Management

Leader si manager

in articolul ata o sa va scriu despre leader si manager. Daca o sa-l citesti pana la final vei afla urmatoarele:

  • care e diferenta intre leader si manger
  • cum te poate ajuta pozitia de leader ca manager si invers

Care e diferenta intre leader si manager

O sa incep cu leader si apoi o sa continui cu manager. Despre leader si manager se vorbeste mult in companii in ultima paerioada.

Ce e acela un leader?

Leaderul, simplist vorbind este acea persoana care este urmata de catre ceilalti. De bunavoie! Asta e cheia de a deveni leader, aceia ca ceilalti din echipa te urmeaza de bunavoie. Adica ei au tot timpul libertatea de alege daca te urmeaza pe tine si ideile tale sau daca nu. Si ei aleg sa o faca, de bunavoie.

Se imtampla asta deoarece ai dovedit ca esti demn de increderea lor. De asemenea ai dovedit ca actiunile si spusele tale sunt pentru echipa si ii ajuta pe ei. Esti un fel de calauzitor al lor in calatoria asta prin job. Pentru a deveni leader trebuie sa le castigi increderea si sa treci de nenumaratele teste pe care ei (echipa) ti le-au dat de-a lungul timpului. Leaderul este acela care e urmat de oameni. De obicei nu are puterea de a comanda sau de a da sarcini acelor oameni. El este doar un exemplu pentru ei si fac lucrurile pentru ca vor sa urmeze exemplul.

Ce e acela un manager

Managerul este o persoana care conduce o echipa sau mai multe echipe. El este persoana care este investita de catre compania cu puterea de a conduce o echipa de oameni. Asta inseamna ca le poata spune ce sa faca si daca cineva nu executa mangerul are puterea de a sactiona lipsa de executie.

In cazul unui manager echipa nu are libertatea de a-l urma sau de a-l asculta ci e “obligata” sa faca asta.

Diferenta care apare intre cele 2 elemente (leader si manager) este ca pe manager oamenii nu il urmeaza de buna voie, iar pe leader da. Pe manager oamenii il urmeaza pentru ca asa trebuie, asa ii obliga regulile companiei si procedurile. Managerul conduce oamenii pe baza regulilor si procedurilor si nu e neaparat nevoie ca oamenii de faca lucrurile de buna voie. Cu toate astea e recomandat ca oamenii sa faca lucrurile de buna voie.

Un manager poate sa nu fie leader, dar e recomandat sa se intample asta. De obicei in interiorul comapniilor exista, pentru aceiasi echipa si un manager si un leader. De obicei, managerul se mai numeste si lider formal (cel formalizat de companie si investit cu putere), iar celalalt este liderul informal.

Ar fi recomandat ca leaderul formal sa fie acelasi cu leaderul informal, dar din diverse motive nu se intampla asta foarte des.

Cu ce te ajuta ca manager sa fii leader

Daca un manager este si leader oamenii vor face lucrurile de buna voie, fara a fi necesara folosirea “fortei” (procedurilor si regulilor) pentru a realiza sarcinile. S-a constata ca performanta echipelor in care managerul este si leader este mai mare de cat a celor in care managerul nu este leader. Asta din simplul motiv ca oamenii nu ii vor mai contesta actiunile si nu vor mai incerca sa “puna dete in roate”.

In foarte multe echipe, asa cum spuneam mai sus, managerul nu este si leader. In cazul asta pentru a mari sansele de reusita ale actiunilor ce trebuiesc intreprinse de echipa se recurge la un siretlic. De obicei se incearca sa fie convins leaderul informal al echipei de beneficiile asupra echipei, iar odata el convins el va dicuta mai departe cu echipa. In felul asta lucrurile se desfasoara mai usor si mai natural. Pentru asta trebuie identificat care este leaderul informal al echipei. Orice manager bun, daca stie ca nu e si leaderul acelei echipe e bine sa stie care e leaderul informal al echipei.

De ce leaderul nu ajunge manager tot timpul?

O sa intrebati de ce leaderul nu ajunge tot timpul manager? Raspunsul e simplu: un manager nu face tot timpul doar lucruri placute echipei, managerul trebuie sa faca ceea ce e bine pentru companie. Pentru asta el ia de foarte multe ori decizii care nu sunt in favoarea echipei. Pentru a fi manager trebuie sa ai calitati si abilitati de management. Aceste abilitati si calitati sunt, de obicei altele decat cele ale unui leader. Un leader se formeaza, de obicei, natural in interiorul unei echipe. Un manager trebuie sa aiba cunostiinte si multa experienta interdisciplinara.

Leaderul se formeaza, de obicei, cu ajutorul activitatilor extra job pe care echipa le desfasoara. Leaderul e cel care ajuta echipa si care isi dedica timp din timpul lui pentru a rezolva problemele celorlalti membri ai echipei. Managerul e posibil sa nu aiba abilitatile tehnice de a face asta (cu toate ca ar fi recomandat, dar nu e tot timpul posibil asta).

Daca ti-a placut articolul acesta te rog sa-l citesti si pe urmatorul: 5 pasi pentru a forma o echipa

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *