Asigurari (RCA, CASCO etc) si asiguratori

asigurari
asigurari

O problama delicata in companii este cea a asigurarilor de orice fel. Daca stii cum sa o gestionezi iti poae aduce multa fericire, daca nu iti poate aduca multa batatie de cap.

Asigurarile sunt cea mai rapida metoda de a reduce cheltuielile fara implicatii mari in organizatie.

Trasportatori si asigurari

Daca lucrezi cu firme de transport si inchiriezi masini probabil ca i-ai pus sa-si faca asigurare pe marfa pe timpul transportului. Daca nu le-ai cerut asta ar fi bine sa o faci.

Daca le-ai cerut asta ar fi bine sa le ceri si o copie dupa polita, iar apoi din 3 in 3 luni (cand trebuie sa plateasca asigurarea) sa le ceri si o copie dupa ordinul de plata sa vezi ca au platit-o.  Cei mai multi transortatori isi fac polita pentru ca asa le cer clientii si polita o platesc in rate trimestriale, numai ca, ei fac polita iti dau copie dupa ea, platesc prima rata ca sa vezi ca sunt baieti buni si dupa nu  mai platesc. Tu traiesti cu impresia ca polita este valabila un an si ea de fapt a fost valabila doar primele 3 luni.

Flota si asigurari

Daca ai flota sigur ai facut asigurari CASCO si foarte sigur ai RCA. Daca esti din Bucureti banuiesc ca ai negociat cu un asigurator din Bucuresti.

Nu era mai bine daca negociai cu un asigurator din Giurgiu sau Alexandria?

Teoria e simpla: in Bucuresti daca ai 100 de masini esti nimeni pentru asiguratori, puterea ta de negociere este mica, dar in Alexandria 100 de masini sunt o comoara si nu gasesti 3 flote de asemenea dimensiuni. Cum credeti ca va reactiona agentul de acolo la gandul unui bonus gras (pentru el e gras, pentru cel din Bucuresti sunt doar bani de cafea :)).  Nu credeti ca va da totul ca sa obtina de la colegii lui cele mai bune conditii pentru clientul lui?

Asigurari CASCO

Cum ai negociat CASCO?

Ai negociat la cota de prima sau la prima?

Ai cota unica pe parc sau ai cota pe fiecare masina?

Ai negociat direct sau lucrezi printr-un broker?

Cum ai negociat rata daunalitatii cu asiguratorul?

Ai negociat de acum si pentru anul viitor, adica ai negociat o scadere a cotei daca rata daunalitatii este mai mica decat valoarea negociata si cresteri cu anumite procente a cotei de prima in cazul depasirii valorii negociate a ratei daunalitatii?

Asigurari – cum functioneaza

Ca sa intelegi ce vreau sa spun, sa spunem ca ai negociat ca la o rata a daunalitatii de 75%, cota ramine neschimbata pe anul urmator si ca daca rata daunalitatii este intre 60-75% iti scade cota de prima cu 10%, daca rata daunalitatii e de 75% cota ramine constanta (tu facand totusi o reducere pentru ca scade valoarea masinilor datorita uzurii si aplicand o cata de prima la o valoare mai mica rezulta o prima mai mica), daca rata daunalitatii este intre 75,1% si 85% cota de prima se mareste cu 5%, intre 85% si 95% cota de prima se mareste cu 10% etc…).

Asigurari – intrebari suplimentare

Ai verificat daca asiguratorul ti-a evaluat corect masina si nu ti-a supraevaluat-o?

Esti sigur ca trebuie sa faci CASCO la toata flota? (din analizele facute de mine de-a lungul timpului pe flote mari am ajuns la concluzia ca la cel putin 25% din masini nu trebuie facut CASCO – valoare totala platita pe reparatii pe acele masini era de-a lungul mai multor ani sub60% din valoarea platita ca prime de CASCO).

Ai negciat si ai trecut in contract de la inceput valoarea epavei in caz de dauna totala?

Este specificat in contractul de casco (sau anexa) care e ultimul document care incheie dosarul de dauna si de la care incepe sa curga termenul de plata al asiguratorului?

Pe masura  ce depui documente la dosarul de dauna primesti numere de inregistrare pe fiecare document depus, cu data depunerii, pentru a putea justifica depunearea lor si incheierea dosarului de dauna? Atentie ca unii asiguratori au o politica de firma in a nu da numere de inregistrare pe acest documente pentru a amana plata dosarelor in caz ca depasesti rata daunalitatii.

Asigurari – cum lucrezi?

Lucrezi cu decontare directa, adica asiguratorul plateste direct la service fara ca tu sa vezi devizul?

Comod, dar cu probleme in viitor, pentru ca, de obicei, serviceurile mai umfla devizele, iar asta te afecteaza la rata daunalitatii marindu-ti cota de prima pentru anul viitor.

Verifica cineva daca banii pe dosarele depuse la plata au intrat in cont, adica daca asiguratorul a facut plata? De obicei contabilitatea nu stie ce dosare au fost depuse, iar parcul auto nu stie ce bani intra.

Ai si tu asa ceva in firma? Sigur ca ai, poate ar trebui sa apelezi la un broker sau macar la un om care stie culisele asiguratorilor.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *