Logistica si criza de personal
Tot aud discutandu-se despre criza de personal din Romania si, despre criza asta din logistica. Din punctul meu de vedere e o problema falsa. Daca vei citi acest articol pana la final vei afla urmatoarele:
- de ce criza de personal e o problema falsa din punctul meu de vedere
- Cum faci sa iesi din bula
De ce criza de personal e o problema falsa din punctul meu de vedere
Ca orice criza si criza asta de personal din logistica are niste motive in spate. De fapt, criza asta nu e doar in logistica si se manifesta si in alte domenii. Si e falsa si acolo la fel ca si in logistica. O sa va explic motivele ca sa intelegeti.
Asa cum va ziceam criza de personal are in spate niste motive reale. Aceste motive nerezolvate fac ca problema sa devina stringenta. Problema mare e ca unii angajatori nu constientizeaza motivele si nu lucreaza asupra lor. Hai sa luam cateva din motivele principale si sa le analizam impreuna, din punctul meu de vedere.
Salariul
Toti ne trezim dimineata si incepem o noua zi cu gandul ca mergem sa muncim sa ne facem viata mai buna. Salariul mic este unul din motivele pentru care companiile nu gasesc angajati. Eram saptamana trecut a la o conferinta in care un antreprenor il intreba pe un speaker de la workshop ce ar trebui sa faca pentru ca nu mai gaseste oameni. Speakerul i-a zis sa mareasca salariile si atunci oamenii vor veni. El a zis ca astea trebuie sa fie corelate cu productivitatea si ca nu le poate mari ca angjatii nu sunt productivi. Total fals! I-am zis omului ca e pe o panta pe care scrie moartea firmei daca continua cu abordarea asta. Angajatii nu sunt productivi pentru ca sistemul nu ii face productivi, iar asta e un alt motiv pentru care nu vin oamenii. O sa revin la subiect!
Ce trebuie sa retineti e ca trebuie sa dati salarii mai mari. Cum? Citi la capitolul urmator in care va dau si solutii la problema.
Sistemul de lucru, procesele si procedurile.
Asta ar fi pe locul 2 din punctul meu de vedere. Adica daca omul trece peste capitolul salariu asta il intereseaza cel mai mult in firma. Daca exista un sistem de procese si proceduri puse la punct. Asta are legatura cu confortul lui la locul de munca, cu riscurile si responsabilitatile pe care trebuie sa si le asume etc. Un sistem prost va decompensa un salariu mare si veti pierde angajatul. Adica, chiar daca ii dai un salariu mare daca el vede ca sistemul e prost va pleca sau nu va veni deloc. Asta are legatura si cu productivitatea si am sa revin la solutii asupra punctului asta.
Brandul si notorietatea firmei.
Orice om vede un nou job ca un pas catre o viitoare dezvoltare. Adica, fiecare nou job este o caramida pe care el o aseaza in evolutia carierei lui. El vrea sa aseze caramizi nu sa le dea jos sau sa stagneze. De aceea, daca omul al vine de la o multinationala cu notorietate in piata la o firma pe care nu o stie nimeni perceptia lui e ca nu pune acea caramida la cariera lui. Mai rau, e posibil sa o vada ca involutie, adica sa dea jos niste caramizi pe care a muncit cu greu sa le puna.
Mai sunt si alte motive: proprietari care sa baga mai mult decat trebuie in operational, echipa cu care se lucreaza, intrgile si bisericutele interne etc. Astea sunt oarecum legate mai mult sau mai putin de cele de mai sus sau pot fi acceptate mai usor. Orice om care lucreaza intr-o companie e obisnuit cu jocurile de culise mai mult sau mai putin corecte.
Cum faci sa iesi din bula criza de personal
Ar trebui sa lucram la fiecare din aspectele de mai sus, iar asta e un job zilnic de 8 ore pe zi. Asta pentru ca oamenii sunt o resursa importanta, iar lipsa acestei resurse iti afecteaza afacerea pe termen lung. Criza de personal se rezolva rezolvand problemele de mai sus. Cum dai salarii mai mari? Nu poti face asta pentru ca maresti costurile firmei si te duci in cap, nu? Cam asta e motivul principal.
Salariile se pot mari prin marirea eficientei. Orice companie care se mareste se procopseste inevital cu un anumit grad de ineficienta operationala. Asta inseamna procese ineficiente si proceduri greoaie. Optimizarea proceselor si a procedurilor iti aduc banii prin care poti mari salariile. Asta inseamna ca rezolvi cele 2 puncte de mai sus intr-o singura etapa. Cum faci asta? E simplu: incepi un proces de optimizare procese si costuri. In ordinea asta!
In logistica si operational daca nu stii cum sa faci asta ma chemi pe mine. Optimizarea proceselor din logistica si reducerea costurilor iti vor aduce minim 200 de euro pe luna pe foecare angajat. Asta inseamna minim 120 de euro net adaugati la salariul lui. Eu am avut proiecte unde am ajuns la 1000 de euro eficienta per angajat. Iar banii astia oricum ii cheltui acum numai ca nu stii de ei si iti scapa printre degete.
Ca sa rezolvi criza de personal trebuie sa lucrezi si la branding si la notorietatea firmei. Iar asta inseamna digitalizare, comunicare, orice actiune prin care oamenii sa te perceapa ca o noua caramida in cariera lui. Aici nu te mai pot ajuta eu, dar iti pot da niste oameni care sa te ajute.
Concluzie
Parerea mea e ca nu poti rezolva altfel criza de personal. Rezolvarea maririi salariilor prin reducerea costurilor operationale si imbunatatirea proceselor iti da si un avantaj tactic pentru ca nu oricine poate face asta in piata. Departamentul de HR se planga ca nu gaseste oameni, dar nu are actiuni concrete de rezolvare a acestor probleme. Majoritatea nici nu cred ca constientizeaza astfel de probleme sau daca le constientizeaza ii lasa reci. Asta pentru ca nu intra in “instrumentele standard de recrutare” sau fidelizare.
Va spunea la inceput ca aceasta criza de personal e falsa. Daca va uitati pe Linkedin sa vedeti cati oameni isi ofera serviciile si cate firme ii contacteaza pentru asta o sa intelegeti de ce zic ca e falsa. Eu postez periodic anunturi ca vreau sa colaborez cu firme ca angajat, adica cu costuri mai mici nu cele de consultanta. La un astfel de anunt am avut anul asta 100.000 de vizualizari si 50-60 de comentarii. M-au contactat doar 5 firme.
Va mai dau un argument: industria constructiilor care dupa ce au marit salariile au rezolvat problema (in mare parte). Ei au marit salariile cu ajutor de la stat, dar daca se uitau in curte sa vada cat de prost isi fac managementul flotei si cati bani pierd de acolo sigur ar fi puttut suporta si singuri o parte din acea marire (o parte importanta). Nu se uita acolo pentru ca le e frica ca daca nu ii mai lasa sa fure angajatii vor pleca. Si asa intra intr-o bucla fara sfarsit.
Voi ce parere aveti de criza asta de personal din logistica?
Daca ti-a placut articolul t einvit sa-l citesti si pe urmatorul: Complicatiile in business
Hai sa-ti dau eu un exemplu de firma brand de 2 lei: Cont……tal Aut….tive Timisoara. Firma cu 4000 de angajati dar cu locuri de parcare doar pentru o mie. Cand lumea incepe si parcheaza pe iarba sau trotuare culmea tot Continentalul cheama politia sa le blocheze rotile. Spatiile de lucru sunt asa de mici ca am ajuns sa avem max 4 metri patrati per angajat. Mai sunt multe de spus dar ma opresc aici…
Pingback: Analiza de risc pentru cazuri de criza - Logistic Specialist Blog