KPI Transport si distributie

kpi transport
kpi transport

Incep azi o sesiune de articole dedicate masurarii performantelor sistemelor logistice si, mai mai exact, KPI, iar astazi o sa fie pentru transport.

Pentru cine nu stie KPI inseamna Key Performance Indicators, adica indicatori de masurare a performantei.

De obicei KPI-urile masoara performanta unor sisteme, (iar in cazul asta discutam de kpi transport), procese etc., putand fi detaliati cat de mult se doreste.

Monitorizarea unui numar mare de KPI da o precizie mai mare a performantelor procesului respectiv, dar si genereaza costuri de monitorizare mari. In practica, se alege un numar rezonabil de KPI 5-10 care se monitorizeaza pe o anumita perioada de timp. Parioada de timp aleasa trebuie sa fie aceiasi pentru a putea face comparatie intre valori. Unii KPI au valori fixe (maxime, minime sau medii), iar altii sunt lasati liberi (adica fara valori prestabilite), dar la toti se monitorizeaza si se compara evolutia.

In functie de necesitatile dumneavoastra puteti defini orice KPI transport si distributie doriti cu conditia sa respecte urmatoarele reguli: sa fie simpli, sa fie cat mai usor masurabili, sa poata fi atinsi, sa fie reali si conform cu realitatea si sa poata fi intelesi.

KPI transport si distributie

In cele ce urmeaza am definit KPI transport si distributie. Sunt doar orientativi, fara a avea pretentia de a fi toti, iar la cei care am considera necesar sa dau explicatii le-am dat:

-Km per masina – numarul total de km pe auto pe perioada de timp;

-Km per sofer – numarul totl de km per sofer pe perioada de timp;

-Km medii pe perioada (zi, saptamina, etc) pe masina ;

-Km medii pe perioada (zi, saptamina, etc) pe sofer;

-Nr de comenzi pe masina si/sau sofer pe perioada;

-Nr de livrari pe perioada pe masina;

-Nr de livrari pe perioada pe sofer;

-Nr de livrari medii pe perioada pe masina;

-Nr de livrari medii pe perioada pe sofer;

-Km medii intre livrari pe perioada;

-Km medii pe rute pe perioada;

-Nr de tone transportate pe perioada;

-Nr de tone transportate pe sofer;

-Nr mediu de tone tranportate pe perioada;

-Nr mediu de tone transportate pe sofer;

-Nr mediu de tone per livrare pe perioada;

-Nr mediu de produse per livrare pe perioada;

-Timp mediu per livrare pe perioada;

-Consum mediu de combustibil pe masina pe perioada;

-Comsum mediu de cobustibil pe sofer pe perioada;

-Consum de combustibil intre alimentari;

-Variantia pretului combustibilului pe perioada;

-Abaterea de consum fata de norma pe masina si/sau sofer pe perioada.

-Pret mediu pe litru pe perioada;

-Cost total combustibil pe masina sau/si pe sofer pe perioada;

-Cost total reparatii pe masina sau/si sofer pe perioada;

-Intarziere la incarcare pe perioada – procent curse intirziate din numarul total de curse.

-Intarziere la livrare pe perioada – procent livrari intirziate din numarul total de livrari (aici, ca si la kpi-ul de mai sus pot fi introdusi indicatori care sa evidentieze intervalul de timp cu care s-a intirziat 0-5 minute; 5-10 minute etc);

-Marfuri deteriorate pe perioada– procent marfuri deteriorate din total marfuri livrate;

-Capacitate de transport – capacitatea totala de transport in metri cub si tone;

-Capacitate de transport disponibila pe perioada – procent capacitate de transport disponbila din total capacitate de transport;

-Km in gol pe masina si sau sofer pe perioada – procent nr de kilometri efectuati fara marfa, in gol;

-Timp utilizare vehicul pe perioada – procent cat timp a fost utilizat vehiculul din total timp dispobil a fi utilizat;

-Intirzieri timp de livrare – procent livrari intirziate din nr total de livrari (se refera la intirzieri fata de timpul de livrare asumat – timpul intre comanda si livrare);

Orice ce alti KPI pentru transport si distributie pot fi adaugati aici sau cei de aici pot fi definiti de alti 2 sau 3 KPI. Problema principala nu consta in a defini KPI, ci, in a gasi metode eficiente si ieftine de monitorizare si masurare.
Succes!

Citeste aici despre cu poti reduce costurile in transport: Transport – cum reducem

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

6 comentarii la „KPI Transport si distributie

  • iulie 28, 2010 la 7:53 am
    Permalink

    ar fi interesant de vazut niste kpi`s specifici activitatii 3pl pe baza carora se face tarifarea, pe diferite tipuri de activitati.

    Răspunde
  • iulie 28, 2010 la 8:45 pm
    Permalink

    stai sa inteleg, tu vrei sa ai niste kpi pentru 3pl cu ajutorul carora sa vezi daca facturarea lor e corecta? inteleg bine ceea ce doresti?

    Răspunde
  • iulie 29, 2010 la 8:42 am
    Permalink

    cred ca ar fi mult mai interesant sa exemplifici si acesti indicatori de performanta (KPI) !!! nu pentru mine …pentru cei care citesc acest site!
    toata lumea vb de indicatori de perfomanta dar nimeni nu spune cum sa-i calculezi ! sincer…esti pe drumul cel bun ! succes !
    PS: dar mai ai mult de lucru …!

    Răspunde
  • iulie 29, 2010 la 9:44 am
    Permalink

    ms mult pentru urare si aprecieri. Metodele de monitorizare, valorile lor (modul de calcul) si implementarea sunt lucrurile care dau batai de cap, asa cum spuneai si tu.
    Cine e interesat de astea ma poate contacta. Puteti da de mine foarte usor.:))

    Răspunde
  • iulie 29, 2010 la 7:29 pm
    Permalink

    ma refer la niste indicatori pe baza caror sa pot face tarifarea serviciilor logistice. ar trebui sa fie unii care ma ajuta sa vad realizarile ca sa pot factura serviciile si unii de control pe care ii poate accesa si clientul…
    @george_avram: indicatorii se pot calcula cum te duce capul, trebuie sa fie logici si sa ai informatia disponibila, modalitatea de a construi se muleaza dupa cum vrei sa masori anumite activitati…

    Răspunde
  • iulie 29, 2010 la 8:24 pm
    Permalink

    Am inteles. Hai sa vedem despre ce e vorba si in mod sigur te pot ajuta cu problema ta. Ai datele mele de contact (la sectiunea contact) si atunci cand ai toate datele si crezi ca ai nevoie de ajutor in mod sigur o sa-ti raspund si la telefon si la email. 🙂

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *