Depozit, transport, distributie – cum se fura in logistica si cat.

Deschid azi un subiect tabu si cred ca o sa mi se umple frigiderul de carne de la oameni binevoitori: cum se fura in logistica, transport, distributie.

Daca vei citi acest articol pana la final vei afla urmatoarele:

  • cum se fura in logistica, particular in transport si distributie
  • cum se fura in logistica, in depozit

Nu exista, sau eu nu am intilnit pina acum o firma care sa aiba logistica si care sa nu aiba furturi. Cei care cred asta (ca in logistica lor nu se fura) si o sustin tare si sus inseamna ca nu joaca in acelasi film cu noi. Noi, ceilalti care suntem conectati la viata reala stim cum se fura in logistica.

In Romania zilelor noastre, a avea impresia ca soferii nu fura motorina si nu iau spaga e o utopie. Daca crezi ca angajatii din depozit nu scot produse de acolo, inseamna ca ori esti partas cu ei ori lucrezi cu ingeri.

Cum se fura in logistica, particular transport, distributie

De curand am fost la un potential client si il intrebam cum isi tine evidenta urmatoarelor:

  • km,
  • foilor de parcurs,
  • km la care au alimentat soferii etc

El imi spune ca face niste foi de parcurs si le da soferilor cand pleaca. Iar soferii cand se intorc din cursa le pun intr-un sertar si el de acolo le arhiveaza. Asta fara sa se mai uite pe ele, fara sa mai verifice daca km de la alimentare bat cu cei din foaie de parcurs etc.

Cand ii zic asta imi zice ca nu tebuie ca soferii lui sunt vechi si ca are mare incredere in ei.

Foarte tare!

Eu, daca as fi acolo, pe cei vechi as fi cu ochii ca pe butelie.

De ce? Ei cunosc sistemul, mai bine decat tine. Ei sunt mai buni prieteni cu cei di depozit si cu clientii tai. Iar daca sunt prieteni de obicei mai fac si cite o spaga mica impreuna.

Cum fac asta?

Cu ajutorul cunostiintelor foarte bune pe care le au despre sistem. Ei stiu ca administratorul de parc nu verifica foile si nu verifica consumurile. De asemenea stiu ca agentii de vanzari dau comenzi in plus pentru target. Stiu ca cei de la contabilitate nu au timp sa verifice documentele de insotire a marfurilor etc.

Ei au mult timp nefolosit si multa capacitate intelectuala nefolosita si si-o folosesc in astfel de scopuri. De ex: si-o folosesc in a ridica masina pe butuci in fatza portii unde locuiesc si a pune o caramida pe acceleratie pentru ca masina sa mearga in gol.

In acest fel inregistreaza km la un consum mic. Isi folosesc creativitatea punand magneti puternici pe senzorul tahografului pentru a inregistra mai multi km in timp ce masina sta pe loc. Isi folosesc creativitatea conecatand incarcatoare de telefoane Nokia la firele tahografului pentru a inregistra km in timp ce masina sta pe loc si multe multe altele ( cred ca as putea scrie o carte 🙂

Cum se fura in logistica, in depozit

Ce metode mai cunosc eu?

Hai sa le luam la rand:

  • marfa scoasa din depozit fara acte impreuna cu prietenului lui de acolo cu care isi imparte castigurile frateste. Iin 95% din depozite este gestiune colectiva si de aia cel care face deal-ul cu soferul plateste mai putin decat incaseaza
  • disparitii de marfuri din mijlocul paletului sau din coletul clientului. Ccoletul ajungand intact la destinatie.
  • marfa lipsa la livrare. Ssoferul se intelege cu cel de la receptie sa treaca mai putina marfa decat e in realitate si sa-si imparta “prada”
  • bonuri de combustibil de pe masinile personale etc.

Cat dispare?

De la 1 ron pina la zeci si sute de mii de euro. Daca ai sa remarci dispar produse usor vandabile, care pot fi greu urmarite. Produse cu valoare mare si care sunt mici ca si dimensiuni. Asta in cazul in care nu se fura cu paletul. Cum se pot intimpla toate astea chiar sub nasul tau? Pai e simplu, ei exploateaza lipsa de control si viciile din fluxurile tale logistice.

Ai asa ceva in organizatia ta? Sigur ca ai, trebuie doar sa nu mai fii naiv.

PS. Orice asemanare cu vre-un personaj sau fapte din viata reala este pur intimplatoare.

Daca vrei sa te ajutam sa reduci furturile vezi aici servicile noastre de consultanta logistica: Servicii consultanta logistica

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

5 comentarii la „Depozit, transport, distributie – cum se fura in logistica si cat.

  • ianuarie 7, 2013 la 5:19 pm
    Permalink

    Ai fost dulce, subtire..
    Mai sunt vreo 20-30 de metode de furt cu sau fara complici. Dar cel mai important este ca pionii sunt soferii distribuitori, care stiu clientii care vor marfa la negru, care asa cum ai spus au pe mina bonuri sau carduri de carburant, si care la tehnologia actuala pot seta kilometrajul unde vor ai electronic… mai sunt multe.. dar este bine ca ne-ai atentionat si mult succes in continuare.

    Răspunde
  • februarie 10, 2013 la 9:45 am
    Permalink

    In ce priveste distributia, recomand sistemul de alimentare cu inel si monitorizarea GPS a masinilor de distributie.
    In ce priveste securizarea marfurilor – depinde de mijloacele tehnice de care se dispune – cantare, WMS, proceduri de securitate si de tehnica de securitate.

    Răspunde
  • februarie 10, 2013 la 9:53 am
    Permalink

    Radu,
    ar fi excelent ce spui tu daca……..cele 2 siteme ar inregistra acelasi numar de kilometri. Daca vei implemnata sistemele vei constata ca ai un numar de kilometri inregistrati de catre bordul masinii (asta daca monitorizezi asta), un alt numar de kilometri inregistrati de catre gps si un alt numar de kilometri inregistrati de catre sistemul cu inel. Pare un paradox, dar asa se va intimpla in realitate, cele 3 vor fi foarte rar corelate pe masini. Vei ajunge astfel intr-o alta dilema: care sunt cei reali si dupa care faci calculele? Raspunsul e simplu: cei de pe bordul masinii, dar monitorizare acestora este si cea mai complicata.

    Răspunde
  • februarie 12, 2013 la 6:20 am
    Permalink

    Este implementat sistemul, iar primele 2 citiri bat dupa calibrari efectuate cu firma ce face monitorizarea.
    In ce priveste inelul, ma asigura ca motorina ajunge doar in rezervorul masinii pe care se inregistreaza alimentarea. Nu ma intereseaza ce KM tasteaza conducatorul auto, principalul obiectiv fiind consumul real realizat.
    Sistemul nu este perfect si calibrarile necesita efort si timp, dar limiteaza mult sustragerile daca se realizeaza o monitorizare continua. Pe ansamblu balanta costurilor este pozitiva.

    Răspunde
  • Pingback:Lipsuri din depozit - ii punem la plata sau nu? - Logistic Specialist Blog

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *