Lipsuri din depozit – ii punem la plata sau nu?

Gestiunea comuna este marea problema a depozitelor si de aici si aceasta problema cu lipsuri din depozit. Daca vei citi pana la final acest articol vei afla urmatoarele:

  • de ce problema cu lipsuri din depozit nu poate fi atribuita unui om
  • ii punem sa plateasca

De ce problema cu lipsuri din depozit nu poate fi atribuita unui om

Aste o problema deoarece nu poti atribui vina lipsei unui produs decat tuturor oamenilor care lucreaza in acel depozit. Am spus lipsuri din depozit, dar de fapt nu sunt singurele care pot pune probleme.

Plusurile de marfa din depozit sunt de asemena o problema. Iar din puctul meu de vedere pot fi o problema chiar mai mare decat minusurile. Asta deoarece plusurile de marfa care apar la inventar pot fi din mai multe cauze, dar cele mai grave sunt:

  • nelivrarea marfurilor la client, dar facturarea acelor marfuri si inversarea de produse.

Daca lipsurile din depozit ne afecteaza doar intern, plusurile din depozit poate afecta relatia cu clientul.

Se practica foarte mult la nivel de contabilitatea compensarea plusurilor cu minusurile pe aceleasi game de produse sau nu. Din punctul meu de vedere este o practica foarte daunatoare deoarece un manager care are un raport de diferente la inventar, care au fost in prealabil compensate, nu-si va putea da seama de amploarea fenomenului. De ex daca ai 100.000 de europlus si 100.000 euro minus rezultatul este zero. Deci ai putea crede ca nu ai probleme in depozit.

Carui fapt se datoreaza aceste diferente?

Daca ar fi sa mergem pe varianta ca nimeni nu fura atunci ar putea fi probleme de:

  • receptie gresita,
  • documente facute gresit,
  • neatentia oamenilor care pregatesc comenzile,
  • defectiuni in procesul de predare primire etc.

Varianta celalata este ca cineva fura si profita de slabiciunile din sistem. De obicei la depozite este un mix intre acestea 2.

Ii punem sa plateasca?

Da si nu. Recomandarea mea ar fi sa se gaseasca vinovati si doar aceia sa plateasca altfel se creaza frustrari. Vinovatii pot fi:

  • oameni sau
  • procese care nu sunt corect executate sau corect documentate.

Punandu-i sa plateasca va faceti un mare bine. Asta doarece noi, romanii, nu reactionam decat la astfel de stimulente. N-as vrea sa supar pe nimeni, dar asta e adevarul.

Cum se rezova?

De obicei WMS-ul rezolva o parte din probleme prin intensificarea inventarelor. Astfel se creaza posibilitatea de a se face inventare zilnice pe produse. Se poate si fara WMS, trebuie doar sa-i puneti pe manageri sa gandeasca si sa fie mai creativi.

Ai lipsuri din depozit in organizatia ta? Sigur ca ai, trebuie sa fii doar mai atent.

Noi te putem ajuta daca ai astfel de situatii. Trebuie doar sa ma suni la numarul de la contact sau sa-mi dai un email

Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Depozit, transport, distributie cum se mai fura si cat

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

18 comentarii la „Lipsuri din depozit – ii punem la plata sau nu?

  • septembrie 5, 2011 la 8:49 pm
    Permalink

    Sa plateasca ce ?
    Prostia sistemului ? Pe langa faptul ca e ilegal sa ii pui sa plateasca , conform legii gestiunii , spune-mi si mie ce firma o respecta ? Adica sa nu intre nimeni in gestiune decat cu acordul gestionarului si in prezenta acestuia ?
    Plata este o prostie , fiecare om raspunde de fapt cu jobul , si asta si fara sa fie gestionar sau gestiune comuna . Trebuie sistem, proceduri clare , pe care sa nu le incalce nici patronul sau directorul .
    Cat despre sisteme ( erp sau WMS) in care sunt multe persoane care pot efectua tranzactii pe stoc ? Pe aia nu ii pune nimeni sa plateasca ….
    Ideea e ca unii cred ca ceilalti fura mai mult decat ei , sau gresesc mai mult … efectul este acelasi .
    Cat despre cel care a spus ca te fura cu tot cu WMS , are dreptate , daca nu e folosit corect , se poate , daca nu , iti arata mult mai devreme ca ai probleme

    Răspunde
  • septembrie 5, 2011 la 9:01 pm
    Permalink

    Ai dreptate, dar ceea ce nu vad eu in companii este ca exact cel care ar trebui sa puna piciorul in prag nu il pune. Ce ar fi daca gestionarul nu ar mai da voie oricum sa intre in depozit? Sau sa intre neinsotit , mai corect spus. De ce nu fac gestionarii asta?
    Asta cu documentele, unde se introduc si de catre cine, e o intreaga poveste. De la caz la caz, pentru a se evita doscutiile ulterioare e bine sa fie introduse fie de personalul depozitului fie de altcineva. Tot timpul vor exista discutii si probleme, dar depinde fiecare firma cum gestioneaza aceasta situatie. Este o situatie gestionabila si daca o faci corect eviti problemele.
    WMS, ca orice soft are si el regulile si limitarile lui.

    Răspunde
  • septembrie 6, 2011 la 6:31 pm
    Permalink

    Sunt multi factori care pot influenta calitatea gestionarii unui depozit (nr SKU, suprafata si amenajarea, numarul angajatilor din depozit, structura ierarhica, proceduri, existenta picking etc). Toti acesti factori sunt puternic influentabili de oamenii aflati in pozitia de conducere, indiferent de WMS. Deobicei gestionarul este facut raspunzator de toate erorile din depozit, fara a-i permite sa “puna piciorul in prag”. Un prim pas este gasirea unui gestionar responsabil (daca sunt mai multi gestionari, acesta va fi coodonator depozit), si asezarea lui in subordinea managerului logistica. Cel care trebuie sa puna piciorul in prag in fata presiunilor celor din depozit, conducere si alte departamente este managerul logistica. Gestionarul (coordonatorul depozit) trebuie sa aiba sarcini si proceduri clare pe care managesrul logista le urmareste spre a fi indeplinite. Totodata managerul logistica trebuie sa fie ferm in fata compromisurilor solicitate de alte departamente si chiar de conducere. In felul acesta gestionarul (coordonatorul depozit) isi poate desfasura activitatea. Dupa stabilirea si respectarea unui mod de lucru putem vorbi de implementarea unui WMS. Cele de mai sus sunt experimenate de mine, cu succes.

    Răspunde
  • septembrie 6, 2011 la 6:54 pm
    Permalink

    Managerul de logistica ar trebui sa faca toate aceste lucruri. partea proasta este ca el nu sta tot timpul in depozit si de aceea gestionarul trebuie sa “puna piciorul in prag”. Tot managerul de logistica trebuie sa pastreze relatii bune cu cei din vanzari, customer service, contabilitate, lucruri care, de obicei, nu sunt chiar asa de simple, pentru ca departamentul de logistica este vazut, in cele mai multe din companii, ca un departament cu probleme. A pune piciorul in prag, echivaleaza pentru directorul de logistica, cu si mai multe probleme. Logistica inseamna reguli, reguli care trebuiesc respectate de catre toata lumea, iar cei care nu le respecta trebuie sa fie invatati sa faca asta.

    Răspunde
  • mai 5, 2011 la 1:05 pm
    Permalink

    e destul de problematic: CUM??? ii facem sa plateasca pe cei raspunzatori de gestiunea stocurilor?
    De ex: in cazul gestionarilor cu lipsuri constatate prin procesul verbal de inventar, in baza semnaturii acestora se prezuma ca vina este a lor, dar conform noului CM, nu mai exista decizie de imputare…so, o varianta ar fi ‘”obligarea” acestora prin mijloace persuasive sa semneze un angajament de plata-dar atunci ramane intrebarea: cat de persuasivi putem fi ?

    Răspunde
  • noiembrie 28, 2013 la 9:46 am
    Permalink

    Problema este foarte delicata ,pe langa faptul ca acei care nu gresesc sau gresesc mai putin se simt “furati”de ce sa fie solidari cu cei care “completeaza”……pe buna dreptate.
    Va pot spune din experienta ca cea mai buna solutie pe care am si aplicat-o este cea a bonusarii personalului functie de rezultatele inventarelor programate precum si a celor de tip spot.
    In felul acesta sunt direct interesati sa fie cat mai putine lipsuri sau diferente.
    Spre deosebire de faptul ca nu exista modalitate legala de a retine salariatului din salariu “gaura” din bonus se poate retine fara “limite”.

    Răspunde
    • noiembrie 28, 2013 la 10:12 am
      Permalink

      Pai si penalizarea e tot o bonusare :), dar negativa. Trecand peste gluma e foarte ok ceea ce spuneti si se practica in anumite cazuri speciale, problema este ca bonusarea aceea nu va atinge niciodata beneficiul pe care unii din ei il realizeaza prin furt, or odata ce isi dau seama de asta …..incepe distractia. Depinde si de ce marfuri sunt in depozit, deaorece unele marfuri nu prea sunt pretabile la furt.
      Odata ce nu a iesit bine un inventar bonusarea se opreste pentru ca ea nu va mai fi aprobata si atunci se ajunge iarasi la un grad de nemultumire.

      Răspunde
  • noiembrie 29, 2013 la 7:14 am
    Permalink

    In continuare ne confruntam cu un mediu de afaceri dificil, viitorul unui business este rezultatul unor decizii pe care managementul trebuie sa le ia astazi.. Daca pentru gestionarii care au provocat lipsuri in depozit a existat miza si risc, ei trebuie sa stie ca exista si consecinte…si aici intervine managerul. Exista o solutie la care apeleaza din ce in ce mai multe companii – investigatiile prin tehnica poligraf. Va prezint aceasta metoda deoarece in cazuri asemanatoare , de lipsuri in gestiune, am identificat persoanele implicate in fapta si am eliminat din cercul suspectilor persoanele sincere. Companiile cu care colaboram isi testeaza periodic angajatii cu privire la corectitudinea si loialitate acestora in desfasurarea activitatii, au inclus testarea poligraf in ROI. Testul poligraf se face doar cu acordul angajatului si reprezinta o practica adoptata de angajatorii care isi protejeaza companiile de riscuri, lipsuri in gestiune, orice prejudiciu adus la locul de munca precum si angajarea unor persoane mincinoase, cu un background infractional care pot compromite activitatea, imaginea si integritatea companiei.

    Răspunde
    • noiembrie 29, 2013 la 7:43 am
      Permalink

      Testul cu poligraful are doar efect psihologic si nu la toti oamenii. Am facut astfel de teste in trecut, iar unele din rezultate nu prea au fost concludente. Am avut o problema cu oamenii din depozit si am dus vre-o 30 de oameni la un astfel de test, iar dupa ce i-au testat pe toti i-am rugat sa ma testeze si pe mine. Testul consta in a le da 5 tipuri de masini si sa imi psuna ce masina am eu din cele 5 tipuri. Rezultatul testului a fost gresit, adica au gresit tipul de masina indicat de test. Ca testul sa fie concludent trebuiesc respectate niste principii: persoana testata sa fie implicata cat mai mult emotional in problema testata, psihic persoana sa asocieze problema testata cu ceea ce o asociem ceilalti. De ex: daca el fura dar considera ca de fapt nu e un furt ci un beneficiu salarial car ei se cuvine pentru ca munceste prea mult si e platit prea putin e foarte posibil ca testul sa nu aiba rezultante relevante.
      Din pacate experienta imi spune ca nu ma pot baza in totalitate pe testul poligraf si ca rezultatele pot fi mai putin relevante in anumite cazuri.

      Răspunde
      • decembrie 2, 2013 la 9:15 am
        Permalink

        Psihologul, examinator poligraf are un rol foarte important in investigatiile prin tehnica poligraf. El trebuie sa se familiarizeze cu cazul astfel incat sa alcatuiasca corect setul de intrebari. Trebuie sa aiba o discutie pre-test cu fiecare persoana testata astfel incat sa observe daca aceea persoana reactioneaza la verbul ” ai furat” sau ”ai luat”, dupa acest moment al discutiei va alcatuii corect intrebarile testului. Reactivitatea psihofiziologica a subiectului examinat este direct proportionala cu implicarea acestuia in fapta (implicare directa sau indirecta)..Daca persoana examinata se afla intr-o stare psiho-medicala normala si este implicata in fapta investigata si daca procedura poligraf este in totalitate respectata, in mod cert v-a reactiona..deoarece in mintea ei se desfasoara filmul clar, netrucat al faptei investigate.

        Răspunde
        • decembrie 2, 2013 la 2:10 pm
          Permalink

          Nu contest ceea ce spuneti, dar oamenii care m-au testat pe mine au gresit tocmai din cauza asta. Inainte cu o zi de test disuctam despre masini si le spuneam cat de mult imi plac masinile japoneze si in special Toyota. Exact masina asta au zis ca o am dupa test, eu de fapt avand un Renault la vremea aceea. Totusi, in ciuda experientei mele recomand folosirea testului deoarece poate scoate la iveala informatii relevante.

          Răspunde
  • decembrie 2, 2013 la 7:09 pm
    Permalink

    Citesc destul de des blogul tau deoarece primesc si email-urile tale.

    Cu totii suntem supusi greselilor, se intampla sa se introduca date in mod eronat . Poate ca ar fi bine ca acel gestionar chiar sa deschida si sa inchida doar el usa. Conteaza si marimea depozitului, poate daca e prea mare ar trebui sa fie impartit in mai multe spatii de depozitare cu cate un gestionar.

    Sau, daca esti manager inchei si o asigurare care te acopera si pentru furt, incendiu si alte evenimente nedorite.

    Cu stima,
    ECHIPA

    Răspunde
    • decembrie 6, 2013 la 10:57 am
      Permalink

      Salut, multumesc pentru comentariu si pentru ca esti unuldin “urmaritorii” mei.:) In marea majoritate a cazurilor gestionarul inchide si deschide usa, acolo unde nu se intimpla asta compania are de pierdut pentru ca el va zice tot timpul ca nu poate fi facut responsabil atata timp cat nu are controlul accesului. Pe de alta parte asigurarea de care vorbesti, din stiinta mea, nu acopera si cazurile de furt de marfa, furt executat de oameni din interiorul companiei, ci doar de furt de marfa prin efractie. In cazul de care discut eu, nu prea e furt prin efractie, deci asigurarea aia nu acopera genul acesta de probleme. Asta ca sa-i informam corect pe oameni.

      Răspunde
  • decembrie 8, 2013 la 10:53 am
    Permalink

    Parerea mea este ca oamenii pentru depozit trebuiesc selectati cu atentie de la interviul de angajare,pe baza unor referinte de la locul de munca anterior(comportament, de ce a renuntat la post,relatia cu colegii,indeplinirea sarcinilor de serviciu).Daca se poate chiar cu recomandare.
    Gestionarul inchide si deschide depozitul , dar daca in interior nu are oameni de incredere…

    Răspunde
    • decembrie 9, 2013 la 4:30 am
      Permalink

      Corect Marian si asa ar fi bine, numai ca in viata reala e foarte greu de facut asta. Foartemulte companii nu vor sa dea recomandari si chiar daca dau recomandari nu prea te poti baza pe ele. Problema se rezolva aplicand mai multe elemente corelate: recrutare mai buna, control mai buna, motivare mai eficienta, proveduri si procese mai eficiente etc.

      Răspunde
  • februarie 26, 2014 la 5:52 am
    Permalink

    In calitate de Manager de Logistica si din experienta, va pot spune ca incheierea unei polite de asigurare nu te pune la adapost de ” hoti”. Politele de asigurari si regulile sunt pentru angajati corecti. Responsabilizarea fiecarui membru al echipei este cheia succesului . Am preluat 4000 mp cu 120.000sku cu o diferenta de inventar de 1000 euro si dupa 6 luni am ajuns la diferenta de inventar zero. Toti angajatii m-au crezut nebun cand le-am vorbit de lipsa de inventar zero, dar de aproximativ 8 luni acesta este rezultatul in conditiile in care inventarul are loc lunar.
    Daca vrei este posibil…………….

    Răspunde
  • Pingback:Curier - cum negociezi cu el? - Logistic Specialist Blog

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *