Logistica automata-stivuitoare automate
Am inceput acum ceva timp sa scriu despre logistica automata, iar articolul asta este o conntinuare a seriei (ai un link catre primul articol din serie la finalul articolului). In articolul asta iti voi dezvalui urmatoarele:
- cum lucreaza aceste stivuitoare automate si ce tipuri de stivuitoare exista;
- la ce te ajuta aceste stivuitoare automate;
Cum lucreaza aceste stivuitoare automate si ce tipuri de stivuitoare exista
In primul articol din serie va povesteam despre camioane care pot descarca si incarca marfa automat. Aceste camioane au o podea speciala si descarca marfa pe niste connveioare. Pentru ca in seria asta de articole discutam despre logistica automatizata e necesar ca marfa sa fie luata in mod automat de catre stivuitoare de pe conveioare. Odata ce e preluata ea trebuie dusa in zona de depozitare.
Iar asta se poate realiza de stivuitoare automate, fara ca omul sa intervina.
Inainte de asta trebuie ca marfa sa fie receptionata, iar asta se poate face printr-o poarta automata montata pe conveior care face vitire automata de coduri de bare sau taguri RFID si cantarirea coletelor.
Dupa etapa asta marfa poate fi transportata direct in paleti, asa cum vine pe camion sau poate fi deconsolidata de un robot (sau mai multi). Despre un astfel de robot intr-un alt articol.
Operatia de receptie se poate face la palet sau se poate face la marfa deconsolidata de pe palet, dupa deconsolidare facuta de robot. Robotul e un brat robotic ca acelea de pe liniile de fabricatie autovehicule. In zona de logistica automatizata o sa mai fie nevoie sa-l ai gasim in anumite locuri.
Ce tipuri de stivuitoare automate exista in logistica automatizata
Omul este principalul factor de ineficienta intr-un departament de logistica. Tinand cont ca si procesele, birocratia si deciziile sunt produsul unor oameni intelegeti de ce omul este principalul factor de ineficienta.
De aceea toata lumea lucreaza acum pentru a inlocui omul din proces, si toti producatorii de stivuitoare lucreaza petru a le face autonome si automate.
Exista 2 tipuri de stivuitoare automate (e o clasificar eproprie):
- cele dezvoltate de producatorii de stivuitoareca masini automate din start;
- cele adaptate sa fie automate;
Prima categorie e clara pentru toata lumea. Producatorii de stivuitoare produc din start stivuitoare automate. Acestea nu mai au cabina si au un soft care le controleaza miscarea si care le spuna ce sa faca. Softurile astea sunt destul de complexe si fac managementul energiei, deplasariii, eficientei, eviterii coliziunilor, optimizarea traseeelor si a incarcarilor pe stivuitor etc. De obicei astfel de softuri lucreaza in paralele cu un WMS.
Cea de-a doua categorie sunt cele care sunt adaptate sa fie automate. Exista o firma care vine cu o unitate pe care o pune in locul cabinei stivuitorului. Astfel unitetea respectiva preia controlul stivuitorului sau reach truckului facandul sa devina automat si autonom. Firma respectiva vine si cu softul aferent coordonarii flotei de stivuitoare.
Aveti mai jos cateva filmulete ca sa vedeti cu lucreaza astfel de stivuitoare:
Cu ce te ajuta astfel de stivuitoare automate ca parte a unei logistici automatizate
Ajutorul e unul dat de eficienta si de independenta de om. Adica un astfel de stivuitor vsa fi mai eficient pentru ca va putea lucra mai mult, nu va mai avea nevoie de cursuri de stivuitorist si, in felul asta, nu mai esti dependent de om. Pe de alta parte, asa cum probabil ati remarcat in filme, la momentul actual exista astfel de stivuitoare, dar ele sunt mai lente decat un om. Asta datoriita operatiilor pe care ar trebui sa le faca suplimentar gen pozitionare la raft ca sa puna si sa ia un palet.
Operatiile astea care nu sunt usoare nici penntru un om pentru un stivuitor automat sunt mai grele si au nevoie de elemente suplimentare de ghidare. Adica pe rafturi trebuiesc puse niste marcaje speciale ca sa-l ajute la ghidare atunci cand pozitioneaza in palet pe raft.
Avantajele de mai sus sunt anulate de pretul automatizarii si a softului suplimentar necesar. Un astfel de stivuitor va fi inutil fara softul asta si fara WMS.
De asemeena el lucreaza doar cu paleti standard si marfa paletizata, daca aveti marfa paletizata si marfa vrac nu poate sa o preia pe cea vrac decat daca e pusa pe palet. Si cea vrac poate fi pusa pe palet de un brat robotic daca are forme regulate sau daca e ambalata in cutii.
Dupa cum vedeti lucrurile se complica pe masura ce marfa e mai variata si odata cu complicatiile astea se maresc si costurile.
Concluzie
Exista stivuitoare automate care pot duce marfa de la receptie in rafturi sau in anumite zone de depozit.
Marfa poate fi preluata apoi de VNA-uri tot automate, din zonele de la capetele randurilor unde a fost lasata de stivuitoarele automate.
Dupa cum ati vazut din articol se poate face asta insa costurile sunt mari. Costurile si limitarile fac ca astfel de solutii sa nu fie inca adoptate pe scara larga. Exista totusi depozite care opereaza in mod total automatizat.
Daca ti-a placut articolul te rog sa-l transmiti si prietenilor sau colaboratorilor tai. Te invit sa-l citesti si pe rumatorul: Automatizari in logistica – descarcare automata camion