De ce nu scad preturile la alimente – atitudini
Acum 3 saptamini la o petrecere am discutat cu un reprezentant al unui important procesator de carne (alimente) din partea de sud a tarii.
Am discutat despre logistica lor si despre cum merg afacerile in vreme de criza. Asa cum stiam, si ei ca si altii din piata isi fac logistica prin forte proprii cu costuri foarte bune din punctul de vedere al interlocutorului meu, dar foarte mari din punctul meu de vedere.
A detine depozite cu temperatura controlata si masini cu care sa transporti pina la Oradea si in alte orase din tara, ducandu-te pina acolo cu o rata a incarcarii de 65-70% si intorcandu-te gol mi se pare o risipa foarte mare. Asa ca i-am propus domnului sa-l ajut si sa ii aduc acteva firme cu care sa discute o eventuala externalizare a logisticii. Mi-a spus ca nu-l intereseaza.
Totusi, am zis, cobori de la un 12-13% (asta in cazul cel mai fericit) cost cu logistica din cifra de afaceri la un 6-7% facand asta si fara sa schimbi cu nimic ceea ce ai acum, mai mult se poate imbunatati timpul de livrare si partea de logistica inversa. De neclintit domnul, mi-a zis ca nu-l intereseaza.
Am insistat si l-am intrebat de ce, si, mi-a zis ca ei au 1000 de puncte de livrare in toata tara si ca nimeni nu mai e ca ei (adica, cu atat de multe puncte de livrare). I-am explicat ca Danone, care vrea sa faca un Join Venture cu NB Logistics pentru a deveni jucatorul nr.1 pe piata de servici logitice cu temperatura controlata are 10.000 de puncte de livrare,
Whiteland are de asemenea 8.000 de puncte de livrare, si, oare, printre aceste puncte de livrare, pe care aceste firme deja le ating deja nu se gasesc si punctele tale de livrare? NU MA INTERESEAZA, mi- a ripostat domnul. Am insistat si i-am zis ca nu il costa nimic daca face o discutie cu aceste firme si daca ii fac o simulare. De neclintit!
O fi fost faptul ca nu am fost suficient de insistent sau ca aceasta ciza pe unii i-a afactat spre deloc? Oricum, acum inteleg de ce nu scad preturile la mancare la unii producatori si de ce notiunile de marja, profit, performanta a retelei sunt lucrurile care se fac doar la cursuri si in viata reala unii nu inteleg la ce pot fi folosite.
Trebuie sa spun ca domnul ocupa functie de top management la acea companie.
Foarte bine pusa problema de catre tine.
E doar o chestiune de mentalitate. Este vorba de acea stare de “satietate”=”m-am ajuns” a romanului. Pur si simplu ai dat peste un roman get beget. Si ce daca putea sa isi creasca veniturile? Ei… dar mandria? Mandira prost inteleasa….