Invatam, Invatam ….dar pe cati bani?
Intalnesc tot mai des in proiectele mele de consultanta situatii in care proprietarii de companii invata pe bani multi ce ar trebui sa faca, deci invatam gresit. De obicei asta se intampla cand experimenteaza pe propria lor piele si invata din greselile lor.
Un astfel de ssitem de invatare (autodidact) este foarte eficient daca se respecta citeva conditii esentiale:
- ai timp de studiu. Daca ai timp de studiu si daca citesti mult, daca iei contact cu oamenii care trebuie si ei sunt dispusi sa iti dea informatiile care trebuie iar tu ai timpul si capacitatea sa le asimilezi atunci da, sitemul autodidact este unul bun si eficient. Sa nu uitam ca asa a invatat Leonardo Davinci si multi altii. Dar ei aveau timp.
- daca esti o persoana organizata. Da, daca stii sa te organizezi si nu esti pompier, prin pompier intelegand faptul ca nu incerci sa previi problemele ci le rezolvi pe masura ce problemele vin tavalug catre tine, atunci si numai atunci cand esti organizat poti fi un bun autodidact.
- daca citesti si te documentezi mult. A fi autodidact presupune sa citesti si sa te documentezi mult. Asta daca ai timp si iti place.
Cum nu ar trebui sa invatam
Foarte putini oameni din cei cu care am interactionat au respectat conditiile astea esentiale pentru a avea eficienta ca autodidact, de asta trebuia sa invatam sa invatam cum trebuie si de und etrebuie.
De obicei, in marea majorotate a cazurilor oamenii nu au timp si atunci iau franturi de informatii de la unul si de la altul, nu au timp sa le lege intre ele, sau nu pot face legaturi intre ele si atunci iau decizii pe baza acestor franturi de informatii.
De aici se ajunge la faptul ca ei invata pe pielea lor. Si daca au rezistenta si multi bani pana la urma invata sa faca niste lucruri bine.
Da, in multe cazuri e vorba de foarte multi bani. Invatatul asta costa, din ce am intalnit pana acum in piata peste 50.000 de euro in foarte multe cazuri, ajunge la citeva sute de mii de euro si cunosc citeva cazuri in care a ajuns la citeva milioane de euro.
De obicei toate lucrurile astea se intampla in zonele in care cunostiintele sunt putine, de obicei in zona de tehnologie, sau in zonele care cer lucrul cu oamenii, disciplina si reguli. Cam zonele astea nu prea sunt recomandate sa incerci sa te dezvolti pe ele prin invatare autodidacta.
Un alt tip de oameni
Mai exista un tip de oameni, acestia isi dau seama ca nu stapanesc problema, dar stiu ca au oameni angajati care, zic ei, stiu sa rezolve astfel de probleme. Acesti oameni nu stiu sa rezolve, dar le e frica sa spuna asta si atunci devin ei autodidacti, sau cel putin incearca sa invete asa (asa invatam si unii dintre noi in trecut).
Cele mai pregnante cazuri de acest gen sunt in zona de IT. SI cum toate companiile au nevoie de IT in ziua de azi, cam toate companiile sunt afectate. Managerii cred ca cei de la IT stiu de toate: infrastructura, retelistica, administrare severe, programare, dezvoltare de soft, analiza de business, si implementare de soft, securitate etc…. Multi dintre ei trebuie sa stie si telefonie mobila si aplicatii mobile si televiziune si radio si negociere si……… etc…..
Oamenii astia din IT sunt un fel de Leonardo Davinci moderni care stiu sa le faca pe toate. Mie, ca manager, mi-ar fi frica de oamenii care stiu sa le faca pe toate, in primul rand pentru ca imi creaza o dependenta puternica de acel om.
Oamenii astia din IT au 2 defecte majore: nu prea stiu cand si cum sa spuna “NU STIU SA FAC ASTA” si nu prea vorbesc aceiasi limba cu ceilalti din firma.
ATENTIE! NU spun ca nu sunt oameni capabili si destepti. SUNT! Marea majoritate pe care I-am cunoscut sunt si capabili si destepti.
Se trezeste lumea
Exista totusi speranta sa stiti. In ultima perioada am cunoscut cel putin 3 oameni de IT din companii care si-au convins managerii ca nu sunt atotstiutori si ca au nevoie de ajutor specializat, de la oameni care au mai facut implementari de soft, de exemplu.
Iar dupa o discutie a unui consultant cu acei manageri, acei manageri au ajuns sa-i felicite pe oamenii respctivi pentru ca erau atat de multe lucruri la care nu se gandisera si pe care trebuiau sa le ia in calcul incat si-au dat seama ca abordarea intiala nu era cea potrivita.
Cum invatam din greseli pe bani multi
Invatand pe cont propriu poate fi o solutie daca ai multi bani de aruncat pe fereastra. Am sa va dau un singur exemplu: acum ceva ani o companie a venit sa-i ajut sa implementeze un WMS, le-am facut o oferta pe care nu au acceptat-o (probabil iesind din buget, pentru ca bugetasera doar implementarea de soft si atat) si au facut singuri asta cu firma de soft.
Peste 1 an m-au sunat sa ma roage sa-i ajut pentru ca implementarea de WMS le crease foarte mari probleme operationale. I-am ajutat, iar concluzia la care am ajuns cu ei a fost ca le-au fost depasite cosutile initiale bugetate cu 500% fata de oferta de consultanta pe care le-o facusem eu si li s-a dublat bugetul intial prevazut pentru implmenetare, asta neluand in calcul pierderile de vanzari suferite.
SI asa, sper sa ia in calcul recomandarea de a asta de vorba cu un consultant de business pe zona de operatiuni si procese inainte de a implementa orice soft. Asta e gratis si cel putin mai afli niste infromatii utile, informatii pe care firma de soft, avocatii si oamenii interni nu au de unde sa ti le dea pentru ca experienta lor se rezuma, de cele mai multe ori, doar la actuala companie.
Daca vrei sa inveti mai multe despre un soft comun in logistica te invit sa vizitezii: WMS Romania
Am uitat ceva in articol si o sa completez aici: orice implementare de soft este in primul rand un proiect operational CU SUPORT IT. Am scris cu litere mari ca sa se inteleaga ca nu e un proiect IT, ci este un proiect operational. De acea ar fi recomandat ca project managerul sa fie un om din IT, iar in echipa de implementare sa fie o prezenta permanenta un om din IT.
Hello.. i have deploma for logustic supply chaine and i have 5 years of expérience in aéronautique in supply so i need to search job with your relation and thanks