Comenzi si depozite

comenzi
comenzi

O comanda, pentru a putea ajunge la client, trebuie sa fie transmisa in depozit, iar acolo sa fie preluata de catre echipa si sa fie pregatita.

Exista mai multe metode posibile de a trata comenzile in depozit, fiecare dintre aceste metode pe care le-am intilnit in piata avand avantajele si dezavantajele lor. Ceea ce imi propun in acest post este sa identific aceste metode si sa prezint o parte din avantajele si dezavantajele lor.

1. Prima metoda

..este ca pe masura ce vin comenzile sa fie date in depozit si pregatite de echipa pe masura ce au disponibilitate. O astfel de metoda are avantajul ca poti folosi tot timpul dintre primirea comenzii si pina la incarcare ei pe masin pentru pregatire si, teoretic, folosesti toate resursele depozitului mult mai eficient. Spun teoretic pentru ca in practica nu se intimpla asa deoarece clinetii modifica comenzile in timpul in care ea e data la pregatit in depozit.

Modificarea poate fi in plus sau in minus, cand e in plus e bine sa faceti o regula in a fi considerata o noua comanda, iar aceasta noua comanda se pregateste separat urmand ca in zona de consolidare a marfurilor sa fie consolidate cele 2 comenzi pentru acelasi client in aceiasi unitate de consolidare si sa se emita un singur document fiscal pentru ambele comenzi. Daca comanda se modifica in minus, atunci ar fi bine sa faceti aceiasi regula ca aceasta comanda reprezinta o noua comanda care se pregateste din nou separat pe flux urmand ca in zona de consolidare vechea comanda sa fie retrasa si sa ramina doar noua comanda. Desigur ca, asta este in teorie, si in practica functioneaza un pic mai greu.

2. A doua metoda

….este impunerea unei ore limita de primire a comenzilor si plasearea tuturor comenzilor doar dupa aceasta ora. Aceasta metoda presupune ca toate comenzile sa fie receptionate pina la o anumita ora maxima, sa fie consolidate pe clienti si apoi sa fie transmise in depozit.

De ex: comenzile se receptioneaza in fiecare zi pina la ora 2, orice comanda venita pina in ora 2 se pregateste si pleaca azi, orice comanda sosita dupa ora 2 se pegateste si pleaca miine. Avantajul acestei variante este ca orice modificare facuta de client pina in ora 2 poate fi facuta la nivel de documente foarte usor deoarece nu s-a pregatit marfa rezultand un cost pe client mai mic, fata de prima varianta unde insemna un cost pe client pentru pregatirea comenzilor mai mare.

Dezavantajul acestei metode este ca ai mai putin timp la dispozitie pentru pregatirea si consolidarea comenzilor presupunand concentrarea eforturilor in depozit pentru pregatirea si consolidarea marfurilor doar intr-un anumit interval orar.

Daca se lucreaza in 2 schimburi acest interval este de obicei intervalul de suprapunere al celor 2 schimburi. O astfel de metoda se mai foloseste atunci cand nu ai certitudinea unui stoc suficient urmanad ca la momentul cand ai toate comenzile sa vezi ce clienti nu onorezi din lipsa de stoc.

3.  A treia metoda

……….presuspune un mix intre cele 2, adica: transmiterea comenzilor in depozit pe masura ce ele vin cu singurul amendament ca acele comenzi ale clientilor care statistic modifica comenzile sa fie date in depozit catre sfarsitul intervalaului orar in care se primesc comenzile pentru a reduce la maximim posibilitatea de a pregati de 2 ori acelasi client datorita modificarilor de comenzi.

Toate 3 variantele presupun existenta unei ore limita de receptie a comenzilor, urmanad ca acele comanzi care sosesc inainte de acea ora sa fie prelucrate si trimise la client in aceiasi zi, iar celelalte cae au depasit ora sa fie onorate in functie de fluxul logistic.

Iti place articolul? Da-l mai departe clientilor si prietenilor tai.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

0 comentarii la „Comenzi si depozite

  • martie 28, 2011 la 10:25 am
    Permalink

    Salut,
    toate aceste proceduri teoretice sunt bune.
    realitatea din teren este ca majoritatea depozitelor nu au echipamentele potrivite activitatii si de aici rezulta un timp mare de prelucrare a comenzilor.
    EX. Meteor Auto-distribuitor major de piese auto dispune la depozitul din Buc de un reach-truck,2 stackere la inaltime medie.Nici nu stii ce frumos este sa dea jos de la 7 m un palet pe care se afla 2 cutii din care doar una pentru comanda.
    Exemplele pot continua.

    Răspunde
  • mai 26, 2011 la 8:15 pm
    Permalink

    Exista 2 variante:
    1) Sa inventam noi cei din Romania ceva
    2) Sa luam ceva deja teoretizar si verificat afara
    Abordarea mea este urmatoarea:
    – cei de la varianta #1 sa aiba bani multi de investit, sa fie sanatosi pentru a trai sa vada rezultatele muncii lor si daca vor mai apuca finalul sa aiba taria sa accepte ca deja cineva, inaintea lor, a dat de aceleasi probleme si le-a rezolvat mergind pe varianta #2 direct
    – cei de la #2 au de ales intre mai multe cai si cita vreme la final ajungi la un sistem informatic, bine ar fi sa alegi ceva ce e implementat acolo; cu cit te duci mai sus, cu atit ai mai multe; la RedPrairie si Oracle E-Business Suite WMS gasesti toate astea, adica:
    – wave picking
    – order picking
    – zone picking
    – bulk picking
    Toate au zeci de subvariante functie de specific.
    Cel mai bine e sa iei un consultant daca nu te pricepi. Greu da gasit unii compatibili, dar nu imposibil.
    Parerea mea este ca-i mai bine asa decit sa arunci banii pe incercari.

    Vis-a-vis de baiatul cu paletul de la Meteor Auto, are doua variante – gaseste solutia sau o gaseste concurenta inaintea lui. Sigur e ca asa va reusi sa nu livreze la timp, sa se sufoce, sa supere clientii. Sigur va creste pina la un prag unde se va bloca.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *