Logistica automata – masini autonome
In aricolul asta o sa va vorbesc despre logistica automata si de mai precis despre masini autonome. O sa va explic, in viziunea mea, cum masinile autonome vor schimba industria de transport.
Un scurt rezumat al articolului:
- ce inseamna masini autonome si cate clase de autonomie exista;
- cum masinile autonome vor schimba industria logistica si a transportului
Ce inseamna masini autonome si cate clase de autonomie exista
Din punctul meu de vedere masini autonome inseamna acele masini care se pot conduce singure in orice conditii de trafic, la aceleasi performante cu masina cu sofer uman. As merge si mai departe si as zice ca ar trebui chiar sa aiba performante mai bune. La momentul actul, din ce stiu eu, nu exista masini autonome, asa cum le-am definit mai sus. Exista mai multe niveluri de autonomie, la momentul actual.
Nivelul 0
Sunt masinile care le conducem azi, masini in care toate sistemele sunt controlate de catre om. In masini sunt 3 sisteme principale care ar trebui sa fie sau nu controlate autonom pentru a discuta de masini autonome. Aceste 3 sisteme sunt: directia, accelerarea si franarea. Asa cum spuneam in nevelul 0 totul e controlat de sofer.
Nivelul 1
Sunt sistemele asa zise “de asistenta a soferului”, dar fara a prelua controlul functiilor esentiale. Un astfel de sitem este asistenta la franarea de urgenta de exemplu care mareste forta de apasare pe pedala de frana, fara insa a controla sistemul de franare. De asemenea, in caz de pericol iminent te avertizeaza printr-un zgomot si printr-un semnal luminos. Exista pe multe masini noi astfel de sisteme, la ora actuala.
Nevelul 2
Sunt asa zisele sisteme ” de asitenta si corectie:”. Asta inseamna ca in anumite situatii si pentru perioada de timp limitata masina poate lua controlul asupra directiei, franarii si accelerarii. Exista masini cu astfel de siteme. astfel de sisteme sunt cruise control adaptiv si pastrarea benzii de circulatie. In astfel de cazuri masina, pentru anumite perioade de timp si cu anumite limitari, preia functiile masini. Masina poate vira singura sau poate accelera si decelera in functiile de contiile de trafic si mediu. Si pe acest nivel exista masini disponibile pe piata la momentul actual.
Nivelul 3
Se mai chema si autonomie partiala. Masina poate prelua functiile critice ale masinii, dar soferul trebuie sa se mentina atent si alert pentru a putea interveni in caz de nevoie. De la nivelul asta masina este capabila sa se conduca singura, dar nu in orice conditii de mediu si trafic. In anumite situatii ete necesara interventia soferului, iar soferul trebuie sa se mentina atent la drum si contiile de trafic pentru a putea prelua rapid controlul masinii. Si astfel de masini exista la momentul actual pe piata. In astfel de masini si la nivelul asta de autonomie soferul este inca responsabil de actiunile masinii.
NIvelul 4
Masina este complet autonoma. Soferul nu mai este necesar sa fie atent la drum sau la conditiile de trafic, Diferenta mare dintre nivelul 3 si 4 este ca atentia soferului nu mai este necesara. El este un pasager la fel ca ceilalti din masina, putand face alte activitati in timpul deplasarii. De asemenea, diferenta mare este ca incepand de la acest nivel soferul nu mai este responsabil de condusul masinii si de deciziile pe care masina le ia. Asta este cel mai inalt nivel de autnomie la care s-a ajuns la momentul actual in piata, existand masini si tehnologie care pot asigura acest nevel de autonomie.
NIvelul 5
Este nivelul in care masina este complet autonoma si are performante egale sau mai bune cu ale unui sofer uman. Nivelul acesta de autonomie inca nu a fost atins, dar se lucreaza asiduu pentru a putea ajunge aici.
Cum masinile autonome vor schimba industria logistica si a transportului.
Schimbarea va fi radicala din punctul meu de vedere, In primul rand nu va mai fi nevoie de soferi, iar masinile vor putea circula non stop. Asta inseamna timpi de tranzit mai mici, costuri de operare mai mici.
La momentul actual, in transport, exista foarte multe limitatri care sunt generate de om., de sofer. O masina nu poate face astazi mai mult de 12-13000 de km lunar din cauza acestei limitari. Din cauza asta costurile sunt mari. Daca soferul nu mai exista, masinile vor putea face 24-26.000 de km lunari. Asta inseamna costuri fixe raportate la un numar mai mare de km, ceea ce duce la scaderea costului pe km.
Lipsa soferului va duce la lipsa cabinei, ceea ce va duce implicit la saptiu mai mare pentru marfuri. Asta inseamna mai multe marfuri transportate odata, ceea ce inseamna un cost mai mic pe unitate.
La momentul actual o cursa de 1000 de km se face in aproximativ 30 de ore minim. Din considerente de timpi de odihna pentru sofer. In cazul masinilor autonome aceiasi cursa se va face in 20 de ore. Asta inseamna 30% mai putin timp ceea ce va duce la o circulatie mai mare a marfurilor. Circulatia mai mare a marfurilor duce la scaderea stocurilor pentru ca marfurile sunt disponibile mai rapid.
Toate astea aduc beneficii majore firmelor pentru ca vor plati mai putin pentru aceiasi marfa.
Daca ti-a placut articolul te rog sa citesti si pe urmatorul: Logistica automata -stivuitoare automate