Logistica

Eficienta in logistica

In acest articol am sa va vorbesc despre eficienta in logistica, dar la fel de bine puteti porta aceste informatii in orice alta zona de business. Daca o sa citesti acest articol pana la final vei afla urmatoarele:

  • cum iti dai seama ca nu ai eficienta in logistica si cum gasesti cauza;
  • cum remediezi problemele ca sa devii eficient in logistica

Cum iti dai seama ca nu ai eficienta in logistica si cum gasesti cauza

Lucrurile nu sunt nici simple nici usoare cu eficienta in logistica. Spun asta pentru ca foarte multe companii nu masoara procese, activitati si oameni. Cu toate ca spunem ca masuram procese noi, de fapt, masuram oameni si activitatile pe care le fac ei. Desigur, ca asta e parte a unui proces.

Lipsa masuratorilor iti ingreuneaza posibilitatea de a spune ca esti eficient intr-o anumita activitate. Eficienta asta inseamna ca faci aceiaisi activitate, la aceiasi calitate dau intr-un timp mai scurt. Sau in acelasi timp dar la calitate mai ridicata (daca e ceruta calitate mai ridicata). Neavand masuratori e greu sa-ti dai seama de asta.

Totusi, experienta si flerul tau de manager sau antreprenor iti spune ca e ceva in neregula acolo. De obicei vezi oameni stand cand tu crezi ca ar trebui sa munceasca, sau vin clientii si iti spun ca nu le mai ajung comenzile la timp. Sau, tot clientii iti spun ca le ajung produse deteriorate sau ca nu sunt cele comandate. Asta e rau pentru ca ar trebui sa-ti spuna niste oameni din companie asta inaintea clientilor, dar sunt foarte multe firme care nu au astfel de oameni sau astfel de departamente specializate.

Sa ziceam ca ai triggerul, adica declansatorul, care poate fi unul din cele de mai sus sau altul. Declansatorul asta nu trebuie sa fie acurat, adica trebuie doar sa te faca atent nu sa iti spuna cand se intampla, cine face, cu ce produs etc….

Am declansatorul, ce fac mai departe

E normal sa te apuci sa incerci sa rezolvi problema, asta inseamna sa incepi sa sapi sa vezi unde e. Asta e pasul in care se pierd foarte multi si, raman cu ideea ca au o lipsa de eficienta in logistica, dar……nu stiu ce si cum.

Nu trebuie sa pierzi foarte mult timp si sa sapi pentru ca lipsa asta de eficienta vine de la …sefi. Sefi, directori sau coordonatori cum le spui tu. Acolo e problema principala si acolo trebuie sa actionezi.

Problema mare e ca ei nu or sa-ti spuna asta si or sa-ti spuna ca au mult de lucru, ca sunt putini oameni, ca aia de la vanzari, ca aia de la achizitii aduc prea multa amrfa etc….

Dupa ce trece faza asta apar altele: cu oamenii care nu sunt buni, trebuie altii, dar altii nu vin si tot asa….

Cum remediezi problemele ca sa devii eficient in logistica

Nu poti rezolva problemele la stadiul la care esti acum, adica fara sa masori si fara sa ai nimic concret. Asa cum iti ziceam in 99% din cazuri problema e la sefi si tu acolo trebuie sa te concentrezi.

Mai jos de ei se concentreaza ei, sau asa ar trebui, Trebuie insa sa ii ajuti, pentru ca de foarte multe ori ei nu stiu ce sa faca si cum. Daca stiau facem pana atunci si luau masuri de atunci.

De asemenea trebuie sa stii ca nu se intampla peste noapte si ca asta e un proces de lunga durata. Procesul asta are niste pasi (sau asa ar fi bine si recomandat), iar pasii astia trebuiesc creati, si apoi implementati.

In afara de asta iti trebuie sa creezi niste instrumente care sa te ajute sa masori. masuratoarea asta e utila atat pentru tine cat si pentru ei:). Instrumentele astea trebuie sa fie simple si eficiente si nu trebuie sa fie neaparat farmaceutice. Masuratorile astea trebuie sa-ti dea la inceput o imagine si sa-ti permita sa controlezi procesul intr-o oarecare masura, sa zicem 70%. Restul pana la 30% lasa-l nemasurat si nu te focusa pe el.

Urmatorul pas este analiza regulata si discutii de imbunatatire, asa cum am zis, cu sefii nu cu oamenii de la nivelul cel mai de jos. De aia se ocupa sefii, iar daca nu stiu cum trebuie sa te implici si sa-i inveti:). Asta insa iti va lua timp si va trebui sa te implici, de obicei destul de mult. Asta daca vrei sa lucrurile sa iasa.

Concluzie

Trebuie sa retii 2 chestii importatnte: lucrurile trebuiesc facute in pasi si implementate asa, si trebuie sa creezi instrumentele care sa iti dea imaginea de ansamblu,

Daca nu stii sa faci asta atunci eficienta in logistica nu se va imbunatati, dar ai tot timpul a doua varianta la care sa apelezi. Varianta asta este sa ma chemi pe mine si sa fac eu astea pentru tine.

Daca ti-a placut articolul trimite-l si prietenilor sau partenerilor tai si te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Control metode eficiente

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *