Autopilot
Tot auzim de autopilot, vehicule care se piloteaza singure si de sisteme automate. Toata lumea investeste bani multi in asta, iar unii dintre cei care investesc au rezultate extraordinare. Tesla si Google au deja masini pe strada care folosesc sistemul autopilot.
De ce entuziasmul asta si pe ai cui bani se mizeaza? Miza mare nu sunt autoturismele ci vehiculele de transport marfa. Pentru posesorii de autoturisme nu va fi un beneficiu la fel de mare ca pentru posesorii de firme de transport.
Batalia mare pentru autopilot se da la camioane
De fapt, acolo e batalia pe bani multi. La firmele de transport al doilea cost ca marire din companie, dupa costul cu combustibilul, este cel cu salariul soferului. Un sistem autopilot, adica o masina care e conduce singura nu va mai avea nevoie de sofer.
Asta inseamna ca toata lumea are de castigat: nu se mai platesc salarii, producatorii maresc preturile masinilor luand si ei o bucata din felia salariu, nu se mai fura combustibil, masina consuma combustibil asa cum scrie la carte si un avantaj iarasi major: masina nu mai trebuie sa stea sa faca timpii de conducere si de odihna, adica va creste gradul de incarcare al masinii.
Din toata ecuatia asta si din toata smecheria cu autopilot o firma de transport care are 50 de camioane, de exemplu, poate castiga din reduceri de costuri cumulate pina la 1.5 milioane de euro anual, adica isi mai poate lua inca 12-13 masini la pretul actual anual doar din reducerile de cost cumulate.
Ce beneficii mai aduce autopilot?
Creste siguranta in trafic, deci vor fi mai putine accidente (de obicei accidentele se intampla din cauza oboselii soferului sau neatentiei, chestii care la un sitem autopilot nu apar).
Vor fi sume platite pe asigurari mai mici, atat pe asigurarile de marfa cat si pe cele asociate vehiculului (sunt riscuri mai mici, datorita disparitiei din schema a soferului care aduce cu el rsicuri mari), management mai usor al reparatiilor si uzuri mai mici ale pieselor componente, ceea ce duce la costuri mai mici de mentenanta.
Toate astea cumulate poate va ofera imaginea a ceea ce se va intampla dupa ce aceste sisteme vor fi adoptate pe scara larga si dupa ce ele vor fi complet functionale.
Auzim de miliarde de euro care se pompeaza in astfel de tehnologii, dar sumele nu sunt deloc mari comparativ cu beneficiile oferite si cu banii care se vor incasa dupa ce tehnologia va fi implementata.
Cam asta este marimea placintei din care vor toti o bucata cat mai mare, iar viitorul ne rezerva astfel de surprize placute.
Salariile nu sunt la 50%, vorbim de cel mult 35% la cei care au totul la alb. Incarcarea pe masini creste intr-adevar, insa cine o gareaza la rampa, cum stie camionul la care rampa gareaza…etc. Sunt multe lucruri neclare inca, este o tehnologie de viitor dar pe termem lung ca si implememtare. Mai devreme de 20 ani nu e fezabil nici macar in tarile dezvoltate, ca si aplicare in masa.
Sunt convins ca o sa fim uimiti si o sa vedem sistemul pe strada mai devreme. Se arunca multi bani in jocul asta si de aia cred ca sa va dezvolta rapid tehnologia. Nu stiu daca am zis pe undeva de 50% salariile, dar pot ajunge pana acolo depinde de tipul de masina la care ne raportam. Daca ne raportam la camion mare de 22 T se duc pe la 35% (sau asa ar trebui), cu cat masina e mai mica cu atat ponderea salariului creaste in costul pe km, putand ajunge in anumite cazuri aproape de 50%.