Colaborare in echipa

colaborare
colaborare

Aud de foarte multe ori asta pe la clienti: e bine sa avem colaborare in echipa, pentru ca doar asa lucrurile vor functiona. Cat de bine e sa fie asa? E oare bine sa colaboram sau nu?

in acest articol o sa afli urmatoarele chestiuni interesante:

  • cate tipuri de colabrare in echipa exista;
  • cum faci ca sa folosesti colaborarea in beneficiul tau;

Cate tipuri de colaborare in echipa exista

Nu o sa va dau raspunsul asa repede la intrebarea asta ci o sa va las pe voi sa il gasiti eu doar am sa va prezint niste perspective diferite:

Eu te ajut pe tine, tu ma ajuti pe mine.

Asta e o forma de colaborare pe care o intalnim, de obicei, in organizatiile de tip “familial”. E mai putin intalnita in organizatiile de tip multi nationala bine structurate si bine organizate.

In organizatiile de tip multinationala structurate intalnim o alta forma de colaborare, sa-i zicem asa, si anume: “Nu e treaba mea”. O sa revin la asta ulterior.

Trebuie sa retineti ca, si acum am sa demontaz o alta paradigma, oamenii nu lucreaza pentru binele organizatiei in primul rand. Ei lucreaza pentru binele lor si al apropiatilor lor, fie familie sau prieteni.

Asta se intampla si la manageri sau actionari, dar acolo, in unele cazuri, binele persoal este acelasi cu binele organizatiei. Oamenii colaboreaza intre ei doar daca se ajuta pe ei sau pe cei apropiati lor, altfel colaborarea nu e ceva facil si benevol.

Unde functioneaza conlucrarea asta

Eu te ajut pe tine, tu ma ajuti pe mine functioeaza foarte bine si trebuie incurajat atata timp cat nu dauneaza organizatiei. De foarte multe ori depasirea unor limite de colaborare ajunge sa dauneze organizatiei prin ascunderea unor probleme sau prin pasivitate sau trecere cu vederea. In organizatiile de tip “familial” se intampla de foarte multe ori ca aceasta limita sa fie trecuta.

Ceea ce trebuie sa retineti este ca oamenii colaboreaza spre binele lor si al apropiatilor lor. De aceea multi proprietari de firma de tip familial incearca sa fie prieteni cu angajatii. Ei fac asta mai mult instictiv decat voint deoarece au vazut ca lucrurile functioneaza mai bine asa si problemele se rezolva mai repede.

In unele organizatii proprietarii incurajeaza angajarea de rude si prieteni in aceiasi companie tocmai pentru a se crea acest liant de colaborare. Scapat de sub control fenomenul poate duce la crearea ce poli de putere. Acesti poli de putere pot devini un factor major de instabilitate in organizatie pe masura ce evolueaza necontrolat.

Nu e treaba mea.

Poate ca asta nu vi se pare o forma de colaborare, dar se intalneste foarte mult in companiile de tip multinationala. De obicei aceasta forma de colaboare este limitata la nivel procedural. De aceea “nu e treaba mea” inseamna ca de fapt ne limitam la nivel de proceduri.

Asta inseamna ca chiar daca nu suntem priieteni, atata timp cat suntem la job colaboram, dar in limitele regulamentului. E o abordare de tip militarizat, sa-i zicem asa. Daca e asa, o astfel de colaborare va necesita in foarte multe cazuri arbritaj. Ea nu va functiona foarte bine fara un astfel de arbitraj.

Si in structurile militarizate, unde predomina o astfel de abordare s-ar dori ca unori sa treaca la primul tip de abordare. Un tip de abordare de genul “ma ajuti tu, te ajut si eu” care e mult mai umana si mult mai prieteneasca.

Cand functioneaza tipul asta de colaborare

De obicei tipul asta de colaborare apare intre departamente diferite, atunci cand oamenii nu se cunosc si nu s-au imprietenit intre ei. De aceea foarte multe multinationale fac acele team buldinguri care ar trebui sa ajute la crearea de astfel de prietenii intr-un mod informal.

Problema e ca si acelea au devinit suficient de formale si nu isi mai ating tintele in foarte multe din cazuri. In organizatiile multinationale nu sunt permise angajari de rude sau prieteni. Asta din punctul meu de vedere dauneaza organizatiei si colaborari intre diferite structuri si departamente.

De obicei in astfel de organizatii lucrurile se desfasoara “in litera regulamentului”, dar birocratic si greu si cu foarte multe medieri si arbitraje.

Dupa cum vedeti fiecare din cele 2 tipuri de colaborare intalnite in practica au avantajele si dezavantajele lor. Nu exista o reteta de colaborare perfecta. Din punctul meu de vedere, imbinarea celor 2 metode astfel incat sa iei partile bune din ambele este solutia. De asemenea trebuie sa le folosesti in beneficiul organizatiei.

Cum anume faci asta?

Asta depinde de fiecare manager in parte si de experienta lui. Un manager trebuie sa aiba experienta practica pentru ca va stii cum sa lucreze si ce actiuni sa ia pentru a putea performa spre binele lui. Daca acest bine se suprapune in multe locuri cu binele organizatiei asta e ceea ce trebuie.

Exista multe situatii cand colaborarea in echipa incepe sa scartiie. In astfel de situatii e bine sa va uitati in care din cazurile de mai sus sunteti. In functie de cazul identificat se pot gasi apoi metodele de actiune corectiva.

Orice metoda de actiune corectiva gasiti e bine sa o aplicati cu pasi mici si nu brusc. Lucrul cu oamenii presupune ca implementarea sa se faca cu aprticiparea lor.

Daca nu reusiti sa creati echipele si ele sa lucreze spre binele organizatiei ma chemati pe mine si va ajut cu mare placere. Datele mele de contact sunt in partea de sus a paginii.

Daca ti-a placut articolul asta ti-l recomand si pe urmatorul: 5 pasi pentru a forma o echipa

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *