Costuri marginale – ce sunt si cum le poti folosi

In acest articol o sa vreau sa-ti vorbesc despre costuri marginale, pe intelesul tau. E un concept foarte interesat si care poate fi aplicat cu succes in afaceri. E posibil sa folosesti deja asta, dar sa nu stii ca se numeste asa.

Costuri marginale – ce sunt

Cand discutam de costuri marginale discutam de acele costuri care se adauga doar pentru o unitate de produs. Asta dupa ce ai masa critica pentru a fi la break even point sau pe profit (depinde la ce te raportezi). Ca sa intelegi bine am sa-ti dau un exemplu. Pentru ca vorbim de logistica exemplul va fi din trasnport.

Sa zicem ca ai un camion cu care faci transport de marfa. Si sa zicem ca faci grupaj. In cazul asta trebuie sa-ti calculezi care e volumul de marfa pe care trebuie sa-l incarci in masina astfel incat sa ajungi pe break even. De obicei se considera ca daca ai incarcat masina 60-70% ai ajuns pe break even si ai si ceva profit.

Tot ce incarci peste aceasta valoare, adica orice marfa suplimentara iti genereaza venituri mari si costuri extrem de mici. Pe produsele astea poti, in anumite situatii, sa aloci doar aceste costuri marginale. Asta inseamna ca tu ai acoperit deja toate costurile cu transportul cu incarcarea de 60-70% pentru restul de marfa aloci doar costurile necesare operatiunilor acelei marfuri. De exemplu: doar costurile de manipulare si abatere de la traseu.

Datorita faptului ca aceste costuri sunt mult mai mici decat cele generale asta iti permite sa poti da un pret mai mic. Cam asta e conceptul de costuri marginale si se poate folosi cu succes in business.

Cum si cand folosesti costurile marginale in business.

Cand e relativ simplu de inteles. De exemplu cand vrei sa intri la un client nou cu un pret mic. sau cand vei sa dezvolti o zona, tu ajungand deja cu masina acolo pentru un client care iti asigura volumul critic de break even point.

Conceptul poate fi folosit in orice domeniu nu numai in logistica si transport. Eu v-am dat exemplul asta pentru ca eu ma ocup de logistica.

Cum folosesti costurile marginale? Cu intelepciune as zice eu. si e recomandat sa le folosesti pe o perioada scurta de timp pentru ca ceilalti clienti vor afla la un moment dat ca ai clienti la care tarifele sunt la 50% sau mai mici. Si nu vor fi foarte fericiti. Foloseste-le pentru o perioada de timp cat iti permite sa iti rezolvi niste probleme sau sa extinzi afacerea si apoi revino la normal.

Ca sa va dati seama cat e de frustrat asta pentru client o sa va dau un exemplu: retele de telefonie fac oferte pentru clientii noi pe abonamente la preturi mult mai mici decat le au cei vechi. Pe principiul costurilor marginale. Dar tu ca si client te gandesti ca tu esti clientul lor de x ani si nu ai pretul ala, iar ala care vine nou are pret mult mai mic ca tine. Si nu e deloc un sentiment placut cel care te incearca.

Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Ce modificari au fost aduse la asigurarea RCA

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

One thought on “Costuri marginale – ce sunt si cum le poti folosi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *