Cum faci bugetul de logistica?

bugetul de logistica
bugetul de logistica

Este perioada din an in care cele mai multe companii bugeteaza pentru anul viitor, asta e motivul pentru careaam vrut sa scriu despre bugetul de logistica.

Fac acest exercitiu pentru a putea face o previziune a evolutiei afacerii pentru urmatorul an. Bugetul de logistica este strans legat de forcastul de vanzari si de planificarea productiei.

Exercitiul consta, in a programa cat mai corect alocarea resurselor pe urmatorul an pe perioade de timp (de obicei o luna) si de a urmari realizarea acestui buget. Bugetarea logistica se face, de obicei pronind de la forecastul de vanzari pentru anul viitor.

Bugetul de logistica ca exercitiu simplu

Este un exercitiu destul de simplu, ca si principiu, daca ai suficiente date, dar de cele mai multe ori, daca vrei sa il faci riguros constati ca nu ai date suficiente furnizate de departamentul de vanzari. De cele mai multe ori si in cele mai intilnite cazuri, de la departamentul de vanzari ai un procent de crestere sau o suma totala de vanzare anuala.

Procentul de crestere a vanzarilor iti da o imagine orientativa, fara insa sa-ti dea nimic concret. Acest lucru este ok doar daca se pastreaza structura de vanzari pe fiecare regiune sau oras in parte, asta insemnand ca se maresc vanzarile cu acel procent pe fiecare sku in parte si se pastreaza mixul de produse ca in anul precedent, ceea ce in realitate nu se intimpla.

Cum rezolvi problema bugetului de logistica daca nu ai date de la vanzari?

Ce faci totusi daca ai doar un procent de la vanzari si nu poti obtine mai multe date?  Eu as as merge pe varianta crearii bugetului de logistica plecand de la procentul pe care cheltuiala logistica il reprezinta din cifra de afaceri, bugetand pastrarea aceluiasi procent si in anul viitor (lucru care nu este foarte corect daca suntem scrupulosi deoarece marirea vanzarilor ar trebui sa te poate duce la o eficientizare mai buna a logisticii datorita maririi volumelor sau la o pierdere a eficientei datorita faptului ca tu aveai capacitatile de transport si depozitare deja pline, iar un 10% in plus te va face sa ai nevoie de noi capacitati). Daca vanzarile cresc e destul de simplu sa explici o suma absoluta mai mare in conditiile in care ai avut decat un procent de cestere.

Ce se intimpla daca vanzarile scad?

Este o problema delicata, deoarece, lumea se asteapta ca si logistica sa scada, iar in realitate este si mai rau deoarece ei sa asteapta ca daca vanzarile au scazut cu 30% si logistica sa scada proportional, ceea ce in realitate nu prea se intimpla pentru ca o scadere de 30% a vanzarilor poate insemna volume mai mici catre aceiasi clienti, deci tu vei atinge acelasi puncte ca pina acum dar cu marfa mai putina. Desigur, ca poti incerca diverse solutii de eficientizare a activitatii, iar reusita lor depinde foarte mult de cat know-how detii in echipa ta.

Cum ar trebui sa se  faca in mod corect un buget de logistica?

In primul rand ar trebui sa tii cont de datele pe care le ai din trecut, si sa ai de la vanzari date de vanzari saptaminale, pe sku-uri si pe zone, plecand de aici putand sa calculezi necesarul de resurse implicate in activitatea logistica.

In mod cert te va interesa destul de mult si urmatorul articol: Eficienta logistica la tine – 3 intrebari esentiale

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *