Cargo

cargo
cargo

Saptamina trecuta am cerut ceva cotatii de transport pentru o marfa care trebuia adusa din Olanda pina in Romania.

Era vorba de mai putin de un camion si am cerut oferta la mai multe companii cu prestanta sau nu pe piata. Am avut senzatia ca sunt inselat si ca acesti oameni ma iau de prost si de accea am vrut sa scriu aici acest post pentru a va da voua posibilitatea de a nu fi luati de prosti si a putea sti care e pretul corect.

Eu, de felul meu, accept o afacere facuta corect si fara sa imi lase senzatia ca sunt prostit si ca sunt luat de fraier. Pentru marfa din Olanda de care va spuneam am obtinut cotatii intre 500 de euro si 1600 de euro (cotatii mari de 1300 si 1600 de euro de la firme mari cu notorietate si cu retea europeana).

Calculele corecte arata asa: Olanda Romania sunt aprox 1900 de km. Costul transportatorului este undeva la 0.7 euro pe km. Tariful normal pentru o astfel de cursa pe care transportatorul il cere este de 0.85 euro/km, daca transportatorul e roman (toti provideri de astfel de servicii din Romania lucreaza cu transportatori romani pentru ca sunt mai ieftini).  Deci tot transportul ar costa 1900X 0.85= 1615 euro. in conditiile in care marfa ta ocupa 1/3 din camion ar trebui sa platesti 1615/3=538 de euro.

Daca marfa este suprapozabila atunci spatiul ocupat in masina scade, deci si tariful ar trebui sa scada. Cum calculati cat va ocupa marfa in masina? Un tir are lungime aproximativ 13 metri si latime aproximativ, 2,5 metri si inaltime aproximativ 2.5 metri. Avand dimensiunile si greutatea marfii dumneavoastra puteti vedea cat ocupa din masina aceasta marfa. Atentie si la greutate pentru  ca transportatorii  taxeaza valoarea cea mai mare dintre greutate si volum/lungime. Pe un camion se pot pune in principiu 22 de tone.

Un exemplu clar: daca aveti o marfa(3 plaeti) care au fiecare 5 metri lungime , 70 latime si 1,1 matri inaltime si marfa e suprapozabila (adica se pot pune alte marfuri peste ea), iar greutatea fiecarui palet este de 500 kg calculele arata astfel:

Spatiu de podea: 2 paleti unul peste altul care ocupa 5 metri lungimeX0.7m latimeX2.2 m inaltime si un alt palet linga ei care are 5 metri lungX0,7 latX1,1m inaltime. Deci ocupati 5 metri de podea pe lungime si doar jumatate din latime, asta ar fi echivalent cu 2,5 metri de podea. Greutatea marfii este de 1500 de km deci aprox 14%din capacitate. Lungimea repezinta aprox 20% din capacitate, deci veti fi taxat la lungime de podea.

Asta inseamna ca ar trebui sa platiti aprox 350 de euro. Adaugand aici o marja de 20% datorita faptului ca incarcarea masinii poate fi doar de 80% si o marja de profit de 15% pentru intermediar  ar trebui sa platiti undeva la 480 de euro maxim.

Este un calcul simplu care va da posibilitatea a intelegeti modalitatile de a lucra cu furnizorii de astfel de servicii.

Lucrurile in realitate sunt mai complicate dearece un 3PL(furnizor de servicii logistice) nu plateste la transportator 0.85 euro pe km ci poate plati 0.75 eur/km pentru ca ei au armele de a negocia cu transportatorii, ei nu circula cu masina 80% incarcata ci circula cu ea 100% incarcata deoarece au curse de 2-3 ori pe saptamina intre Romania si Olanda etc.

Desigur ca va vor vinde, asa cum au incercat sa-mi vanda si mie, ca diferenta de pret este data de calitatea serviciilor bla, bla, bla….Poate, dar nu uitati ca ei pina la urma lucreaza cu aceiasi transportatori cu care ai lucra si tu, deci calitatea e aproape aceiasi.

Deci, atentie cum va alegeti furnizorii pentru ca unii dintre ei n au invatat inca ce inseamna criza.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

9 comentarii la „Cargo

  • noiembrie 23, 2010 la 2:15 pm
    Permalink

    salut!
    Ce spui tu aici e corect, din punct de vedere matematic.
    Insa, din pacate, nu la fel stau lucrurile si in practica.
    Trebuie sa iei in calcul si dislocarea camionului. Poate nu sunt cel mai indreptatit sa vorbesc despre subiectul acesta, eu incercand sa ma axez pe transporturi rapide, cu sprintere…dar, pretul unui transport (cum il calculez eu) se face in functie de grutate, volum, termen de livrare, dislocarea camionului.
    Intradevar, companiile de expeditie isi tin zic eu, mult prea mult cota parte din transport. Nu comentez incarcaturile mari, la camioane… dar, la un europalet, cu, sa zicem, 300kg, pe relatia Italia-Romania, un pret corect ar fi, la sprinter, 240-250 euro. Stii cati ajung la mine din banutii astia?…. 150-170euro… cu pretentii de “incarcare azi, descarcare maine”….
    Cred ca ajunge sa-ti faci o idee concreta asupra a ceea ce inseamna intermediar…
    Succes!

    Răspunde
  • noiembrie 23, 2010 la 2:48 pm
    Permalink

    este foarte adevarat ce spui. eu am vrut doar sa dau o baza de calcul si o idee despre cum se face un astfel de calcul oamenilor care nu au idee despre toate aceste costuri. Sunt mai multi factori de luat in calcul printre care si cei de care spui tu. ideea ar fi ca daca te duci la o firma mare (care internediaza astfel de chestii si are retea europeana) tocmai de asta te duci, si tu transportator (pentru ca nu disloci masina si mergi tot timpul cu ea plina), si tu client (pentru ca vei obtine un tarif mai mic decat daca te-ai duce direct la transportator). si cei care mi-au dar 500 si 700 de euro probabil dislocau masina si cei care mi-au dat 1300 si 1600 de euro. dupa ce le-am dat un mail celor cu 1600 de euro in care le spuneam cat de buni sunt ei mi-au zis ca mi-au facut calculul la camion intreg (???). :)). Jucam leapsa si, daca nu ma pot prosti, gasesc ei un motiv sa o dea ca sa iasa bine. ma bucur ca macar sunt buni la ceva.:)

    Răspunde
  • noiembrie 24, 2010 la 7:42 am
    Permalink

    Buna dimineata!
    Am citit comentariile dumneavoastra; matematic, sunt corecte si ati precizat elemente esentiale, insa nu pe toate.
    Ce inseamna “mai putin de un camion”? Poate fi vorba si de 90% din volumul total al camionului, poate fi vorba si de greutatea pe care o reprezinta marfa dumneavoastra din totalul greutatii admisibile la incarcare; daca marfa nu este volumetrica dar e foarte grea, transportatorul va trebui sa tina cont si de repartizarea incarcarii pe axe (amenzile la depasirea greutatii pe axa sunt mari, iar consumul de carburant al masinii creste, ceea ce se poate reflecta in costul final, sau nu). In acest caz, nu se va mai putea suprapune nimic altceva peste marfurile in discutie si se va taxa volumul complet al camionului, chiar daca in practica mai mult de jumatate este gol ca si volum.
    Asadar, atunci cand se trimite o cerere de oferta, trebuiesc precizate toate aceste detalii, inclusiv cele speciale – daca exista: nr. de chingi solicitate pentru ancorare, timp de tranzit necesar (poate fi necesara prezenta a doi soferi = cost crescut), valoarea marfii, tipul acesteia (generala, ADR, necesita temperatura controlata, etc.).

    Reprezint un furnizor de servicii integrate si, din interior, va pot spune ca poate ati fi surprins sa aflati ce profituri mici se practica in ziua de azi, tocmai pentru ca se intelege situatia economica generala prin contactul permanent cu un numar mare de clienti si problemele / posibilitatile financiare ale acestora. Pastrarea preturilor la un nivel competitiv este esentiala astazi, pentru a ramane in continuare pe piata.
    Iar calitatea serviciilor oferite de un 3PL nu este o simpla poveste; diferenta se vede in momentul in care clientul are nenorocul sa dea o comanda de transport direct unui caraus care-i ofera un pret foarte bun, insa va intarzia cu marfa zile intregi, soferul nu raspunde la telefon, are loc un accident si carausul nu are posibilitatea sa disloce o alta masina care sa aduca marfa la destinatie sau, daca aceasta a fost deteriorata, sa duca la bun sfarsit, in mod satisfacator pentru ambele parti, procesul de despagubire.
    De asemenea, un astfel de furnizor de servicii poate asigura clientilor sai transporturi de toate tipurile si pe toate destinatiile posibile, functie de necesitatile clientului, lucru pe care un caraus nu va putea sa-l faca niciodata bazat doar pe parcul sau auto.
    Surprinzator poate, dar in perioadele de varf, cand tendinta generala a romanului este sa creasca pretul, deoarece are de unde sa aleaga ce marfa, de unde si la ce pret o aduce, casele de expeditii au posibilitatea sa ofere preturi “normale”, bazate pe contractele anterioare, pe termen lung cu carausii, carora le ofera in permanenta de lucru.
    Tot aici intra si siguranta pe care o are clientul – deloc de neglijat – atunci cand plaseaza o comanda ferma de transport si aceasta este confirmata si cu cateva saptamani inainte, pe mai multe incarcari, iar omul stie ca totul va fi asa cum s-a agreeat, fata de surpriza neplacuta de a afla cu 1-2 zile inaintea incarcarii ca, din motive diferite, carausul nu mai poate sa-i aduca marfurile. Atunci apare munca suplimetara, nervi, cautarea altei masini, acceptarea suprapreturilor sau a achitarii facturii de transport in doar cateva zile sau chiar in momentul descarcarii. Orice caraus, pentru a pleca in cursa, va investi in numele clientului o suma de bani, fara de care masinile nu se misca, iar acesti bani e normal sa doresti sa-i recuperezi cat mai repede, pentru a putea efectua alte curse.
    Pe cand un furnizor 3PL poate agreea cu clientul termene fixe de plata, ceea ce va permite acestuia din urma o esalonare a platilor, deci un control mai bun asupra intregii afaceri.
    Lucrez in acest domeniu din 1999, am avut placerea sa colaborez cu carausi romani extrem de seriosi, ani de zile fara probleme, insa am avut si incidente foarte neplacute cu unii. Mereu am facut tot ce s-a putut sa-mi respect angajamentul fata de client, afacerea acestuia nu trebuia sa sufere din cauza a ceea ce s-a intamplat. Neavand acces la o baza de date foarte mare de transportatori, nu as fi putut sa fac acest lucru.
    Eu cred ca, dand dovada de seriozitate, este loc pentru toata lumea pe piata iar clientii vor fi intotdeauna siguri de bunul mers al afacerii lor, atata timp cat se adreseaza cui trebuie – direct carausului sau unui furnizor de servicii 3PL, functie de necesitatile sale de transport.
    Cu stima, mult succes, tuturor!

    Răspunde
  • noiembrie 24, 2010 la 10:46 am
    Permalink

    salut!
    este binevenita atentionarea. Sunt insa destul de multe de luat in discutie, asa cum zicea si Radu…
    in general astfel de abordari sunt pentru ei “cherry-picking”. Evident ca “cei mari” vor veni in astfel de situatii cu cotatii in care regasesti si mancarea pentru cainele care pazeste parcarea birourilor!… De regula nici nu prea au de gand sa se incurce cu altceva decat “full-truck”. E mai simplu, fara batai de cap, dar daca au totusi sansa de “a da o plezneala”, o plesnesc corespunzator!

    Cotatiile apropiate de realitate in cazul celor mari le obtii doar in cazurile in care le pui pe masa cifre concrete, predictibile, cu care ei sa-si poata incarca planning-ul fara a da rasoale. Negocierea in astfel de termeni poate aduce cotatiile la valori destul de apropiate de cele obtinute la “cei mici” care se zbat sa culeaga resturile de la masa bogatilor…

    In concluzie, nu e nimic neobisnuit… “just the jungle outhere”, la fel ca peste tot in lumea asta !… 🙂

    Răspunde
  • noiembrie 24, 2010 la 8:37 pm
    Permalink

    Dragii mei,
    multumesc tuturor pentru comentarii. mabucur ca ati comentat pentru ca asta imi spune ca nu sunt singurul caruia ii pasa. Vreau sa intelegeti ca nu am nimic cu integratorii de servicii, ei trebuie sa existe pe piata pentru a oferi valoare clientilor, asta inseamna, din punctul meu de vedere, calitate la preturi rezonabile. Cotatia, ca sa fie foarte clar pentru toata lumea am cerut-o asa: localitate de incarcare cu cod, data si ora maxina pina la care se poate incarca, tipul de marfa cu dimensiunile fizice, greutatea totala a marfurilor si localitatea de descarcare din Romania cu codul, data si ora maxima pina la care se poate descarca. Toate astea le-am furnizat telefonic si apoi pe email, pentru a nu exista discutii ulterioare.
    Ceea ce m-a deranjat pe ine foarte tare a fost faptul ca am avut senzatia pregnanta ca am fost luat de prost si ca acesti oameni incerca sa-mi dea un tun si poate tine. Aceasta atitudine este una foarte daunatoare, din punctul meu de vedere, deoarece ar trebui sa construiti relatii de lunga durata cu acesti clienti si nu doar sa dea un tun si gata.
    Referitor la calitate, poate ca un integrator ar putea oferi calitate mai buna a serviciului, dar nu sunt convins de asta si va explic si de ce: integratoruii (3PL), cu foarte mici exceptii, lucreaza cu transportatori inchiriati, aceasi in foarte multe din cazuri cu care as lucra si eu. Deci, de unde ar putea veni plusul de calitate al serviciului? In mod cert nu de aici. Un integrator de servicii ar trbeui, dupa parerea mea sa furnizeze preturi mai mici decat le poate furniza un transportator mic independent deoarece: are curse stabile pe ruta respectiva si cu o anume periodicitate, asta inseamna ca circula cu masina 100% plina, negociaza cu transportatorul tarife mai mici decat as putea negocia eu datorita faptului ca ii ofera volum constant transportatorului si ca ii reduce foarte mult km pe gol si timpii morti, iar daca isi pune si un reonabil 10% adaos peste costuri cred ca ar putea veni cu preturi mai mici decat un transportator independent.

    Răspunde
  • martie 2, 2011 la 12:11 pm
    Permalink

    Mai trebuiesc luate in calcul si cateva lucruri greu de cuantificat: disponibilitatea masinii (daca lucrezi cu un caraus mic s-ar putea sa nu fie diposnibil in acel moment in acel loc); siguranta – o firma mare are mai multe abilitati de a gestiona situatiile neprevazute de genul accidentelor; gestionarea mai structurata a plangerilor – in cazul pierderilor este posibil sa fie mai complicat de rezolvat problema cu un caraus mic etc. toate aceste lucruri costa si trebuie sa regarseasca in pret.
    numai bine.

    Răspunde
  • noiembrie 22, 2010 la 2:30 pm
    Permalink

    Din pacate traim in Romania si este putin probabil ca aceste lucruri sa se schimbe cumva in viitorul apropiat si sint tot mai putin cei care vor sa faca cite ceva pentru acesta,dar nu trebuie sa ne dam batuti..haideti sa incercam totusi..iar faptul ca ne invatam intre noi ,ne ajutam sau spunem despre ceea ce cunoastem, desi se intimpla tot mai rar..ar trebui sa-l urmam fiecare..sa ne ajutam de fapt unii pe altii,fara diverse sau diferite motive..mi-as dori ca noi toti sa facem cite un asemenea comentariu din care ceilalti sa traga niste concluzii sau de ce nu…sa putem invata unii de la ceilalti.

    Răspunde
  • iulie 17, 2019 la 9:28 am
    Permalink

    Buna ziua,
    Poate ar fi bine sa punem o lista cu transportatorii corecti, eu inca nu am gasit unu si lucrez de ceva ani in domeniu…

    Răspunde
    • iulie 17, 2019 la 10:11 am
      Permalink

      Da, nu ne tine nimeni, dar nu prea o sa contribuie lumea la lista.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *