Consum de combustibil

consum de combustibil
consum de combustibil

Dupa cum cred ca stiti una dintre cele mai mari cheltuieli cu o masina in orice firm este consumul de combustibil, de aceea trebuie sa am programe eficiente sa reduc acest consum de combustibil. Spun una dintre cele mai mari si nu cea mai mare pentru ca, in anumite situatii particulare, nu este cea mai mare cheltuiala.

Stateam de vorba cu cineva si imi povestea cum un proprietar de camioane, amic cu persoana povestitoare, gasise o metoda buna ca sa nu-l mai fure soferii la motorina.

Ideea e una simpla: soferii fura ca sa vanda motorina, iar ca sa o vanda trebuie sa o dea la un pret inferior pretului de vanzare la pompa. In functie de cat de repede vrea sa o transforme in bani pretul pleaca de la la 50% pina pe la 75-80% din pretul de la pompa.

Consum de combustibil normat – e o idee buna?

Plecand de la ideea asta proprietarul respectiv le-a stabilit soferilor un consum normat si le-a zis ca cei care vin cu consum mai mic le da el diferenta de comsum in bani la 80% din valoarea de la pompa. Ce ideea stralucita! ar zice unii. Eu nu ma numar printre ei si probabil ca sunt un prost.

Hai sa va argumentez de ce nu sunt un prost si de ce nu sunt adeptul acestei idei.

Consum de combustibil – cum influenteaza viata masinii

1. Sa zicem ca sunt sofer si vreau sa fac un ban in plus de la seful meu. In cazul asta am urmatoarea varianta: sa conduc pe anumite portiuni de drum, unde nu am nevoie de cuplu mare si putere, cu motorul subturat, motorul ruland la o turatie mai mica va consuma mai putin. In cazul asta salvez niste consum, ceea ce e bine pentru mine.

Asta, in schimb, nu e bine pentru masina pentru ca un motor care merge subturat, la fel ca si unul care merge supraturat, se va uza mai repede, va transmite vibratii suplimentare in tot ansamblul motopropulsor (motor, transmisie, ambreiaj, cutie de viteze, cutie de distributie, reductoare etc) ceea ce va duce la uzura prematura a unor componente ale ansamblului moto-propulsor.

Cand se va intampla asta? Nu miine, asta e cert, ci se va intampla in timp. Deci, reucerea de consum facuta in felul asta va veni in mod cert cu cheltuileli sporite pe partea de reparatii a masinii si micsorarea duratei de viata a masinii respective, probleme care se rasfrang direct in costul pe km.

E adevarat ca astea se vad mai greu si nu se vad miine, ci in timp si se vad daca tii niste evidente la reparatii, la costul pe km etc, daca nu e posibil sa nu le vezi niciodata. Costurile astea e posibil sa fie mai mari sau egale cu reducerea de consum facuta, reducerea de consum care e platita deja catre sofer, deci din punct de vedere proprietar masina va platit de 2 ori motorina aia: o data la sofer si o data in reparatii si marirea costului pe km.

Consum de combustibil – pot evita problemele

2. Sa zicem ca sunt sofer si ca vreau un ban in plus de la seful meu. In cazul asta, cand seful imi da bani pentru motorina neconsumata eu prefer sa cumpar pe banii mei motorina de la alti soferi de pe marginea drumului sau din parcari cu 50%, sa o bag in camion si sa iau de la seful 80% pe ea.

Problema este ca motorina aia luata de la soferii de pe marginea strazii de foarte multe ori nu e de calitate, iar acest lucru va duce din nou la probleme la masina intr-un timp mai lung sau mai scurt, depinde de calitatea motorinei, de cantitatea amestecata de motina proasta motorina buna, etc. Si in acest caz proprietarul o va plati de 2 ori: odata la sofer si inca odata in reparatii si in costul pe km marit

O alta problema care apare este faptul ca banii dati soferului trebuiesc dati cash. Cum ii dau legal sau ilegal? Probabil ilegal pentru ca daca ii dau legal la 80% din valoare de pompa a motorinei nu prea se merita pentru ca daca mai adaug taxele depasesc cat as plati in mod normal la pompa.

Daca nu vreau sa depsesc valoarea motorinei de la pompa scazand taxele inseamna ca trebuie sa-i dau soferului catre 60% din valoarea de la pompa si nu 80% si atunci nu prea mai e convenabil pentru el.

Daca merg pe varianta ilegala de a plati acesti bani imi genereaza alte probleme de scoatere legala a banilor din firma si acoperirea lor cu alte cheltuieli. Asta se poate face, dar atunci cand ai un numar mic de soferi, la un numar mare de soferi si masini asta devine o problema majora pentru orice proprietar de firma.

Concluzii

Cred ca am fost destul de clar de ce nu agreez o astfel de abordare pentru ca oricum ai suci problema iesi in pierdere. Singura varianta in care nu iesi in pierdere este aceea a unui sofer cinstit, dar sa sa ma ajute dumnezeu sa vad si eu un specimen din asta in viata asta pe pamant. Inca nu am vazut, dar orice minune o posibila.

Daca ti-a placut acest articol iti recomanda sa-l citesti si pe aceste: Statie de combustibil in curte

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *