zicem ca avem un consum de 16kwh/100km; la pretul de 1 leu/kwh (cat este la o statie publica de incarcare) vom avea un cost la 150.000km de 4800 euro. nu e mare diferenta fata de calculul initial. dar, eu daca mi-as vine masina dupa 150000km, as vinde-o pt ca nu se mai merita bagati bani in ea. daca ti-a picat motorul/ambreiajul, etc, cu siguranta nu o repari si dupa o vinzi. la fel si in cazul electricelor – nu schimbi bateria si apoi o vinzi.

    Răspunde
    • Dar 16kw/h e un consum bun, media e undeva pe al 20-22. Dar nu e diferentaa asa mare la final.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *