Logistica

E-commerce si logistica

Am mai scris un articol despre e-commerce si logistica si probabil ca o sa mai scriu pentru ca e un subiect interesant. Astazi as vrea sa povestesc despre ce variante aveti cand va deschideti un magazin virtual si care sunt avantajele si dezavantajele fiecarei solutii.

Daca vei citi articolul pana la final vei afla urmatoarele:

  • ce alternative ai cand iti deschizi magazinul vitual;
  • Avantajele si dezavantajele fiecarei solutii

Ce alternative ai cand iti deschizi un magazin virtual.

Cand vorbim despre e-commerce si logistica discutam despre magazine virtuale care, fie ca vor fie ca nu vor, trebuie sa faca logistica. Magazinele virtuale nu au spatiu propriu de afisare ci folosesc un site web pentru a afisa, promova si vinde produsele

Varianta 1 de logistica pentru magazinul virtual.

Una dintre cele mai la indemana vriante atunci cand discutam de e-commerce si logistica este sa lucrezi cu firmele de curierat. Lucrurile sunt simple: ai produsele (tu sau furnizorul) cand le comanda clientul de pe magazin tu le livrezi la client cu o firma de curierat.

Aici exista 2 variante de a lucra:

  • iei produsele de la furnizor inainte si faci un “mic” stoc. Cand clientul le comanda le livrezi tu de la tine din stoc direct.
  • nu faci stoc si ii transmiti comanda clientului de pe site direct furnizorului si el livreaza produsul in numele tau.

Fiecare dintre variantele astea au avanataje si dezavantae si o sa discutam despre asta in capitolul urmator.

Varianta 2 de logistica pentru magazinul virtual

Varianta 2 presupune ca tu sa ai stoc dar sa nu il tii tu ci sa-l tina un tert, tert care se ocupa si de livrarea produselor tale. Sunt astfel de firme care ofera astfel de servciii pentru tine si fac serviciile in numele tau contra unui anumit tarif.

orice comanda care iti vine tie in magazin va fi trimisa amanual sau automat catre acesti furnizori, ei prelucreaz acomanda si o livreaza clientului tau.

Totul e simplu si fara batai mari de cap pentru tine. De obicei, astfel de furnizori au integrate solutiile lor cu majoritatea platformelor de magazine online si, de asemeena, cu platformele curierilor.

Un astfel de furnizor iti poate oferi servicii de calitate pentru tine putand urmari livrarile in timp real. Si varianta asta are avantajele si dezavantajele ei despre care o sa citesti in capitolul urmator.

Variante 3 e-commerce si logistica

Varianta 3 este varianta in care tu singur faci partial sau total operatii din logistica. Aici discutam despre comanda marfa la furnizor, gestionare stocuri, depozitare cu operatiile aferente, transport si livrare la client.

Este varianta in care ai multe batai de cap si trebuie sa angajezi multi oameni care sa faca toate operatiile astea. De asemeenea, ai nevoie de spatii de depozitare, de masini, de softuri……si de multe altele.

Dupa cum vezi in piata marii jucatori isi fac singuri o mare parte din logistica. Alte parti le fac lucrand cu firme de curierat sau alti subcontractori. Si varianta sta are avanatje si dezevantaje.

Avantajele si dezavantajele fiecarei solutii

O sa analizez avantajele si dezavantajele din punctul de vedere al urmatorilor parametri: cost, complicatie operationala si riscuri pentru business.

Varianta 1 dezavantaje:

  • cost mare. Firmele de curierat au cel mai mare tarif de livrare daca o compari cu distributia clasica. Daca ambele segmente se fac cu curieratul, adica si partea de aducere a produsului de la furnizor si cea de livrare la client costurile sunt mari. Daca pot fi suportate de business e ok. In cazul in care se livreaza direct de la furnizorla client costurile sunt mai mici;
  • Posibilitate mare de probleme la livrare. Nelucrand pe stoc e foarte posibil ca furnizorul sa nu aiba marfa cand o vrei tu. Sau sa nu aiba cantitate suficienta de marfa pentru a onora toate comenzile pe acel produs si va face lista de prioritati. Tu fiind mic vei fi pus in coada listei.
  • In cazul livrarilor direct de la furnzior la client se reduce costul. Insa apar probleme suplimentare: inversiuni de produse, greseli de ambalare, livrare produse “cu probleme”, intarzieri necontrolate de livrare etc. Cel mai mare risc aici este acela ca furnizorul sa iti vada clientii si sa inceapa sa-i oferteze separt. Din punctul meu de vedere asta e cea mai mare problema.

Varianta 1 avantaje:

  • Bataie mica de cap. Asta daca lucrurile functioneaza bine.
  • Nu trebuie sa ai softuri, cunostiinte de logistica, depozite, masini etc. Trebuie doar sa lucrezi cu o firma buna de curerat, iar asta, in Romania, poate fi o provocare.

Varianta 2 dezavantaje

  • Cost mare raportat cu varianta in care iti faci logistica proprie. Poti face asta doar dupa ce atingi masa critica. Pana atunci costurile pentru servicii oferite de furnizori de astfel de servicii logistice va fi ok.
  • Probabilitate mai mare de aparitie a problemelor de calitate (loviri, furturi, lipsa produse) care nu se vad decat la client. Marirea controlului pentru a evita problemele duce la marirea costurilor.
  • Scurgeri de informatii despre clienti, preturi, promotii, gana de produse etc. Chiar daca sunt clauze contractuale care pot acoperi astfel de situatii probabilitatea ca ele sa apara exista.
  • Pot aparea probleme la schimbarea furnizorului de astfel de servicii probleme care pot afecta pentru o perioada de timp activitatea firmei.
  • Costuri mari in cazul unor produse care necesita conditii “speciale”;
  • Costuri mari cu varfurile de comenzi sau imposibilitatea furnizorului de a face fata la varfurile de comenzi;

Varianta 2 avantaje:

  • complicatii operationale mici. Totul este preluat de furnizorul de serviicii logistice si el rezolva marea majoritate a problemelor;
  • cost mic pana cand ajungi la masa critica. Dupa masa critica costurile devin mai mari decat daca preiei tu anumite operatii.
  • e posibil sa ai tarife mai mici pentru serviciile de livrare de la curier datorita contractului pe care firma de servicii il are cu firma de curierat.

Variante 3 dezavantaje:

  • complicatii mari operationale. In conditiile cand toate operatiunile de logistica sunt la tine ai si toate problemele generate de aceste operatiuni;
  • din considerente de costuri nu poti utiliza varianta asta decat cand ai ajuns la masa critica;
  • supradimensionare de resurse pentru a acoperi varfurile de comenzi;

Varianta 3 avantaje:

  • costuri mai mici dupa ce ai atins masa critica;
  • ai posibilitatea de a optimiza mai bine procesele si resursele folosite;

Dupa cum vezi fiecare dintre variante are avantajele si dezavantajele ei. In functie de stadiul la care e magazinul virtual la un anumit moment axista doar 1 sau 2 variante disponibile.

Daca ti-a placut articolul acesta te rog sa-l citesti si pe urmatorul: Costuri servicii logistice

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *