Curier – cum negociezi cu el?

Daca lucrezi cu un curier, acest articol iti va da cateva idei interesante. Firmele care ofera astfel de servicii au inceput sa aiba servicii tot mai competitive si sa fie profesionisti.

Daca vei citi pana la final acest articol vei afla urmatoarele:

  • asigurarea pe care un curier o ofera
  • structura de cost a unui curier
  • cum se poate negocia cu un curier

Toate firmele folosesc in ziua de azi serviciul oferit de un curier. Putini sunt aceia care isi negociaza serviciile cu adevarat cu acesti furnizori de servicii.

Din punctul meu de vedere, ca sa poti negocia cu un furnizor de-al tau trebuie sa-i intelegi destul de bine activitatea. Trebuie sa-i intelegi structura de costuri, pentru a sti unde il poti ajuta tu ca sa poti obtine o reducere de tarif. Aceasta reducere pe care el ti-o acorda deriva din reducerea lui de cheltuieli.

Asigurarea pe care un curier o ofera

Nu stiu cati dintre dumneavoastra s-au uitat reodata la valoarea standard a asiguarii pe care un curier o acorda in cazul pierderii coletului sau plicului dumneavoastra! O astfel de valoare standard este de 10 ori valoarea serviciului de transport. Cu cat pretul e mai mare cu ata asigurarea e mai mare.

Structura de cost a unui curier

Costuri curierilor au urmatoarele componente (ma refer aici doar la costurile operationale din care dumneavostra ii puteti ajuta sa reduca):

  • cost de colectare
  • cost de cross docking
  • cost de transport
  • cost de distributie.

Am facut distinctia intre costul de colectare si costul de distributie. Asta deoarece costul de colectare reprezinta deplasarea unui curier la dumneavoastra la sediu pentru a va ridica un colet si inapoi la depozit. Cel de distributie reprezinta costul cu deplasareaunui curier pentru a va livra coletul.

Costul de transport reprezinta transportul intre depozitele firmei de curierat.  In tariful dumneavoastra sunt incluse aceste costuri plus altele.

Ca si procentaj aceste costuri reprezinta cam 70% din totalul costurilor. Iar costul de colectare si costul de distributie reprezinta cam 65% din costurile operationale.

Sa spunem ca vreti sa trimiteti un plic de la Bucuresti la Satu Mare. Dumneavoastra dati o comanda pentru acel plic, cineva va raspunde la telefon si va va inregistra comanda. Apoi va suna un curier ca sa vina sa va ridice comanda.

Crierul se deplaseaza la dumneavoastra la sediu, va face un AWB, va ridica coletul. Dupa care il duce la depozit cei de acolo in sorteaza etc….. Daca peste 2 ore veti da din nou o comanda, adica un nou plic procesul se repeta.  Alt om raspunde la tel, introduce o noua comanda, suna curierul etc…. de acum stiti care este procesul.

Cum se poate negocia cu un curier

Deci, daca dumneavoastra dati 2 comenzi diferite in interval de 2 ore firma de curierat va avea costuri maxime pentru fiecare din comanda dumneavoastra.

Ce se  intimpla daca dati ambele plicuri in acelasi timp? Inseamna ca sunati o singura data. Comanda se introduce o singura data in sistem pe toata cantitatea. Asta inseamna timp redus cu aproape 90% din partea firmei de curierat cu introducerea comenzilor. Operatorul transmite catre curier toata comana 1 data. Asta inseamna timp redus la operator si costuri injumatatite de comunicatie. De asemenea resurse de sistem informatic mult mai mici. In loc de doua inregistrari in baza de date va fi doar una cu catitate mai mare.

Ce inseamna asta pentru curier

Curierul vine o singura data sa ridice cele 2 plicuri. Reducere de timp pentru curier, reducere de combustibil si uzura masina etc). Face un singur document pentru cele 2 plicuri. Asta inseamna reducere de timp de completare documente, reducere de hartie pentru firma de curierat. Reeucerea asta e ok daca el face AWB-ul manual, ceea ce se intampla tot mai rar. Mai departe inseamna procesare mai usoara in depozit etc…… ati prins ideea.

Tradus tot ce am spus mai sus, pentru firma de curierat inseamna:

  • mai putini oameni la call-center,
  • mai putine resurse hardware si software,
  • mai putine costuri de comunicatie, mai putini curieri si mai putine documente etc.

Cu cit se reduc costurile unei firme de curierat daca inloc de 1 plic trimiteti 2 la aceiasi ridicare a curerului? Cu aproximativ 2%.  Citi dintre dumneavoastra ati primit 1% inapoi daca ati dat 2 plicuri in loc de unul?

Cum se intampla pe pareta de distributie

La fel se intimpla si la partea de distributie. Daca ii dati 10 plicuri catre 10 destinatari il costa mult mai mult sa le livreze decat 10 plicuri catre un singur destinatar. Reducerea pe partea de livrare, daca dati 2 plicuri la aceiasi destinatie, in loc de doua plicuri la destinatii diferite este cam de 1%. Deci, total 3%. Va las pe voi sa calculati cat e reducerea pentru 5 plicuri. Va fi cam 8-9%.

Cat primiti pentru 5 plicuri acum? Cred ca nimic.:) Citi dintre voi se uita in oragnizatie sa vada daca pot face o consolidare de marfuri pentru curier? Asta este util pentru ca apoi puteti sa renegocieze cu el?

Asigurarea costa mai putin

Revenim la partea de asigurare de mai sus. Daca vei trimite 2 plicuri separat vei avea 2 expeditii. Fiecare din ele va fi asigurat la de 10 ori valoarea transportului.

Daca vei trimite 2 plicuri odata vei avea o singura expeditie cu un pret mai mic decat 2 plicuri separat la aceiais destinatie. O sa radeti dar o sa va intrebati cine are 2 plicuri la aceiasi destinatie pentru ca le pune intr-unul. Raspunsul e marile companii care au departamente diferite si trimit fiecare plic la aceiasi destinatie. 

Presupunand ca firma de curierat plateste o asigurare la o firma de asigurari pentru acest lucru, el va plati la numarul de expetii zilnice. Deci daca numarul de expeditii zilnice scade el va avea o valoare a primei mai mica. Asta pentru ca tu ii dai 1 singura expeditie in loc de doua.

Asta se transfera si la tine? Ceva din reducere ti-a fost dat si tie pentru ca lai ajutat sa plateasca mai putin? Cred ca nu.

La tine in organizatie se intimpla asa ceva? Sigur ca da, trebuie doar sa o verifice cineva si pe secretara ta.:)

Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Lipsuri din depozit — ii punem la plata sau nu

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Un comentariu la „Curier – cum negociezi cu el?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *