Achizitii si optimizari de stocuri

Ce sa faci inainte de criza economica

Criza economica e ceva constant in viata nostra de business. As vrea sa va povestesc in acest articol ce e important sa faceti inante de criza economica. Si, desigur, voi vorbi despre chestiuni legate de logistica.

Un scurt sumar al articolului:

  • de ce sunt importante actiunile inainte de criza economica
  • ce actiuni e bine sa faci in logistica inainte de criza economica

De ce sunt importante actiunile inainte de criza economica

Partea nasoala cu criza economica e ca nu stii cand va veni si nu stii cum te va lovi. Sunt niste semne care prevad o criza economica, dar nu toti le putem citi si interpreta corect. De aceea e bine sa te pregtesti in permanenta si sa previi decat sa reactionazi.

De obicei reactiile sunt intarziate si nu se produc si nu se propaga tot ata de repede ca si actiunile crizei. Criza economica te va lovi in principal la venituri si te va lovi rapid si iti va diminua implicit si profitabilitatea. De obicei vine dupa o perioada de bum, o perioada in care ai avut vanzari mari. Lucrand pe credit furnizor vanzarile din criza nu pot sustine creditele care vin din spate. Toate calculele pe care le faci de obicei pe istoric si le ajustezi la trimestru, iar un trimestru prost sigur vei crede ca il poti corecta. Chiar daca tu nu crezi echipa ta va crede asta si vei fi tu impotriva lor.

Din punctul meu de vedere e necesar sa intreprinzi actiuni inainte de criza economica. Aceste actiuni e bine sa fie planificate si permanente. unele din actiunile pe care le vei citi in continuare nu se produc peste noapte si, de aceea, e necesar sa le faci dinainte si permanent.

Hai sa vedem care sunt aceste actiuni pe car eeu le-as recomanda.

Ce actiuni e bina sa faci in logistica inainte de criza economica

Pentru a identifica care sunt actiunile si unde trebuie sa te focusezi foarte tare e bine sa le iei in ordinea costurilor si a impactului pe care il are in business.

Prima actiune recomandata de mine este reducerea stocurilor. Este o actiune permanenta si care, daca nu e facuta, are un impact mare in business. De obicei, in perioade de dinainte de criza, datorita cererilor mari de produse accentul se pune pe disponibilitatea produsului. Presiunea vanzarilor, bonusurile furnizorulor si profitul suficient face ca achizitorii si managerii de produs sa nu mai fie focusati pe eficienta stocului ci pe disponibilitatea lui. Asta duce, de obicei, la suprastocaj. Suprastocajul insemna bani blocati, bani care nu pot fi lichefiati rapid decat cu foarte mari pierderi. Asta inseamna discounturi mari ca sa vinzi repede acele stocuri. Asta daca iti dai seama repede si piata nu e inundata de produse de la tine si de la concurenta. Daca intri cu stocuri mari in criza economica lipsa de finantare te va face sa pierzi si mai multe vanzari pentru ca nu vei putea aduce produse noi in gama, produse pe care piata le cere. Stocurile corecte si un sistem corect de achizitii te va ajuta sa treci mai repede peste problemele crizei. Important este sa lucrzi inainte la ssitem.

Costurile logistice

Cele mai importante sunt cele cu salariile. De obicei salariile in bum economic au tendinta de crestere, iar asta nu poti corecta rapid in criza. Corectarea rapida inseamna reducerea salariilor. Reducerea salariilor nu va fi acceptata usor de angajati si vei incepe sa-i pierzi. Pierderea angajatilor duce la pierderi de volume si calitate. Pune astea peste pierderea de vanzari si dezastrul deja se configureaza. Recomandarea mea aici este sa optimizati procesele pentru a folosi numarul corect de oameni si nu ma multi. De asemeen,a e bine sa implementati un sistem de bonusare a lor in functie de performanta.

Pe urmatorul loc sunt consumurile echipamentelor si mentenanta lor. Din fericie astea sunt mai usor de corectat decat stocurile si salariile. Si aici iti recomand optimizare inainte pentru ca procesul sa mentine si in criza.

Ceea ce trebuie sa retineti este ca toate actiunile de mai sus necesita timp. Inamicii principali ai reusitei acestor actiuni sunt timpul si oamenii (ma refer la oamenii din interiorul comapniei). Asa ca trebuie sa ai mare grija pentru ca sunt greu de miscat si de gestionat aceste probleme daca nu incepi din timp.

Daca ti-a placut articolul te rog sa-l citesti si pe urmatorul: Optimizare stocuri

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *