De ce nu ies procesele?

procesele
procesele

Ma lovesc foarte multe ori in companii de faptul ca procesele, chiar si simple nu pot fi implementate cu succes. Pricipala cauza din care procesele esueaza e ca “la noi nu se poate, la noi e altceva”. De obicei cand aud asta imi dau seama ca abordarea este una cu probleme in compania respectiva.

Procese si oamenii sunt 2 lucruri importante si fundamentale in operatiunile unei companii. Cele 2 sunt legate unele de celelalte si oameni pot face procesele sa mearga sau nu (cand zic sa mearga ma refer la un proces optimizat nu unul natural, pentru ca cel natural va merge oricum si se implementeaza nativ), iar procesele pot face oamenii sa stea in companie si sa fie multumiti (gradul de multumire tine si de alte aspecte).

Si totusi…………………..

De ce nu ies procesele?

Ar fi multi factori implicati, factori care trebuiesc controlati separat ca sa iasa. Nu vreau sa detaliez toti acesti factori (modul de creare al procesului, modul de implmentare, modul in care oamenii il percep, modul cum au fost pregatiti, suportul de dupa implementare etc) ci vreau sa detaliez doar 1 factor pe care il consider foarte important si care ii inglobeaza pe multi din ceilalti.

Factorul asta, din punctul meu de vedere, este modul de abordare.

Modul de abordare este elementul definitoriu care face un proces sa poata fi implementat cu succes sau nu. La fel ca si in management, modul de abordare este foarte important, toti care am condus oamenii stim ca una sa-i spui unui om “trebuie sa faci asta ca asa vreau eu” sau “te rog sa te ocupi tu de problema asta pentru ca departamentul tau e cel mai implicat”.

In cele 2 cazuri spunem acelasi lucru, ii trasnmitem unui subordonat ca el trebuie sa rezolve problema, dar exista o diferenta mare intre cele 2 tipuri de abordari: in modul al doilea persoana va deveni mai implicata si nu va pune bariere, adica va fi mai cooperant, adica vor fi mai multe sanse de reusita.

Procese si lucrul cu oamenii

In cazul proceselor se intampla acelasi lucru deoarece lucram cu oameni. Modul in care abordam problema ne face sa reusim sau sa esuam. Singurul mod de abordare care da rezultate, din punctul meu de vedere, este cel al pasilor mici, mai ales cand e vorba de proiecte si procese complexe.

Facem un pas, il stabilizam, si apoi trecem mai departe. Daca facem asta oamenii vor capata incredere in proces, in echipa, in modul de lucru, pentru ca vad evolutie si vad ca se misca lucrurile. La fel si managementul.

Modul asta de abordare pare ca consuma mai mult timp si ca e mai lent, dar in realitate e mai rapid si se implementeaza in timp mai scurt decat varianta “facem totul odata”, sau “bucati mari dintr-o data”.

Problema in modul asta de lucru este cat de mici sa faci pasii si daca ordinea lor e corecta, adica daca nu se sar etape. Asta tine de obicei de experienta omului care este manager de proiect.

Daca vreti sa se intample lucrurile acordati mare atentie si modului de abordare, pentru ca e foarte important si, de obicei, e lasat la o parte.

Daca vrei sa te ajutam si sa iti iasa procesele bine si optimizate alege unul din serviciile noastre de consultanta logistica sau din abonamentele de consultanta logistica.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

2 comentarii la „De ce nu ies procesele?

  • septembrie 19, 2016 la 10:59 am
    Permalink

    Robert, pentru a avea success in imbunatatirea si implementarea unor procese in companie in primul rand trebuie sa iti iei oamenii cu tine in barca, sa ii faci sa se convinga ca acest lucru este in beneficiul lor si al companiei. Piedicile majore le intalnim in abordarile urmatoare ;1 persoane carora prin simplificarea proceselor isi pierd din gradul de importanta pe care il detin ei in companie(fara sa isi dea seama de faptul ca genereaza bottle-neck-uri) ; 2, persoane care ies din gradul lor de confort prin faptul ca sunt pusi sa lucreze mai repede, mai bine, mai ieftin si automat fac tot posibilul sa iti demonstreze ca nu este buna implementarea ta. 3. persoane care vin la un job de tip service (fara planuri de cariera) adica vor sa isi castige banii facaf putine taskuri. Din pacate nu avem cultura japoneza in sange unde un individ care genereaza pierderi pentru societatea unde lucreaza sau traieste este exclus din acel colectiv. Este un paradox in aceasta privinta pentru ca succesul in implementarea unui process iti vine de la cat de bine asimileaza noile procese ownerii de process(lucratorii operative) dar in acelasi timp trebuie sa fi sustinut de TOP Management , apoi sa convingi middle management si in final ownerii de process(operatorii) ref la schimbarile in activitatile day-to day.

    Răspunde
    • septembrie 19, 2016 la 2:04 pm
      Permalink

      Da, ai mare drpetate, de aia modul de abordare face diferenta.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *