Logistica proprie si externalizare logistica
Sa presupunem ca ai o firma mica cu o logistica nu foarte complexa, dar care iti da ceva batai de cap. Dupa ce faci niste calcule iti dai seama ca pe transport si distributie ai niste costuri ceva cam mari si ca ai vrea sa le mai reduci.
Cum iti dai seama ca ai costurile mari? Despre asta o sa discut in alta postare.
Pentru a reduce acele costuri te gandesti ca o externalizare partiala sau totala catre o firma care deja face logistica pentru altii ar putea fi o solutie pentru tine. Ei bine, da, asta teoretic ar putea fi o solutie. Spun teoretic deoarece, in Romania inca, aceasta pare sa nu fie o solutie, cel putin in ceea ce priveste transportul si distributia pe anumite destinatii si pe anumite industrii (temperatura controlata). De curand am cerut niste cotatii de pret de la niste jucatori din piata, pentru un client de al meu.
Am facut o comparatie pe anumite rute in ceea ce priveste distributia externalizata vs distributia proprie. Surprinzator am constatat ca pe anumite rute distributia proprie este mai eficienta decat distributia externalizata cu operator logistic. Daca, de exemplu, tu livrazi marfa cu temperatura controlata pe ruta Bucuresti Constanta cu o masina proprie de 6,5 tone, practic, in marea majoritate a cazurilor, masina se duce aproape plina si se intoarce goala. Deci, vei avea o rata de incarcare de maxim 50% pe ruta.
Teoretic, un furnizor de servicii logistice ar trebui sa aiba costuri mai mici ca tine pe aceiasi ruta deoarece:
1. el are trebui sa mearga cu o masina mai mare ca a ta consolidand marfa de la mai multi clienti, obtinand in final un cost mai mic pe unitatea de produs sau kilogram, practic daca tu faci aceasta ruta cu o masina de 6,5 tone el ar trebui sa o faca cu tirul.
2. ar trebui ca distributia lui locala sa fie mult mai eficienta decat a ta deaorece el poate sa grupeze clientii mult mai eficient deoarece, teoretic si practic, ar trebui sa aiba mai multi clienti decat tine.
3. el ar trebui sa gaseasca marfa pentru ruta de intoarcere, marind astfel gradul de incarcare al masinii pe ruta.
Mai sunt si alte motive pe care insa nu le voi detalia aici pentru ca nu sunt foarte relevante.
Practic, daca veti face niste calcule, e posibil sa constatati ca pentru livrarile pe Constanta furnizorul de servicii logistice are pretul mai mare decat costurile pe care le ai tu.
Eu am facut astfel de calcule de curand pentru marfa pe temperatura controlata si am constat ca lucrurile stau in felul asta. Am luat ca exemplu Constanta pentru ca mi se pare foarte relevant deoarece nu este apropiat de Bucuresti, dar nici foarte departat.
Varianta foarte buna de externalizare este posibil sa fie, in multe din cazuri, doar o externalizare partiala pe rutele care te deranjeaza foarte mult ca si costuri.
Atentie insa cand calculati costurile deoarece apar niste elemente suplimentare fata de distributia proprie, elemente care nu sunt foarte usor de cuantificat: retururile de marfa, managementul documentelor, deterioare mai mare a marfurilor in cazul externalizarii, managementul paletilor etc. Toate aceste elemente pot ridica costurile cu valori substantiale fata de oferta standard a operatorului de servicii logistice.
Daca aveti probleme in a calcula aceste costuri noi te putem ajuta prin unul din programele de cosnutanta logistica. Aloca un pic de timp si rasfoieste-le aici: Consultanta logistica