De e bine sa schimbi filtrul de particule
Filtru de parcticule este un filtru cu care sunt dotate unele motoare diesel. Exista 2 tehnologii de reducere a noxelor la diesel: cea cu filtru de particule si ce cu ad-blue, Despre asta cu filtrul de particule voi discuta azi. Daca vei citi acest articol pana la final vei afla urmatoarele:
- ce e filtrul de particule si de ce se defecteaza;
- de ce e bine sa inlocuiesti filtrul de particule
Ce e filtrul de particule si de ce se defecteaza
Filtrul de particule, asa cum ii spune si numele, este un filtru care retine particulele rezultate in urma arderii conbustibilului. Combustibilul in cazul asta fiind motorina. Vom gasi filru de particule doar la masinile pe motorina. In ultimii ani au inceput sa apara si la masinile pe benzina astfel de filtre.
Acest filtru, dupa o perioada de functionare a motorului, se inbacseste cu particule din combustibil si nu mai functioneaza corespunzator. Se intampla acest lucru preponderent in cazurile in care masina functioneaza la turatii joase. De obicei, cand e folosita exclusiv in oras.
De obicei, astfel de filtre se pot regenera asta inseamna ca masina, la o anumita perioada de timp, cand sesizeaza ca filtrul s-a imbacsit activeaza o functie de curatare. Masina sesizeaza ca filtrul e imbacsit masurand presiunea din evaucare.
Daca regenerarea nu se face corect atunci filtrul se va defecta si va trebui inlocuit. Regenerarea se poate face cu masina ruland la o anumita tuaratie astfel incat temperatura gazelor de ardere sa atinga valorile care trebuie. La unele masini se poate face si regenerare pe loc sau in service.
Nu intru foarte mult in detalii tehnice pentru ca nu asta e scopul articolului.
Cum se manifesta
Odata ce filtrul de particule s-a infundat masina nu “mai trage”. De asemenea pe bord vor aparea erori, erori care vor putea fi citite cu scanerul. In astfel de cazuri masina intra intr-un regim de avarie, permitandu-ti sa ajungi la prima unitate service.
La service, in functie de erorile identificate se poate lua decizia ce anume se va fac mai departe. Nu e recomandat doar sa se stearga codurile si gata.
Daca se sterg codurile masina va putea functiona mai departe o perioada, dar apar alte riscuri.
De ce e bine sa inlocuiesti filtrul de particule
Infundarea filtrul si neinlocuirea lui, pa langa problemele de noxe, poate duce la deteriorarea grava a motorului. Datorita faptului ca nu se evacueaza complet si corect gazele de evacuare o parte din gaze raman in camera de ardere. In camera de ardere trebuie sa ramana gaze de ardere (ajuta la arderea mai buna a combustibilului), dar nu atat de multe. Cantintatea mai mare de gaze impreuna ca cantitatea de aer care va intra pe cursa aspiratie face sa existe prea mult amestec aer+gaze arse in camera de ardere.
Pe cursa de comprimare, care urmeaza imediat dupa cea de aspiratie, datorita cantitatii mari de amestec (aer+gaze) e posibil ca motorina sa nu mai arda complet. Arderea incompleta duce la acumulare de motrina in camera de ardere. Timp de mai multe cicluri se va aduna suficienta motrina cat sa poata duce la spargerea pistonului. Pistonul se sparge datorita faptului ca motorina e lichida, e incompresibila, iar fortele mari care actioneaza asupra pistonului il vor deteriora.
Probabilitatea sa se intample ceea ce v-am descris mai sus, mergand cu un filtru infundat, e foarte mare. E doar o chestiune de timp pana se va produce nenorocirea. Astfel o piesa care costa intre 1000 si 2000 de euro , prin neinlocuirea ei va poate costa 3000-4000 de euro.
Asta se intampla preponderent la masinile de flota unde soferii mai si forteaza masinile si nici nu respecta regimul de regenerare al masinii.
Cum evit problema
Evitarea problemei e simpla: inlocuiesti piesa daca nu se mai poate face regenerare. Daca nu vrei asta macar scoate-o de acolo pentru a nu mai obtura evacuarea gazelor arse. Asta nu e recomandat pentru ca nu e legal si vei avea probleme la ITP, dar poate fi o solutie provizorie.
Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Inlocuire anvelope – reguli de aur