Flota proprie VS flota externalizata

flota
flota

Alegi sa-ti cumperi flota sau sa inchiriezi masini?

Alegi sa pastrezi flota actuala sau sa inchiriezi si sa renunti la flota ta?

Sunt 2 intrebari care preocupa pe foarte multi jucatori din piata in aceasta perioada in care toata lumea se uita la costuri. Costurile flotei nu sunt deloc neglijabile si din aceasta cauza cei mai “evrei” operatori din piata incearca sa-si reduca aceste cheltuieli. Din punctul meu de vedere flota proprie inseamna: ineficienta, rigiditate, costuri suplimentare, probleme multe, dar pe de alta parte iti ofera un sentiment de siguranta. Externalizarea transportului inseamna de asemenea flexibilitate, eficienta, costuri rezonabile, dar pe de alta parte iti ofera un grad mai mare de risc.

Este foarte greu sa-i convingi pe producatorii de marfuri alimentare, de exemeplu, sa renunte la flota lor si sa externalizaze o parte din serviciile de logistica, iar asta se intimpla datorita imaturitatii pietei logistice si datorita unui numar foarte mic de operatori logistici in piata. Intrebarea cu frecventa cea mai mare este : “ce se intimpla, daca dupa ce externalizez transportul si distributia, operatorul nu-si face treaba?”.

O piata imatura, insuficient dezvoltata, va slabi increderea in externalizare si va faca jucatorii din piata sa mearga catre flota proprie asumindu-si toate dezavantajele care decurg din acesta decizie. In cele ce urmeaza voi prezenta avantajele si dezavantajele flotei prorpii VS inchiriata:

Avantantaje flota proprie:

– siguranta si incredere;

– disponibilitate mare;

– control si posibilitate de interventie pentru a corecta erorile mai mari;

– poti lua decizii rapide si usor de pus in practica;

– vizibilitate mare prin branding;

Dezvantaje flota proprie:

ineficienta – masina merge plina la dus si goala la intoarcere, ceea ce duce la un grad de umplere foarte scazut, fapt care duce la un pret ridicat pe km sau tona; masina pleaca chiar daca nu este plina; problema se poate rezolva prin parteneriate cu alti jucatori din piata, dar de obicei oamenii angajati in firme nu prea fac asta din mai multe motive: nestiinta, lipsa de control a costurilor, indolenta etc.

– investitii care se amortizeaza in timp, investitii care pot fi paguboase daca volumele scad sau piata intra in declin;

– costuri mari: datorate administrarii defectuoase si furturilor; datorate ineficientei incarcarii masinii;  datorate timpilor mari de stationare din cauze de defectiuni, avarii sau accidente;

– costuri mari generate de cresterea volumelor: mergi cu masina plina, iar de miine datorita cresterii volumului cu 5% ai nevoie de o noua masina – Gradul de incarcare si eficienta scad vertiginos;

– termene mai mici de plata (disponibilitate mai mica a banilor): cu flota proprie platesti la maxim 45 de zile costurile flotei.  Reparatiile, piesele, taxele si licentele le platesti in avans sau la maxim 15 zile de la data efectuarii cursei in cazul flotei proprii, iar combustibilul la max 45 de zile. In cazul flotei inchiriate platesti totul la minim 45 de zile de la data efectuarii cursei datorita faptului ca ti se factureaza bilunar si ai si un termen de plata de minim 30 de zile, iar daca stii sa negociezi termenul poate fi si mai mare.

– riscuri penale impuse de lege care se pot rasfrange asupra administratorului firmei in cazul in care unul din angajati nu respecta prevederile legale, si ma refer aici la implicatiile generate de licentele de transport;

Avantaje flota inchiriata:

– costuri mici pe kg transportat si costuri mici in cazul maririi volumelor;

– flexibilitate;

– eficienta, generata de plata masinii doar atat timp cat ai marfa incarcata; in industia alimentara acest avantaj exista partial datorita faptului ca trasportatorii accepta foarte greu plata pe un singur sens, dar si in acest caz se pot gasi solutii de reducere a costurilor;

– termene de plata mai mari ceea ce duce la o disponibilitate mai mare a banilor;

Dezvantaje flota inchriata:

risc datorat dependentei de un furnizor; acest risc este mai mare in industria alimentara;

– risc de marire “nejustificata” a tarifului;

– control mai mic asupra operatiunilor de incarcare descarcare si asupra soferului;

Care e solutia recomandata?

Din punctul meu de vedere una singura: la conditiile actuale si viitoare din Romania (discutand pe termen mediu) solutia eficienta este ca transportul intre punctele de lucrusa fie inchiriat (folosirea unor masini de capacitati cat mai mari, de preferat masini de 20 de tone util), platite pe un singur sens, avand pentru acest tip de transport maxim 3-4 furnizori. Pentru distributia locala, in diverse puncte de lucru din teritoriu, varianta optima este subdistribuitor logistic, adica o entitate care sa lucreze cu mai multi furnizori si care sa combine produsele acestora pe rutele de distributie si sa creeze sinergii intre acestia. Varianta mai putin buna, dar totusi eficienta este flota proprie pentru distributia locala si 2-3 parteneri care sa va ajute in momentele de crestere a volumelor.

Regula de baza este sa identificati toate dezavantajele sisa incercati sa le minimizati (la limita sa le reduceti) printr-un contract foarte bine facut.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

2 comentarii la „Flota proprie VS flota externalizata

  • iunie 12, 2016 la 4:29 pm
    Permalink

    Draga domnulu Stanciulescu,

    Va multumesc pentru articol,mi-a dovedit faptul ca exista logisticieni in Romania.

    Dar ce va faceti cand detineti (fortat) o flota si patronul insista sa o folosesti?

    Faci ca mine? Adica folosesti onload loading-parteneri pe sensul de distri, backload return pentru 60-65% din km, patrate de distri mai au rost?

    Sunt nopti nedormite ca sa ajung la costurile PE SENS(specifice transportului RENT) cand ai DISTRIBUTIE NUMERICA cu 6-8 desc cu temp controlata.

    Ce ar (mai) trebui sa fac pt cutting cost?

    Cu stima,

    Ionut

    Răspunde
    • iunie 16, 2016 la 3:45 am
      Permalink

      Poate mai aveti envoie de know-how si de alte resurse ca sa fiti optimi.Nu stiu daca in cazul dumneavoastra putem discuta de cutting cost ci mai degraba de dezvoltare de business care sa va acopere resursele neutilizate.

      Răspunde

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *