Consultanti vs client

consultanti
consultanti

Nu sunt de mult in business-ul de consultanta, dar as vrea, pe masura ce avansez in experienta sa nu devin arogant ca alti consultanti si ma infranez deseori din a ma considera detinatorul adevarului absolut.

Cu toata ca, uneori, tentatia e destul de mare. Oare suntem noi consultantii mai destepti decat clientii nostri? Ce ne face pe noi sa credem asta?  Iau contact cu tot mai multi din bransa si inevitabil aud si vad cum devenim aroganti.

Consultanti buni sau clienti rai?

De foarte multe ori aud de sisteme inovatoare si de metodele de consultanta extraordinare pe care le avem noi, iar clientii nostri sunt niste prosti ca nu lucreaza sau nu implementeaza cu noi.

Clientii astia sunt idioti si tampiti si nu stiu ca sistemul e facut de amerciani, japonezi, germani etc si ca este extraordinar, acolo are rezultate extraordinare, iar aici prostii nu il vor.

Prostii astia care nu il vor sunt aceiasi prosti care ar deveni destepti daca ar fi clientii nostri. Taranul roman in intelepciunea sa zice ca “vulpea cand nu ajunge la struguri zice ca sunt acri” si a rezumat aroganta asta a consultantilor in cateva cuvinte.

Clientii nu sunt idioti

Nu, dragi colegi, nu clientii sunt idioti si prosti cand nu ne aleg serviciile, noi suntem cei prosti si idioti. Noi suntem aceia pentru ca nu stim sa transmitem corect si pe intelesul celui caruia vrem sa-i transmitem care sunt avantajele si beneficiile lui daca va lucra cu noi, sau daca va cumpara serviciile sau produsele noastre.

E foarte clar, cel putin pentru mine, ca atunci cand suntem respinsi raportul cost -beneficii nu este perceput corect de catre client sau chiar nu este corect in realitate. Sau, exista varianta ca acel om sa vrea sa faca ceva cu mana lui.

Chiar daca il costa mai mult! Satisfactia de a face ceva cu mana ta si a invata din greseli e foarte mare pentru anumiti oameni. De asta exista magazinele DIY (do it yourself). Multi oameni si-au dat cu ciocanul in deget incercand sa bata un cui, dar le-a iesit pana la urma, asa panasati si cu orgoliul sifonat au fost multumiti de ei.

Consultanti care nu inteleg clientii

De aici si pana a-l considera idiot si prost pe clientul care nu iti alege serviciile sau produsele e distanta mare, iar greseala nu e a lui ci greseala e a ta pentru ca nu ai identificat corect cu ce tip de client ai de a face.

Unui client caruia ii place sa faca el cu mina lui e greu sa-I vinzi serviciul prin care tu faci acelasi lucru, pentru ca te va refuza si, probabil, daca esti superficial (ca sa nu zic prost ca vanzator), vei spune ca e prost si tampit, ca nu stie el ce produs sau sistem inovator si bun ai tu.

Unui astfel de client ii poti vinde supraveghere, adica sa stai sa vezi cand lucreaza si sa-i spui cand e pe cale sa greseasca sau sa-l lasi sa greseasca si apoi sa-l opresti inainte sa devina grav, explicandu-I ca sa inteleaga ce urmeaza sa se intample si unde a gresit si de ce a gresit.

Care consultanti trebuie evitati

Scriu articolul asta pentru ca vad tot felul de consultanti care le transmit clietilor lor un mesaj fatalist, gen  falsi medici: “ai cancer si daca nu te tratezi acum cu mine ai sa mori”, care are rolul de a speria clientul pentru a-l face sa bage adanc mana in buzunar.

Astfel de consultanti sunt bine de evitat si la fel de evitat sunt si acei consultanti care iti transmit cat de destepti si buni si revolutionar e sistemul lor. Consultantii nu fac magii si nici nu trateaza cancerele, iar sistemele care par revolutionare nu sunt altceva ceva decat chestiuni vechi impachetate intr-un ambalaj nou.

KPI, KPI dashboard, BSC, Kaizen, lean, blue ocean nu sunt altceva decat niste chestii vechi impachetate altfel. Cat de productiv e un angajat, cata norma face el sau echipa s-a dorit sa se stie dintotdeauna, doar ca acum sunt pe computer, sunt frumos colorate si frumos prezentate.

Kaizen si lean nu sunt altceva decat bun simt, adica e de bun simt sa te uiti sa vezi ce nu functioneaza (analizandu-ti business-ul pe bucatele) si sa repari acolo unde nu functioneaza. Nu e nimic nou sub soare.

Noutatea aici este doar in metodologie, adica iti arata pasii care trebuie urmati ca sa ai rata mare de reusita. Totul se rezuma la o ghidare controlata, care iarasi e de bun simt daca esti un tip organizat si iti pui multe intrebari de genul: “de ce face asta?” sau “cum s-ar putea face mai simplu?”.

Concluzie

Daca incercati sa vedeti ce se afla in spatele ambajului frumos colorat si frumos prezentat atunci o s ava dati seama daca merita sa lucrati cu consultanul acela sau nu, pentru ca un consultant bun nu vinde ambalaje, el vinde beneficii, iar pe consultantul bun nu il platiti, el se plateste singur prin beneficiile mult mai mari pe care vi le aduce. Evitati mascaricii si falsii medici de business.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

2 comentarii la „Consultanti vs client

  • august 29, 2016 la 11:10 am
    Permalink

    Din pacate in Romania nu exista consultanti in sensul real al cuvantului. Sunt fosti lucratori in domeniul respectiv, care s-au intitulat consultanti si presteaza diferite activitati asa zise de consultanta si mai sunt altii, care nu au lucrat in viata lor in domeniul respectiv, dar au prins o nisa si se cred consultanti pe domeniul respectiv, daca au ceva cunostinte teoretice.
    Am avut norocul sa cunosc consultanti veniti de afara, care stiu ce vorbesc, ce ofera si nici nu se compara cu ce am vazut la noi.
    Dar va veni si vremea cand o sa putem spune ca avem consultanti.

    Răspunde
    • august 29, 2016 la 12:01 pm
      Permalink

      Unii consultanti romani sunt la fel de buni ca cei din afara atat ca experienta cat si ca metodologie. Sigura diferenta sunt preturile, cei de afara au preturi de 4-5 ori mai mari ca cei din Romania. Multe firme firme din afara atunci cand au clienti in Romania prefera sa subcontracteze la consultanti romani.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *