Management superficial

management superficial
management superficial

In articol o sa vedeti un exemplu de management superficial care strica lucruri bune pe care angajatii vor sa le face.

In urma cu multi ani, cand lucram ca si angajat, aveam de foarte multe ori o senzatie stranie la sfarsitul zilei. Stateam si ma gandeam oare ce i-as putea spune proprietarului daca m-ar intreba ce am facut azi. Da, eram manager, iar citeodata, in anumite zile aveam senzatia ca nu faceam nimic. Nimic in sensul sa faci ceva fizic care sa se vada si, sa poti arata cuiva care te intreaba, ceva palpabil.

A fi manager ar parea pentru unii o treaba usoara, dar, in realitate este mult mai greu. Oricine poate fi manager, dar sa fii un manager peformant este foarte greu si necesita multa experienta si studii. De fapt, a fi manager, asta inseamna: sa lucrezi mult cu oameni si cu probleme si sa transformi asta in profit in mod inteligent si cat mai natural.

Cum poate dauna unei companii un manager care practica un management superficial?

Astazi, vreau sa vorbesc despre o situatie de management superficial, dar un management mai putin performant chiar un management superficial.

Sa zicem ca esti angajat intr-o companie si esti tipul de angajat caruia ii pasa de ce intimpla in jurul lui (e adevarat ca sunt foarte rari oamenii astia, dar daca  gasiti vreunul incercati sa-l tineti). La un moment dat sesizezi o problema care, pentru a fi rezolvata, trebuie sa implice si alti oameni din alte departamente. Si, stiind ca nu o poti rezolva singur, te duci la seful cel mare si ii prezinti problema, sau ridici problema intr-o sedinta.

In astfel de cazuri, un manager experiementat va evalua problema si va da sarcini punctuale fiecarui departament in parte pentru a putea rezolva problemele eficient si a ajunge intr-un final la rezolvarea problemei.

Pentru a te motiva, managerul experimentat, te va implica in proiect ca un fel de “manager de proiect” avandu-l pe el sau pe unul din manageri ca si sponsor implicat al proiectului respectiv.

Managerul neexperimentat va plasa problema spre rezolvare celui care a ridicat-o (de obicei asa se intimpla daca ai tupeul sa te duci cu probleme. Vei fi incarcat pina nu o sa mai poti duce, si asta doar pentru ca esti implicat). De obicei ii va acorda un suport minim in sensul ca daca te duci la el sa te plangi ca x si y nu coorpereaza o sa-i ia pe x si y la suturi. In felul asta, la un moment dat problema se va rezolva. Asta este in exemplu clasic de management superficial.

Se rezolva sau nu problemele astfel?

In ambele cazuri abordate mai sus problemele se rezolva in final. Dar………exista mari diferente la ceea ce se va intimpla in organizatie si cu organizatia. In cazul managerului superficial si neexperimentat care plaseaza problema celui care o identifica, mai devreme sau mai tarziu, omul care ridica problemele nu le va mai ridica pentru ca isi va da seama ca e incarcat foarte mult. Deseori fara sa fie recompensat suplimentar pentru asta.

Daca e recompensat suplimentar va deveni centru de putere in organizatie.  Recompensa suplimentara il va tine motivat, ba chiar mai mult, il va motiva sa gaseasca alte probleme pe care sa le preia.

Va deveni un “informator” al sefului cel mare il va transforma intr-un centru de putere neformalizat al organizatiei. Acest om incepand, mai devreme sau mai tarziu, sa manipuleze organizatia. Se vor crea frustrari suplimentare in organizatie datorita acestui nou centru de putere.

Daca acest om este suficient de versat va prelua sarcini critice pentru a face organizatia dependenta de el, iar la un moment dat va fi greu de inlaturat din organizatie.

A doua fata a monedei data de management superficial

O alta fata a monedei este cand acest om nu poate misca toate rotitele pentru a putea rezolva problema. Neavand suport, cand va constata asta va inceta sa mai ridice probleme si va incerca sa le ingroape. Daca cineva le va descoperi vreodata isi va fabrica o explicatie.

Se cheama ca acest om “este mancat de sistem”. Se intimpla, de obicei, in organizatiile cu oameni foarte vechi, cu manageri de departamente care nu vor sa se deranjeze unii pe altii. Asta se intampla pentru a nu crea razboaie si, de obicei,  se intampla in organizatiile dependente de oameni. Este rau pentru organizatie sa se intimple asta deoarece problemele nerezolvate vor atarna greu la un moment dat.

La final….e nefericit din cauza unui management superficial

Daca totusi omul ala e suficient de “nebun” ca sa continue sa sesizeze probleme si sa incerce sa “repare” sistemul, actiune care de obicei nu e finalizata cu succes fara sa curga sange (metoforic vorbind), la un moment dat va parasi organizatia.

Se poate spune ca e un neadaptat, adica, un om care nu a acceptat sa fie mancat de sistem si sa mearga cu sistemul. De obicei el este cel blamat. In astfel de cazuri vina apartine unui sistem de management neperformant si management superficial condus de manageri care nu sunt capabili sa vada si sa elimine adevaratele probleme din sistem. Plecarea unui astfel de om, caruia ii pasa de ceea ce se intimpla, ar trebui sa ridice semne de intrebare oricarui manager.

Din pacate astfel de lucruri se intimpla in organizatii, iar managerii sesizeaza astfel de situatii foarte greu sau deloc, iar in anumite cazuri, din comoditate, lasa lucrurile sa se intimple asa cu buna stiinta. Mai devreme sau mai tarziu organizatia va avea de suferit.

Tu ce fel de manager esti?

O sa vrei, in mod cert, sa citesti si acest articol: Invatam, invatam …. dar pe cati bani

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *