Uncategorized

Companii de transport – criza cornavirus

O sa incep o serie de articole in care o sa incerc sa vad care sunt riscurile pe care unele companii de transport le au in criza coronavirus. De fapt companii care opereaza in logistica nu numai de transport.

Criza asta coronavirus este una atipica si una dintre cele mai grele lovituri pentru economie si pentru umanitate. Daca ne uitam la asta si la o criza financiara, criza financiara ni se va parea un joc de copii.

Daca vei citi pana la final acest artciol vei afla urmatoarele:

  • de ce e asa grava criza asta si cum va afecta transportul
  • cum vor influenta cheltuielile suprevietuirea in criza asta
  • ce solutii sunt

De ce e asa grava aceasta criza si cum va afecta unele companii de transport?

Criza asta e nasola pentru ca se opreste tot. Pentru o perioada de timp se opresc foarte multe fluxuri economice. Singura necunoscuta este cat va dura aceasta oprire.

Daca e o oprire de 3-4 saptamani nu e o problema majora, dar daca e o oprire mai mare, marea majoritate a companiilor de transport vor avea probleme. Hai sa analizam pas cu pas sa vedem de unde vin aceste probleme.

  1. Multe companii din transport nu vor mai avea comenzi. Spun multe si nu toate pentru ca cele care opereaza pe curse interne nu se vor opri asa rapid ca cele de pe curse internationale. Cele de pe curse internationale sunt deja oprite acum cand scriu acest articol. Problema este ca cele de pe curse internationale nu vor putea gasi usor curse pe intern si oricum ofeta pe intern va fi si ea diminuata destul de mult.
  2. Lipsa curselor duce la lipsa de incasari. Probleme este ca in transporturi, in special cele de marfa, termenele de plata sunt la 30-60 de zile. Asta inseamna ca nu vor incasa nici banii pe cursele efectuate acum 1-2 luni. Nu pe toti, pentru ca e posibil ca unii parteneri sa le plateasca, dar probabil ca cei mai multi vor opri platile. Dar ma indoiesc ca vor fi multi. Companiile de transport persoane sunt mai fericite deoarece lucreaza cu cash incasat la efectuarea cursei.
  3. Cu toate ca nu mai incaseaza companiile au cheltuieli. Unele operationale care se vor opri altele financiare care e posibil sa nu se opreasca ci doar sa poata fi esalonate. De aici vine adevaratul pericol al acestor companii de transport.

Cum vor influenta cheltuielile supravietuirea companiilor de transport

Cele mai mari cheltuieli ale companiilor de transport sunt: salariile, combustibilul, ratele de leasing pentru masini, reparatii si mentenanta, taxe la stat. Astea sunt cele mai mari si cu impact major in business.

  1. Salariile. Chiar daca nu mai au venituri companiie vor trebui sa plateasca salarii. Nu e obligatoriu, dar daca vor sa reia activitatea dupa criza (e o incertitudine cat va dura criza asta) le vor trebui oameni. Aici intra: soferi, dispeceri, contabili etc. Se pot face reduceri aici, dar nu care sa salveze compania. Reducerile mari cu impact mic sunt cele pe overheaduri. Adica salarii de directori, manageri si alti oameni neproductivi (intelegeti oameni neimplicati direct in operational).
  2. Combustibilul. Aici lucrurile sunt mai simple: nu mai circula masinile nu mai consuma, deci cheltuiala asta va disparea in luna 2 – a. In prima luna vin pentru ca vin din urma, dar se vor opri sau diminua drastic.
  3. Ratele de leasing. Pe langa salariile asta e una dintre cele mai mari probleme pentru ca nu se vor opri. Probabil ca vor fi reesalonate in prima faza, dar tot vor exista ca si cost care incarca compania. Teoretic companiile de leasing nu vor sa ia masinile inapoi in perioada asta pentru ca nu au cui sa le dea (vanda). Deci vor accepta niste intelegeri, problema e cat vor putea sustine aceste intelegeri. Finalente se ajunge la banci. Orice firma de leasing are o banca finantatoare in spate. Banca, la randul ei e supusa la un stres destul de mare. Daca firma de leasing ia masinile nu vei mai avea nevoie de soferi in somaj tehnic, deci se vor reduce costurile.
  4. Mentenata si reparatii. Mentenanta va trebui sa fie facuta la nivel minim, chiar daca masina nu circula. Dar nu va fi un cost foarte mare care sa puna compania in cap. Dar trebuie luat in calcul.
  5. Taxe la stat. Cheltuiala mare care va veni luna de luna atata timp cat exista salariile. Probabil ca se vor face ceva concesii, dar daca criza dureaza mult statul nu va mai putea face concesii.

Ce solutii sunt?

Nu prea sunt daca criza dureaza mult, adica minim 5-6 luni. E bine sa opresti cheltuielile si sa reorintezi catre piata interna daca esti transportator de marfa. Daca esti transportator de persoane tot piata interna e salvarea, dar e mai greu din cauza faptului ca traseele sunt deja alocate.

Orientarea catre curse interne se va face mai usor la transportul de marfa. Prioritatea nr 1 este sa cauti contracte pe intern pentru transportul de marfa. Contractele astea iti vor da dimensiunea viitoare a companiei, si pentru asta trebuie sa lupti. Adica asta e ceea ce poti salva.

Daca nu reusesti sa faci asta si daca nu ai cash (in mod cert nu ai) nu prea vei supravietui incercarii asteia. Nici contractele pe intern nu sunt prea fericite pentru ca va fi presiune mare pe pret. Probabil ca cle mai castigate vor iesi firmele mici cu 2-3 masini pe care lucreaza proprietarul si familia. Daca aceste masini nu sunt luate prin credite sau leasing aceste firme vor avea sanse mari de supravietuire.

Un sfat bum pentur firmele mari este sa-si scoata diviziile de transport intern pe o alta firma. Asta ii va ajuta sa salveze acea divizie pentru ca pe noua firma nu vor avea costurile de pe international care sa ii omoare.

Asta pentru ca vor putea oferi cele mai mici preturi din piata si vor putea sa-si securizeze 1-3 contracte care sa le asigure supravietuirea.

Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Procedura reparatii masini

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

2 comentarii la „Companii de transport – criza cornavirus

    • Articolul nu se vrea sa fie unul genial, ci sa explice celor care nu au legatura cu transportul ce se intampla. Nici-un articol de pe site-ul asta nu e scris de genii si nici nu este in scopul meu asta.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *