Cum iti alegi masinile de transport?- cum negociezi cu dealerii?

masinile de transport
masinile de transport

Banuiesc ca tii cont in primul rand de necesitatile de transport pe care le ai, adica probabil ca vei folosi masini de tonaje mici pentru distributia secundara si masini de tonaje mari pentru distributia primara sau pentru transportul intre depozite.

Ce este mai important in aceasta alegere:

– bandul masinii;

– pretul initial;

– parametri tehnici;

– costurile de exploatare ale masinii;

– destinatia pentru care a fost proiectata;

– calitatea infrastructurii pe care ruleaza;

– istoria ta cu acea masina;

– reteaua de service;

– experienta soferilor tai in a conduce acea masina;

– sentimentele personale?

As mai putea pune multe alte criterii dar ma opresc aici deoarece, dupa parerea mea, astea sunt cele mai importante. Fiecarele dintre criteriile de mai sus are importanta lui, dar unele sunt mai importante decat celelalte, iar in continuare voi incerca sa fac o clasificare a primelor 3 in functie de importanta pe care le-as acorda-o eu si voi incerca sa si explic asta:

1. Consmul de combustibil pentru masinile de transport

Asta ar fi prima chestiune importanta pe care as lua in calcul. Cu cat mai mic cu atat mai bine. Cea mai mare cheltuiala pe durata de viata a masinii este daca de costul combustibilului, deci are trebui sa alegem masini cu consum cat mai mic.

Cum facem asta?

E o problema delicata deoarece nu poti avea incredere in specificatiile propducatorilor. Dece cele mai multe ori fata de specificatiile producatorilor se pot inregistra si abateri de +-20%, ceea ce este foarte mult. Nu ii vei putea niciodata trage la raspundere de acest consum dupa ce ai cumparat masina deoarece valoarea pe care ti-o dau ei este informativa si depinde de foarte multi parametri.

Important in stabilirea acestui parametru este istoria ta cu aceasta masina.  In afara de istoria mea cu masina eu mai foloseam un indicator si anume ceream curba de cuplu a motorului si ma uitam sa aleg o masina care are o curba de cuplu cat mai constanta si cat mai intinsa pe toata marja de turatii. In acest fel aveam garantia ca am un cuplu constant, deci oarecum un consum constant.

Desigur ca acest parametru luat singur va da o informatie partiala si pentru a avea o informatie corecta va trebui sa o corelati cu coeficinetul de aerodinamiaitate, cu incarcarile partiale ale masinii,  cu etajarea treptelor de viteza etc.  Acest parametru, consumul de combustibil, face parte atat din criteriul tehnic cat si din cel de costuri pe durata de viata si influeteaza major costurile pe durata de viata a masinii.

2. Istoria ta cu masina.

Este foarte importanta, dar nu poate fi luata tot timpul in calcul ca fiind definitorie. Istoria ta cu masina iti spune care sunt costurile cu acea masina pe durata ei de viata si cat este durata de viata a masinii in conditiile tale de exploatare.

Totusi, producatorii schimba modelele de masini sau piese ale anumitor modele la citiva ani. Asta inseamna ca istoria ta cu masina nu mai este pe deplin corecta deoarece noile injectoare s-ar putea sa fie mai bune sau mai proaste decat cele vech, noii pivoti s-ar putea defecta mai repede etc.

De asemenea, istoria ta cu masina nu mai este relevanta atunci cand nu cumperi acelasi tip de masina sau cand schimbi producatorul, in acest caz te poate ajuta doar ca o comparatie. E bine sa ai totusi o istorie detaliata a masinii si sa o folosesti cat de mult poti in decizia de cumpare.

3. Reteaua de service.

Reteaua de service pe care importatorul o are in aria ta de operatiuni este foarte importanta si aici ar trebui luate in calcul citeva aspecte: importatorul sa aiba service in localitatea unde ai tu garate masinile de transport, Reteaua de service sa ofere servicii de calitate si programari in timp scurt si reteaua de service sa fie prezenta pe rutele pe care merg masinile tale.

O retea de service slab reprezentata va duce la costuri de exploatare si la improvizatii facute de catre  soferi sau mecanici la echipamentele masinii ceea ce duce la degradarea ei rapida si scoaterea din uz inainte de vreme. Astfel masinile de transport se uzeaza prematur si au costuri mari.

Desigur, ca sunt importante si celelalte criterii si cel mai bun lucru ar fi sa faceti o fisa de evaluare in care sa acordati note pentru fiecare criteriu pe care il luati in calcul, in felul asta puteti compara mere cu mere si puteti sustine oricand ca decizia voastra a avut la baza un studiu facut in mod profesional.

Costul pe durata de viata a masinilor de transport

De cele mai multe or,i in incercarea de a gasi un parametru cu ajutorul caruia sa pot lua o decizie de cumpare mai buna, am folosit costul pe km pe durata de viata a masinii.

II puneam pe cei care veneau cu oferte sa-mi calculeze un astfel de cost si sa il prindem in contract ca si parametru de calitate, iar in functie de acest parametru pe care vanzatorul solidar cu producatorul sa-l garanteze in ideea ca daca depasim acel parametru ei sa suporte diferentele de costuri.

Nu am reusit asta, iar acolo unde au fost de acord sa garanteze asa ceva prin contract au vrut sa puna valori foarte mari ca sa fie acoperitoare. Totusi, in aceasta perioada in care vanzarile de masini sunt mici, iar vanzatorii alearga dupa clienti ar fi o varianta buna de negociere acontractelor de flota.

Pretul de achizitie

Pretul de achizitie al masinii nu e un parametru foarte important insa as vrea sa fac o precizare aici: de obicei in negocierile pe care le faceam cu vanzatorii incercam sa nu iau discount pe masina ci incercam sa iau praguri de discount in functie de cifra de afaceri pe care o faceam pe un an cu acel dealer.

De ce asta?

Pentru ca era in avantajul ambelor parti: ei erau interesati sa-mi dea un astfel de discount pentru ca aveau certitudinea ca voi ramine mai mult timp client al lor si eu eram interesat pentru ca daca cumparam un produs de la ei in cantitati mici beneficiam de acelasi discount ca atunci cand as fi cumparat in cantitati mari (de exemplu cumparam multe masini de marfa, dar la un anumit moment as fi vrut sa cumpar si un turism).

Ar fi bine sa citesti si acest articol, sunt convins ca te va interese: Transport-cum reducem

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *