De ce flotele au probleme cu masinile electrice
Masinile electrice sunt inca la stadiul in care tatoneaza piata si nu sunt acceptate inca de marea masa a comunitatii. In cazul flotelor aceste masini vor ridica probleme deosebite care vor fi gestionate extrem de greu de catre flote. Asta e motivul pentru care, in mod cert, foarte multe flote nu vor lua decizia de a face schimbarea masinilor cu motoare termice (ma refer aici la flotele mari care au peste 50 de masini).
Sa le luam pe rand si sa va explic (ma refer aici la masinile dotate cu baterii de acumulatori nu cele cu hidrogen).
Autonomia la masinile electrice
Autonomia nu e o problema in sine sa zicem, daca e gestionata corect. Marea majoritate a masinilor electrice au fost gandite pentru oras. In oras un agent face maxim 100-120 de km pe zi, ceea ce nu pune probleme pentru masinile electrice existente acum pe piata, marea majoritate a lor avand autonomie de 150 de km.
Asta daca te uiti pe hartii si daca mergi cu ea primavara sau toamna. Vara si iarna va trebui sa renunti ori la aer conditionat respectiv caldura ori la autonomie. Daca vrei sa o folosesti ca o masina cu motor termic probabil ca nu iti va ajunge o incarcare pentru o zi intreaga de lucru. In companii asta e o problema de eficineta care duce la pierderi de bani.
Se poate rezolva insa cu baterii de capacitate mai mare, acolo unde producatorul masinii ofera optiunea asta. Totusi, gestionarea incarcarilor si frica de a ramane fara curent va produce ceva stress utilizatorilor. Acesta va fi usor de acceptat (probabil la nivel de acceptanta va fi energia da inceput care ii va entuaizsma, dar dupa ce vor da de probleme se vor desumfla rapid);
Problema incarcarii acumulatorilor la masinile electrice
Sa zicem ca ai in flota 50 de masini, iar ele ar trebui incarcate. Ar fi bine, din mai multe motive (pret energie, disponibilitate) ca ele sa fie incarcate noaptea. Pentru incarcarea unei masini ai nevoie de statie de incarcare.
O statie de incarcare, fara montaj si fara racordare costa 1000-1500 de euro (statie fara acumulatori si care se racordeaza la reteau electrica). O sa luam pretul asta de referinta. Pentru 50 de masini vei avea nevoie de 50 de statii, adica 50000-75.000 de euro investitie suplimentara.
Asta se traduce la firme in 10 masini cu motor termic pentru agenti dotate satisfacator. Minimul de capacitate de incarcare al unei astfel de statii este de 3,5 kW.
Aici incep sa apara problemele! Pentru a incarca 50 de masini (sa zicem pentru amorul artei ca nu le incarci pe toate in acelasi timp, cu toate ca la minimul de 3.5 kw nu prea poti altfel) ai nevoie de 40 de statii. Asta inseamna o putere instala de 140 kW doar pentru incarcarea masinilor.
Asta e un mimin pentru ca daca vrei sa le incarci repede vei avem nevoie de minim 300kW putere instalata. Puterea asta este echimvalenta cu puterea necesara a vre-o 70 de case, adica un mic cartier.
Problema principala a masinilor electrice – puterea instalata a retelei
Problema principala va fi asta cu puterea instalata pentru ca retelele publice nu vor putea duce astfel de puteri instalate fara modernizari serioase, modernizari care costa extrem de mult si care se fac, asa cum stim, in termene destul de mari in Romania.
Chiar daca ai fi prima firma care va avea masinile astea si le vei putea incarca la astfel de puteri. Dupa ce mai instaleaza alte 3-5 firme in zona reteaua electrica publica nu va face fata si ai mare risc sa ramai cu masinile neincarcate si nu vei putea sa le folosesti a doua zi. Asta va crea probleme mari.
Varianta alternativa – panouri solare
Mai e o varianta: sa folosesti panouri solare, sa stochezi energia in baterii si sa o dai inapoi noaptea sau cand ai nevoie de ea. Asa face Tesla cu statiile publice de incarcare, dar……si aici exista un mare DAR. Problema cu aceste statii este costul, care e destul de mare, atat al panourilor solare cat si al acumulatorilor in care stochezi energia.
Costul unei astfel de statii e la aproximativ 60% din pretul masinii electrice. Astfel se poate rezolva problema suprasolicitarii reteleor publice care nu au fost gandite sa suporte astfel de puteri fara modificari substantiale.
Masini electrice – concluzii
Dupa cum vedeti acceptarea pe scara larga a masinilor electrice are mari impedimente de ordin tehnic si de cost. Firmele sunt cele care cumpara masini si tin industria auto in picioare peste tot in lume. Daca firmele vor avea astfel de probleme in a adopta o astfel de solutie tehnica, sincer eu nu ii vad un viitor prea stralucit si prea lung daca lucrurile nu se schimba.
Schimbarea presupune rezolvarea problemelor astora care nu sunt simple, pentru a le simplifica e necesara o revolutie tehnologica in zona acumulatorilor. Revolutie tehnologica care, cel putin in utlimii 10 ani nu s-a produs.
Ma refer la ultimii 10 ani pentru ca a avut piata si sustinerea de a se produce. Tehnologia asta impulsionand dispozitivele portabile mobile care au explodat in ultimii 10 ani.
Cum se rezolva problemele astea? Raspunsul e simplu din punctul meu de vedere: Masinile cu hidrogen, dar despre asta o sa vorbim alta data.
Analiza de slaba calitate. Greseli cat cuprinde in aceasta analiza. Mergeti la enel , discutati cu specialisti in domeniile pe care le.ati abordat , apoi reevaluati subiectul.
Iarna aeroterma, nu consuma mult stiut fiind faptul ca masinile electrice au cabina unde e soferul de mici dimensiuni.
Vara nu ai nevoie de clima, masinile electrice se fac cu usi si alte parti ale caroseriei detasabile, discutati cu motociclistii sau cu chinezii care cinduc ricse cat de neplacut e mersul vara cu un asemenea vehicul descoperit. Plus ca poti sa iti alegi orele, evitand caldura maxima din intervalul orar 13-16.
Statii de imcarcare. – e doar numele pompos al unui perete dingaraj unde se trag cabluri electrice standard pt. Prize de 2.5 si prize aplicate de 16 amperi. Deci in nici um caz 1500 euro per statie dw incarcare.
Retea electrica -nu gace fata si costuri si timp pentru upgradarea sistemului energwtic.. O alta mare poveste de speriat copiii. Sistemul actual suporta consumul unor parcuri auto in cateva zone din oras, mai ales tinand cont de faptul ca noaptea nu exista consum public de energie.
Multumesc pentru comentariu.
Iarna aeroterma pentru a baga aer cald trebuie sa-l ia de undeva, cum nu mai poate de la un motor termic il ia de la o rezistenta electrica, cam ca aia de resou., care….surprinzator dar cam consuma ceva curent.
Cand o sa vedeti o tesla cu usi detasabile sa mi-o aratati si mie. Pe de alta parte, eu discut aici de firma, iar oamenii de la firme (agentii de vanzari) nu prea pot merge cu masini cu usi detasabile (nici nu cred ca e ok dpdv safety, foarte multe accidente se produc pe partile laterale ala masinilor).
Cautati pe google statii de incarcare si vedeti cat costa. Daca se putea direct la priza ma intreb de ce au mai facut aia statiile alea de incarcare.
Nu va contrazic eu cicalculele. Un bloc are 20 de aparatemente a cate 5KW putere instalta pe apartament, asta inseamna ca puterea aia necesara a incarca 100 de masini ar alimenta cam 6-7 blocuri. Ma indoiesc ca instalatia electrica publica face fata daca intr-un cartier apar in decurs de 3 luni consumuri echivalente cu 50 de blocuri.